Det blir såå grant Kay, så bara hälften kunder vara nog!
Ännu en Sopwith Camel på gång.
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Hej Kay, är det mässing du byggt rodren av?
Vore kul med närbild på hur du löser gångjärnen.
Blir det inte marigt att klä när det är så liten yta i bak-kanten?
// Mats WFlygsmurfenKommentar
-
Hej Kay, har haft samma bekymmer som du - gillade Solartex och måste hitta en ersättare. Testat Oratex på Kajsan och är positivt överraskad. Fungerar med lägre temperaturer än Solatex och går fint att fästa med runt 100°C och krymper inte då utan först med 150-175°C. Övertygad om att kommer att gilla Oratex snart....Jag är nu så pass långt i bygget att jag snart kan börja klä vissa delar. Det blir nog Oratex trots allt, även om jag inte trivdes med detta material i början. Efter ett givande samtal med fabriken för ett tag sedan så kanske jag får tänka om. Jag har alltid gillat Solartex men då detta försvann från marknaden så finns det inte mycket mer att välja på.
Kay krut
MVH
KjellKommentar
-
Mats, alla roder är uppbyggda med 2,5 mm förtennad pianotråd av ganska mjuk och lättarbetad kvalitet. Helt enligt förebilden. Framkanten består av 6 mm björkstav, där originalet hade rör. Detta blir förvånansvärt starkt men kräver att man är noga med klädseln, annars blir rodret skevt. Det är inte så svårt som man kanske tror att klä dessa tunna ytor, man klär ju undersidan först, som med alla andra byggen och överlappar sedan vid klädsel av ovansidan. Lite petigt men absolut inte omöjligt.
Rodergångjärnen består av saxsprintar som jag löder fast runt framkanten i ett splitsat mässingsrör. Jag ska ta ett par bilder på det när jag kommer ner i hobbyrummet nästa gång.
Kjell, det största problemet som jag hade första gången jag klädde med Oratex var att få duken att fastna på diverse olika ytor. Instruktioner för modellbyggare var i stort sett obefintliga. Det var bara att experimentera. Nu vet jag att man ska förbehandla ytorna med Oratex eget lim, inte Balsalock eller dylikt. Dessutom ska Oratex ha betydligt varmare järn när man eftersträcker. Så med detta i baknacken så ska det nog bli bra resultat. Det återkommer jag till senare.
Tack för att Ni följer min blygsamma tråd,
Kay krutKommentar
-
Så blev det då lite bilder på mina gångjärn. Inte dom bästa kanske men jag hoppas att Ni förstår ändå.
Bild 1. Mässingsröret borrat rakt igenom bakkantsstaven. Röret är uppslitsat på baksidan för att kunna anpassas till bakkantens mått. Borrhålen går genom slitsen och röret lödas sedan ihop med saxsprintarna.
Bild 2. Saxsprintarna (2 st) på plats och lätt bockade på baksidan. Motsvarande sprint (1 st) monteras på samma sätt på rodret och delarna passas ihop innan lödning.
Bild 3: Färdigt gångjärn. Återstår finputsning.
Det är lite pillejobb med dessa gångjärn men det finns inga andra vettiga lösningar som jag tycker är bra. Pinngångjärn, t ex Robarts, är alldeles för grova i diameter och faller bort. Platta plastdito försämrar hållfastheten alldeles för mycket på de tunna rundstavarna, så det återstod bara att hitta en bättre lösning. Den här har jag kört med på de senaste modellerna och det har fungerat jättebra hittills. Inga slitage eller glapp har kunnat märkas på öglorna och jag kommer därför att fortsättningsvis använda den här lösningen.
Kay krutKommentar
-
Ser kanonfint ut.
Bänder du isär den sprinten som håller ihop rodren sedan?
Vill se hur det blir då du klätt det sedan.
Antar att det är lite pill att lösa det på ett bra sätt?
Kul att se ny lösning.
//Mats WFlygsmurfenKommentar
-
Jo Mats, jag kortar en sprint av samma storlek som jag använder till själva gångjärnet. Ena benet lite längre och på detta gör jag sedan en liten bockning. Det behövs inte så mycket för att låsa sprinten då det inte finns någon belastning i längdriktningen.
I kväll har jag lekt plåtslagare och gjort en plåt till undersidan på framkroppen, under motorn där kylluften ska ut. Jag skruvade ihop plåtarna med pyttesmå skruvar, 5 x 0,9 mm. Jämfört med en m3-skruv så är dom redigt små, Se bild. Återstår bara lite putsning på`n. Dessutom har jag monterat lite på motorattrappen, 104 st M2-muttrar gick åt till vevhuset. Jag har så gott om M2-mutter att jag använde gängad M2 stång och satte mutter på båda sidor. Jag behöver ju barlast i fronten !!
Kay krutSenast redigerad av kay.krut; 2019-01-22, 20:16.Kommentar
-
Några timmar till i källaren och kroppen har fått sig en duning. Ett lager klarlack på fanérytorna gjorde susen. Vidare så har jag gjort lite bling-bling på aluminiumpanelerna, som t ex inspektionsluckor och hylsutkast. Nästa steg blir att tillpassa motorkåpan så att den sluter tätt mot övriga plåtar, ett nog så pilligt jobb. Oratex är beställt och snart kan man nog se att det börjar likna något.
Kay krutKommentar
-
Hur gör du för att kapa/ forma alu-plåten?
Klipper du och sedan slipar för livet?
Jag tycker att alu är svårt att bearbeta då det ofta slår sig och blir repigt mm då man försöker forma delar av det.
Tips på bra verktyg?
// Mats wFlygsmurfenKommentar
-
Mats!
Jag använder ganska mjuk aluminium och bearbetar med träverktyg och gummiklubba. Däremellan värmer jag plåten försiktigt med gaslåga för att avhärda den så att jag kan ge den lite mera stryk. Jag har några gamla sömmerskesaxar (har tillhört tanten förut) som jag böjt till och slipat om. Med dem kan jag göra ganska snäva klipp. Därutöver är det bara att knacka, böja, värma och ibland göra om när det misslyckas. Poleringen gör jag med rostfri duk som en gång i tiden användes vid bilglastillverkning, som isolering i formarna för att böja och härda glas. Slutpolering med Autosol som är ett undermedel. Utöver detta, inga som helst hemligheter.
Kay krutKommentar
-
Skall testa lite alu-jobb vid tillfälle.
Tack för info.
Fina arbete du gör.
// Mats WFlygsmurfenKommentar

Kommentar