Liten byggtråd om El-Tiger Moth

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T5
    • jul 2006
    • 1300

.30 fyrtakt! Skippa elvispen

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Tjena Christian,
      Du har ingen större/tyngre rova du kan sätta i ? Även om den är stor och stark så kan du ju proppa den för lite lagom effekt.
      Med tyngre motor får du ju vikten där den gör störst nytta.
      Hälsningar
      Roger

Kommentar

• GöranB
        • maj 2006
        • 65

Här kommer min kommentar. Du ville ju att vi pratar av oss i tråden.
        Snygg kärra.
        Flytta in/fram servona.
        Du får fram vikt samt att dom inte stör utseendet.
        Om hon klarar mer vikt., sätt in en kamera och förena nytta med nöjje. ;-)

Göran

Kommentar

• colsson
          • maj 2006
          • 1165

Jo, jag ska kolla hur det blir om jag flyttar fram servona och byter motor. Jag har grejer som kan passa så det måste gå att ordna.
          / Christian Olsson

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Hej Fredrik,
            Menar du en .30 fyrtakt till denna lilla Kärra ?
            I så fall svarar jag bestämt nej.
            Dels är nog inte kärran byggd för de vibrationer som en förbränningsmotor genererar, dels är den alldeles för liten.
            En .30 fyrtakt klarar lätt en skalakärra av avsevärt större dimensioner.
            Men det finns en Moth hos bl a Östersunds Modellhobby som är avsedd för en sådan motor - http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=489
            Fråga Bokis vad han tycker om den...sen är det bara att beställa, Fredrik !
            Hälsningar
            Roger

Kommentar

• colsson
              • maj 2006
              • 1165

Nej, min Moth är som Roger säger på tok för klen för en .30Fs. Kärran på ÖMH som han länkade till är jäkligt läcker! Flyger Bokis en sån?

Jag behöver 180g till i nosen på kärran. Förmodligen blir det ett 2200mAh acc istället för det 700mAh som var planerat så är ju problemet löst.
              Servona får en ny plats längre fram. Slutvikten blir då runt 500g.
              / Christian Olsson

Kommentar

• Fot
                • jun 2006
                • 191

Jag har en sådan Moth som ÖMH har. Flög den förra sommaren med en OS 25 2t men håller på att konvertera den till OS 30FS inför sommaren.

Den flyger snällt och fint men kan behöva lite sidoroder för att flyga riktigt följsamt.

Den går också rätt okej att flyga combat med vilket vi provade i Luleå under MSFI förra året :-)

/M
                Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

Kommentar

• colsson
                  • maj 2006
                  • 1165

Ja då var kärran klar. Vikten slutade på 600g med servona framflyttade. Tyvärr krånglar motorn/esc nu.. står mer om det på elforumet.

/ Christian Olsson

Kommentar

• colsson
                    • maj 2006
                    • 1165

Har flugit kärran ett par gånger nu och kan meddela att den är väääldigt snäll i luften och flyger kanonfint! Är det bara vindstilla ute så är den en fröjd att flyga!
                    / Christian Olsson

Kommentar

• Reino
                      • jul 2007
                      • 18

tyndpunkt Tiger Moth

Har skaffat mig en likadan Tiger Moth, har nu märkt att den är ordentligt baktung. Jag undrar bara var tyngdpunkten ska vara, är det som manualen säger (55mm) eller det rekomenderade från Fullkontroll (32mm) som gäller ?

Kommentar

Arbetssätt...