Om jag känner din kärra rätt så har du Clark -Y profil på den och då gör det inget om du förlänger kordan på vingen då den kommer gå ganska sakta genom luften om jag nu har rätt.
ASW okänt fabrikat i komposit, ~3m, bygg med mig!
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Hej, en startvagga kan göras enkelt och billigt...så här gjorde jag för att slippa handstarta en 4 m elseglare.
En lagom hög/stor plastbox, ett par kolfiberrör, 4 hjul, lite vattenslang, några brickor och saxpinnar. Om ma vill vara snäll mot modellen kan man polstra med rörisolering. Efter att jag skar ut botten för att anpassa till planet blev lådan lite vek men det har fungerat OK. Om jag skulle göra en ny hade jag tagit 2 plastboxar, en för att fästa hjulen med bottnen kvar och uppåt och en annan fästad uppepå med bottnarna mot varandra och anpassad för planet. Med någon smart ihopkoppling av lådorna kan man ju ha flera olika överdelar om det krävs för olika modeller. Jag har inget fäste för modellen utan lägger den bara i vaggan och lättar när farten är lagom.

Med vänlig hälsning,
Kjell NilssonKommentar
-
Tack Kjell*! Vilken utförlig beskrivning och massa bilder, det gillar jag!Hej, en startvagga kan göras enkelt och billigt...så här gjorde jag för att slippa handstarta en 4 m elseglare.
En lagom hög/stor plastbox, ett par kolfiberrör, 4 hjul, lite vattenslang, några brickor och saxpinnar. Om ma vill vara snäll mot modellen kan man polstra med rörisolering. Efter att jag skar ut botten för att anpassa till planet blev lådan lite vek men det har fungerat OK. Om jag skulle göra en ny hade jag tagit 2 plastboxar, en för att fästa hjulen med bottnen kvar och uppåt och en annan fästad uppepå med bottnarna mot varandra och anpassad för planet. Med någon smart ihopkoppling av lådorna kan man ju ha flera olika överdelar om det krävs för olika modeller. Jag har inget fäste för modellen utan lägger den bara i vaggan och lättar när farten är lagom.

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson
Du har aldrig vält vaggan? Tänker att kärran sitter lite högt och tp på vaggan blir lite mercedes aklass?
Hursom är detta en bra idé, jag tänker snacka med 2 gubbar och så kan vi slänga ihop en sån lite fort!
McRegor, jag menade cm, var lite snabbt skrivet, vi har dock bara två fält och två åkgräsklippare som vi kör med väldigt ofta, det är oftast mycket kort gräs, tänk kortare än golf-greenen.
Jag är ej rädd att flyga med endast sida och höjd, i själva verket letar jag efter en mindre dlg med just det, denna glasfiberseglare vill jag dock ha mer kontroll över, spec med motorn som är till så kan man köra roligare acro också med skev, nåt som jag tycker är vackert är snygg akrobatisk flygning med seglare, de är majestätiska och vackra - och ljudet som kommer i snabba dyk är såå härligt.
Tack för bekräftande av att jag kan förlänga kord på kärran, gör jag ytan längs hela vingen tror jag ett par cm räcker!
Målet med denna är att få den till en bättre termikare och allroundare än multiplex Heron, och bli min nya favoritkärra, helst späckad med spoilers och garanterat skevroder. Inget fpvtrams skall på det är INTE kul att segelflyga fpv, kanske hangflygning FPV men vanoigt termikande FPV utan vario är trååkigt,..
Tack
Mvh Gustaf
Skickat från min SM-T211 via TapatalkKommentar
-
Det här är garanterat ingen modell man flyger soft 3D med, eller jo möjligtvis två gånger... första och sista...Jag är ej rädd att flyga med endast sida och höjd, i själva verket letar jag efter en mindre dlg med just det, denna glasfiberseglare vill jag dock ha mer kontroll över, spec med motorn som är till så kan man köra roligare acro också med skev, nåt som jag tycker är vackert är snygg akrobatisk flygning med seglare, de är majestätiska och vackra - och ljudet som kommer i snabba dyk är såå härligt.
Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
Skevroder tycker jag definitivt att du ska fixa på den då jag sett just den modellen du köpt flyga irl samt har jag även provflugit den själv... och den behöver helt klart skevroder. kanske även sänka V-form etc så du får lite bättre effekt på skeven. har en liknande modell hemma som jag börjat bygga skev på, en Graupner Cirrus, blir kul att följa denna tråd och se hur du får till det
// NickeKommentar
-
Haha, första och sistaDet här är garanterat ingen modell man flyger soft 3D med, eller jo möjligtvis två gånger... första och sista...
Skevroder tycker jag definitivt att du ska fixa på den då jag sett just den modellen du köpt flyga irl samt har jag även provflugit den själv... och den behöver helt klart skevroder. kanske även sänka V-form etc så du får lite bättre effekt på skeven. har en liknande modell hemma som jag börjat bygga skev på, en Graupner Cirrus, blir kul att följa denna tråd och se hur du får till det
// Nicke
Åhå vad roligt ,du har flugit denna? Och du instämmer med Lelle angående skevrodren!
När han beskrev kärran som "knixig" att flyga som (RE) och jag såg vad Lelle brukar flyga till vardags så tänkte jag att denna kärra flyger ej förrän skev är på den, jag vill verkligen inte vara den person som pajar denna vackra segelkärra!
Om du bortser från skeven, hur flög den? Hade den du testade motor i också?
Angående inköp till styrsystemet;
jag tänkte på servoplacering- först och främst, räcker 9g-standardservon? Jag har ju sådana hemma så det räcker, jag tänker också på vikten, skulle helst vilja ha digitala servon och om jag ska ha det kan jag lika gärna köra digitala servon överallt, dock kostar det, jag har 9g-servon så det räcker dock, åsikter kring det?
De har väl en dragkraft på ca 800g? Bör jag kanske använda 2st per vinge? (4st i skevrodren, tänker att det är lite overkill med klaffar då jag köper spoilers)
Jag är orolig att om skeven är smala och går längs med hela vingen med servohornet i mitten på skevet att det ej skall räcka till för full rörelselängd längs hela skevrodren?
Kanske man kan göra två fästpunkter-servohorn på skevrodren och dra dessa två till ETT servo per vinge, tankar kring det?
Mvh Gustaf
Skickat från min SM-T211 via TapatalkKommentar
-
Hej Gustaf, som Lelle förklarade för dig så är den knixig att flyga.. sidrodret biter inte så värst bra och i starten så är motorn en aning overkill och sidrodret har svårt att hålla emot.
Ang servon så skulle jag nog kört på t.ex. Emax 12g metalldrev servon finns som analoga och digitala, ett servo per skev räcker gott och välKommentar
-
Lite positivt också såklart, När modellen väl är uppe i luften, rätt intrimmad med tp väl balanserad då flyger den mysigt, och jag är säker på att den blir mysigare med skevroder!Kommentar
-
-
Det är absolut inget fel med bara sidoroder, bara det är tillräckligt stort.
Se bara på alla oldtimermaskiner!
Vingen MÅSTE ha rejäl v-form, eller ´dubbelknäck´, s.k. polyhedral. Och svängarna kan bli lite slängiga.
Jag har en liten oldtimer med världens minsta sidoroder, och den kan man t.o.m. rolla med!
Ta lite fart > lite dyk > upptagning och fullt sidoroder > i ryggläge-fullt dykroder > fortsätt runt till normalt flygläge.
