Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Jag har tvättat så gott jag kan med aceton.
Det är nog ganska omöjligt att få bort allt, funderar på att grunda träet med nån grundfärg före beklädnad för att få klädseln att fästa bättre.
Jag har limmat på en 4mm lättplywood på motorspantet med PU-lim. Verkar bita ganska bra.
Men det luktar i alla fall gott med oljemättad balsa!
Nu blev man ju nästan lite småsugen på ett byggprojekt framåt hösten, Thomas. Har ett oskadat vingpar till en Cub liggandes - kroppen är lite kortare än vad den var som ny... Ja, även stabbe och fena är oskadade. Men kärran var generellt lite tungt byggt så frågan är om det är värt jobbet...
Roger
Om jag verkligen skulle "doktorera" i konsten att avfetta balsaträ, skulle jag införskaffa en injektionsspruta med så tunn nål som möjligt, och pressa in T-sprit i träet med förhoppningen att oljan tvingas ut i ändträet och kan torkas bort. Måhända skulle jag "pricka" träet på de friska ställena med en fin nål och impregnera med tunnt cyanoakrylat innan. Som en spärr.
Ett tips: använd T-sprit istället för aceton. Billigare, dunstar inte så irriterande fort.
Kommentar