Bygglogg Guillows BF-109 - Första Balsabygge

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fluf
    • jul 2012
    • 1580

Haha!!! Då är den i ett stycke

Först vill jag presentera min lilla tunn CA pimpet, hållt i flera dagar så länge jag tömt den mellan varven och kanske skära av lite på toppen. Står bra och lätt att hantera med den lilla klämman från MBS.

Sedan var det bara att ånga på, täckte kroppen med två färger. Tänkte först ha kroppen helvit, men sedan insåg jag att det kan vara bra att se gummibandet när man skall installera det och veva upp, så det blev en läcker två-ton.

Addera övriga bitar, färdig De ställen där jag hade film mot film körde jag smältlim(väldigt lite) istället, och lättare att få loss om det behöver korrigeras eller lagas.

Såhär blev lösningen med höjdrodret. Limmade ena ändan i balsa med CA genom filmen, och sedan är det bara att klämma eller dra lite i 0.5mm pianotråden för att justera höjdrodret Ganska nöjd med resultatet. Pinnen som håller gummibandet är 4 av ribborna med en bit 0.5mm pianotråd i mitten, allt limmat med CA och sedan slipat till form. Hård och lätt.

Söt liten dam!

Sedan var det ju det där med att balansera in. Tror filmen väger avsevärt mer än kinapappret... SÅ.. en massa vikt i nosen.

M4 låsmuttrar vad det jag hade liggandes.

46g totalt, lite tungt kanske, blir ingen långglidare men kanske får ett par flygningar i alla fall, skall leta högt gräs.

Saker jag lärt mig.
    - Balsa är starkare än jag trodde
    - Balsa är lätt att laga med lite CA
    - Dessa tunna ribbor bågnar med krympplasten
    - Min varmluftspistol är lite för varm på lägsta läget :/
    - 180 slippapper räcker länge och väl. En bit sandpapper har använts genom hela bygget.
    - Krympfilm på små modeller är trixigt med alla små snäva ytor.
    - Balsakit är KUL!!! WHEE!

Tack ni som följt bygget. Blev bara tre sittningar, men den blev rätt OK för första försök på balsa tycker jag.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1802

Vad stilig den blev!

Det är ofrånkomligt att det krävs en del vikt i nosen. Original sitter det ju en tung motor där. Om man tittar på friflygmodeller som inte är skalabyggen brukar vingen sitta ganska långt bak på kroppen för att slippa extra vikt.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...