Det blir absolut ingen REN roll, men kärran tar sig runt i alla fall.Retroholic!Kommentar
-
Det finns ingen anledning att komplicera saker och ting. En elseglare upp till ca 3 m spännvidd kan enkelt handstartas om man inte har något medicinskt problem. Startvagga behövs knappast. Att motorn skulle vara så kraftig att den vrider flygplanet i starten är inte heller något problem. Användi så fall mindre gaspådrag i startögonblicket. Så snart flygplanet fått upp farten lite blir de aerodynamiska krafterna snabbt större än motorns vridmoment såvida motorn inte är på kilowttnivå, men då räcker det knappast med ett 3s, 2,2 Ah batteri och ett 45 A ESC.
Om det är en ASW har den rak, ej dubbelknäckt vinge och då är frågan hur mycket V-form du har som avgör om skevroder behövs eller ej. Hur ligger det till med den saken?
Har du digitala servon, fine, om inte finns det ingen anledning att köpa detta till en termikseglarel. Viktigare är att de servon du använder är glappfria och framför allt att linkaget, speciellt höjdrodret, är så glappfritt som möjligt. Det finns alltför många exempel på usla lösningar därvidlag med "snakes" som ger centreringsfel.Kommentar
-
hahaha, medicinskt problem...skulle förklara en del,
nej när någon betyligt mer erfaren än jag tycker nåt är "knixigt" så lyssnar jag, givetvis är det lockande men ett misstag skulle kosta mig för mycket.
ja, jag har dihedral på kärran men inte så mycket direkt, nån skrev "gör sidorodret större" och det är lite svårt då den faktiskt har enormt sidoroder.
ok emax 12g blir det då, nylon och digitala om priset är ok, sätter iaf emax servon som höjd och skev.
ute efter digitala servon för precisionen, tror det är ännu viktigare här då hela t-stabben rör sig som höjdroder.
nu blir det säkert en lång utläggning om torque-roll, men vi skippar det, det är ju redan konstaterat att den torquerollar vid för mycket gas men går att kasta givetvis, jag vill dock ej riskera det, jag är ej så desperat och jag ser faktiskt fram mot ett rätt långt projekt till jag fått den till dit jag vill ha den!
tack Ni alla!
mvh GKommentar
-
Gustaf.
Det går att handkasta den med mindre gaspådrag, men du måste kasta den rakt fram, ej snett uppåt för då klipper den över vänster vinge. Precis som Nicke skriver så "biter" inte sidorodret så bra i starten innan du fått upp lite fart, vilket jag berättade för dej när du hämtade den.
Prova att flyga innan du sätter kniven i den./LelleKommentar
-
Hej Lelle, ja jag vet, nej jag vågar inte, det är inte egentligen starten jag är orolig för utan motsatsen; landningen, inga bromsar och högt glidtal gör att en landning och inflygning måste vara perfekt nästan, visst går det att vända runt också men då är jag nära marken och ska slå på motorn igen...det är egentligen inte det heller, snarare:
-Landning i 3mklassen...utan spoilers elller klaffar med högt glidtal, dessutom är jag ej supervan vid materialet eller kärran, skulle säkert gå bra men känns obekvämt.
-Vill ej KRASCHA!
-Segelskepp behöver i min ringa erfarenhet CG-testas ordentligt och i olika väder och vind, dyktester, inverterade dyktester etc och i dessa tester har jag aldrig saknat skev förut
hmmm..prova att flyga innan tjuringen..vi får se, När jag stoppat i 2servon så får vi se, det är mkt möjligt, har aldrig haft nåt som klipper i start men easytrainern dyker vid fullgasstart så är van att vara snabb på spakarna, är dubbehänt också så jag har en viss fördel där i starten då jag kan kasta/flyga med vilken hand jag vill, men här antar jag att det gäller att springa till lite fart och skicka den med rejält med muskler rakt framåt med en 20% sida(höger) med liite trottel, kasta och vrid upp trottel samtidigt som jag parerar med högerroder till jag fått upp fart?
Tycker ni det är dumt att köra nylonservon i denna kärra för att spara vikt, hur många gram kan man spara på 2-6servon? vill använda digitala nylonservon!
tack alla för er input!! Detta är min första spryglade kärra!Kommentar

Kommentar