Byggtråd 2 : Sig's Somethin Extra

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J
    • maj 2006
    • 4130

Ursprungligen postat av Glawe
    Föressten, en fråga till er som byggt denna innan.
    Steg nummer 51 (muttern till stabben):
    Dom säger att man skall använda en 2-56 blind mounting nut.
    Problemet är att jag ser fan inte på bilderna hur dom satt fast den, jag hittar även ingen mutter (eller va det nu är) som skulle passa in i hålet. Hur har ni gjort ?
    Jag har förvisso aldrig byggt en SSE, men är inte en "blind nut" en islagsmutter?
    Typ en gängad hylsa med en fläns där man har vridit upp 3-4 "hullingar" som man trycker i från baksidan på det som skall skruvas fast, flänsen fungerar som bricka och hullingarna hindrar den från att vrida sig.
    /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• tonic
      • maj 2006
      • 882

Ursprungligen postat av Mr J
      Föressten, en fråga till er som byggt denna innan.
      Steg nummer 51 (muttern till stabben):
      Dom säger att man skall använda en 2-56 blind mounting nut.
      Problemet är att jag ser fan inte på bilderna hur dom satt fast den, jag hittar även ingen mutter (eller va det nu är) som skulle passa in i hålet. Hur har ni gjort ?
      Jag har förvisso aldrig byggt en SSE, men är inte en "blind nut" en islagsmutter?
      Typ en gängad hylsa med en fläns där man har vridit upp 3-4 "hullingar" som man trycker i från baksidan på det som skall skruvas fast, flänsen fungerar som bricka och hullingarna hindrar den från att vrida sig.

Visst är det en sådan Mr J!
      Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Kommentar

• Glawe
        • feb 2007
        • 2126

Mmm, det trodde jag med att det var. Det fanns 3st olika sorter påsen, 2 av dem fanns det bara 1 av (det skulle visst bara finnas 1st av denna sorten enl manualen) men ingen av dom passade (dom va båda för små). Därav kliar det på mitt huvud!
        Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• Glawe
          • feb 2007
          • 2126

En annan fråga ang. tanken. Den tanken jag har går _inte_ att dra ut på det tilltänkta stället. Köpte en 8oz tank men förmodligen har den inte samma mått som dom har använt. Konsekvensen av detta är antigen att jag måste limma bort möjligheten att ta ut den eller att göra ett lock. Såg att ni andra har gjort ett lock, men ni har inte riktigt förklarat hur ni gjort. Tips tack!

Funderar på att lägga en glasfiberväv på insidan av locket, men jag vet inte riktigt hur jag skall fixa med infästningen. Skruvar osv ?

Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• T5
            • jul 2006
            • 1300

Jag kontrollerade tanken noga och sen byggde jag in den, inget lock och den gå inte att dra ut bakvägen heller...

Ska du ha ut tanken senare kan man enkelt lägga ett snitt i den mjuka balsan med hobbykniven.
            När tanken ska tillbaka viker man bara tillbaka den uppskurna luckan och klär över med Oracover = osynligt

Vill du göra en lucka kan du enkelt limma in lite trekantslist i alla fyra hörnen i tankutrymmet att fästa skruvarna i.

Kommentar

• Glawe
              • feb 2007
              • 2126

skall iväg imorgon och inhandla lite material till en "ordentlig" tanklucka

Undertider så monterade jag in ett 'tanklock' på sidan av skrovet. Fixade klart slangarna till tanken och påbörjade limmningen av de sista spanten på skrovet. Inte mycket kvar nu innan det är dax att klä den

Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• Glawe
                • feb 2007
                • 2126

För er som är intresserade kommer det en bild på dagens arbete.
                Balkarna bak på skrovet är på plats och klämmorna håller ihop "framsidan" på luckan under limmningen. Bakom luckan ligger plastfolie för att skiten inte skall limmas fast i skrovet

Dagens tack går till Silvan i Lund som skänkte mig en näve med glasfiberväv helt gratis (tänkte förstärka huven till tanken med det)

Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• Glawe
                  • feb 2007
                  • 2126

Idag blir det mycket bilder

Har precis börjat snickra på huven över tanken.

1.) Se till att lägga plastfolie så att huven inte limmas fast i kroppen

2.) Nåla fast en ram med balkar av samma storlek som till ramen för cockpitten.

3.)Den främre balken måste slipas ner så den får samma profil som motorskottet.

4.) Den bakre balken behöver bara fasas ett par milliter i kanterna så att "locket" kan formas över den sen.

5.) Som ni kan se så löper mina lister på sidan ändra fram till framkanten av motorskottet. Det innebär att även dessa måste fasas lite så att de får plats.

6.) Efter att ha skurit till och passat in en 2mm balsa skiva så sputa lite ljumet vatten på _ovansidan_. Sprutar du på ovansidan så böjer sig balsan själv litegrand och det blir lättare att forma den. Ös på rikligt med vitlim i fogarna och pinna fast "locket". Låt stå över natten

En liten extra bild på cockpitten som snart är klar med. Imorgon skall jag förstärka soppahuven med glasfiber och fixa skruvhål.
                  Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• Glawe
                    • feb 2007
                    • 2126

Klippte till en bit glasfiberväv och blandade sedan ut lite vitlim med vatten. Pensla på med rikligt av lim. Låt torka och sen blir det stenhårt utan att det väger för mycket

Under tiden som jag lät limmet på huven torka så passade jag in motorn på motorbocken.

Brevid ser ni även färgerna som jag valde ut hos Ove på Airmedia idag. Gul i botten och kolfärgade detaljer. Tänkte ha samma textur annars som Sig's orginal.
                    Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• Krille
                      • maj 2006
                      • 1184

Klippte till en bit glasfiberväv och blandade sedan ut lite vitlim med vatten. Pensla på med rikligt av lim. Låt torka och sen blir det stenhårt utan att det väger för mycket
                      Att tänka på när man håller på med glasfiber eller annat kompositmaterial är att det uppnår maximal styrka när du har ungefär 70% fiber och 30% matris (epoxy)

Inte för det spelar så stor roll på sådan liten bit och när den dessutom inte består av flera lager men kan ju vara skoj att veta

Ser bra ut. Bygg mer å ta mer bilder!
                      //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                      Helikopter: T-rex 700 DFC,
                      Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• Glawe
                        • feb 2007
                        • 2126

Tack, det hade jag faktiskt ingen aning om Men som du sa. På denna lilla biten och med tanke på placering har det inte så stor betydelse. Jag avnädne 2mm balsa till huven och ville vara stärka upp den lite så att man inte sätter fingret igenom.

Bilder kommer så fort jag har en ny uppdatering
                        Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• Glawe
                          • feb 2007
                          • 2126

Nu har extran äntligen börjat få kläder på sig

Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• T5
                            • jul 2006
                            • 1300

Vingen ser lite rynkig ut, det bästa sättet att klä en öppen konstruktion, som en sprygelvinge, är att värma fast filmen längst kanterna och på spryglarna med strykjärn. De öppna ytorna skjuter du sen med värmepistol så drar de ihop sig och du får ett trummskinn!

Kommentar

• Glawe
                              • feb 2007
                              • 2126

Jupp, brukade göra så med min gamla blue phoenix med efter en vinter i förrådet. Väntar med att plocka fram fönen tills hela kostymen är på plats
                              Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• ssn
                                • maj 2006
                                • 796

Fortfarande största respekt för er som bygger från "scratch" men vafa.... Ni kanske lockar en gubbe el oldro att bygga också...

Sosen..
                                What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

Kommentar

Arbetssätt...