SF AeroSport 103 UltraLight 1/3 Kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flyvetossen
    • okt 2010
    • 58

Hej.

Jeg brugte PU-byggeskum i flasker, gør endelig ikke det med begge sider beplanket. Skummet trykker meget for hårdt, selv om jeg havde lagt vingerne sammen og spændt krysdfiner over de krumme overflader. Jeg måtte skrælle beplankningen af og slibe skummet ned i højde med vingeribberne, derefter lagde jeg 2mm. beplankning på.
    Buk ikke vingerøret, så får du problemer med alustængerne der går fra alu firkantprofilet, der ligger i vingebagkanten, ud til halen, disse to rør bliver for korte, så halen får en forkert vinkel. Øjeboltenes klodser i vingen skal også flyttes for at passe til stræberne, hvis du bukker vingerøret.
    Tillader mig lige at genbruge dit eget billede.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1876.JPG
Visningar: 1
Storlek: 128,7 KB
ID: 508547
    Der findes noget blåt/lyserødt skum i handelen som er rimeligt trykfast, kan ikke lige huske hvad det hedder.
    Ellers kan du lægge PU-skum i mellem ribberne når den ene side er beplanket, når skummet er tørt rettes det af og sidste side beplankes.
    Senast redigerad av Flyvetossen; 2017-02-25, 19:41.
    Med venlig hilsen

"Flyvetossen"

Min hjemmeside: http://www.Flyvetossen.dk.
    Er opdateret 12. september 2020.

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6806

Har varit en hel del jobb och andra RC-projekt ett tag...

Men nu har jag vinghalvorna klara för byggskum eller fogskum, vad det nu heter. Det blev Casco Vinterskum och det är säkert inte det bästa, men det tål alla temperaturer i alla fall, som en lite större sprayflaska. Verkar vara det farligaste och giftigaste som går att få tag på efter cyanid och kemiska vapen om man läser anvisningen. Jösses! Jag trodde det var ett harmlöst skum. Giftigt hur man än gör, till och med om man tänker på det, tror jag. Hur svårt kan det vara att göra byggskum? Man måste ha skyddshandskar + skyddskläder + ögonskydd vid användning (gärna mask med gasfilter om dålig ventilation). 0,7 liter som flaskan är ger 40 liter skum. Handskarna klarar 5 minuter sen måste de slängas. Ska fylla de fyra främre utrymmena framför papprören närmast basen. Och resten lär jag väl spruta i en hög så jag kan skära ut i framtiden. Flaskan va billig, 10-12 € eller nåt sånt.

Ska sen plankas, men före plankningen ska jag klura ut om det går att skränka i nuläget (ni vet säkert?) och så va det det där med V-formen... Röret kan lösa sig, eller "röret". De där bakre rören som fästs i den där alu-balken.. det borde ju gå att flytta hålen? Har även gjort klart för flaps-servon. Vingspetsarna (ca 20 till) ska dit också.

www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Flyvetossen
        • okt 2010
        • 58

Hejsan.

Er dit byggeri gået i stå, eller har du opgivet det?
        Min er klar til at komme i luften.

Namn: DSC_0215.JPG
Storlek: 115,3 KB
ID: 510917Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0218.JPG
Storlek: 52,4 KB
ID: 510918
        Senast redigerad av Flyvetossen; 2019-01-24, 21:59. Anledning: Glemte billeder.
        Med venlig hilsen

"Flyvetossen"

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6806

Hej, oj, jag skulle fylla skum i vingarna, köpte skum, läste bruksanvisningen, sanslöst livsfarliga grejer det där, blev inte skum, hamnade i ett förråd i väntan på att jag skulle bli av med lite flyg jag inte behövde längre. Nu är Aerosporten synlig i alla fall. ;-) Bara jag får undan lite andra RC-projekt jag bygger åt en annan så blir borden lite mer lediga. Ska bli kul få detta flyg klart nån gång, skalalikt är tanken. Minns att jag köpte hjulbromsar och fick hem klädseln, tror det var en massa vitt, lite orange och sen blir det svarta detaljer. Nån ....tex-klädsel.

Kommentar

• Flyvetossen
            • okt 2010
            • 58

Pas lige på skumflaskerne, måske der står sidste lager dato på dem, visse skum produkter kan blive for gamle, så udebliver skum effekten.
            Med venlig hilsen

"Flyvetossen"

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6806

Det är sant, ska kolla upp och se om jag får skummet fixat.
              Bilder på ditt bygge? Flugit? Vilken motor vart det? Och hur löste du CG? den är rätt baktung.

Kommentar

• Flyvetossen
                • okt 2010
                • 58

Jeg har desværre ikke nogen billeder af byggeriet, kun af den færdige model. :concern:
                Den har ikke været i luften, venter til sommer. :proud:
                Jeg har sat en 25ccm. Turnigy benziner fra HobbyKing på.:proud: Så det bliver lidt spændende om den er stor nok. :worked_till_5am:
                CG, jo det var lidt tricky, jeg lavede 2 batteripakker på hver 5 NIMH c-celler 5000 mAH og lidt bly så den blev lidt næsetung.:icon_pidu: Hellere lidt store batterier frem for dødvægt. :proud:

Namn: DSC_0216.JPG
Storlek: 150,7 KB
ID: 510928Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0217.JPG
Storlek: 132,1 KB
ID: 510929Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0220.JPG
Storlek: 38,3 KB
ID: 510930
                Med venlig hilsen

"Flyvetossen"

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6806

Ser ju bra ut! =)
                  Jag funderade på flytta servona från stjärten långt fram, så mycket mer kan man väl inte göra utan att lägga extravikt framtill.
                  Har du byggt in wash out eller V-format vingarna eller gjort något för att få ner hastigheten?

Kommentar

• Flyvetossen
                    • okt 2010
                    • 58

Hvis du flytter servoerne fra halen fremad, så spares der noget vægt i næsen, men så ville jeg lave wiretræk pull/push, så spares vægten af kabler/pianotråd/kabelstyr
                    Der er ikke bygget wash out eller V-form i vingen, V-form kan ikke anvendes så passer firkant røret ikke med vingebagkanten og de fire øverste rør der går fra firkant røret til halebom og finne bliver for korte, så haleplanet får en forkert indfalds vinkel.
                    Jeg tror ikke der bliver problemer
                    med hastigheden, det bliver ren hygge/morfar flyvning.
                    Med venlig hilsen

"Flyvetossen"

Kommentar

Arbetssätt...