Ännu en Sopwith Camel på gång.

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kay.krut

• jan 2007
    • 929

Cylinderlås kan användas till mycket. Baksidan på en cylinder, den lilla mässingskupolen fick sig en duning och vips så blev det ett tanklock. Vingstötterna är också tillverkade och skall bara krysstagas innan ytterligare ett par lager lack. Allt under tillsyn av "Camelen"
    Kay krut
    Bifogade filer

Kommentar

• Balsafan
      • jan 2019
      • 161

Vackert! Det där skulle jag aldrig våga flyga med om jag hade lyckats bygga så bra

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
        • 929

Jo visst ska den flygas. Det är ju det som är meningen med allt jobb, att se den i luften och känna att man gjort ett bra arbete. Den ska flygas på årets träff i Östersund. Kom upp dit och se den i sitt rätta element.

Kay krut

Kommentar

• Balsafan
          • jan 2019
          • 161

Mmm... 54 mil enkel resa, det kräver en stunds fundering.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
            • 2015

Samåkning?
            Kay har mer än dubbelt så långt att åka.
            Ursprungligen postat av Balsafan
            Mmm... 54 mil enkel resa, det kräver en stunds fundering.

Kommentar

• Balsafan
              • jan 2019
              • 161

Och någonting fint att visa

Ursprungligen postat av pgrts
              Samåkning?
              Kay har mer än dubbelt så långt att åka.

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                • 929

Lite mer små o gott. I dag har jag börjat lite med att göra stygn på spryglarna. Jag är alldeles för lat att sy fast duken på "riktigt så det blir att fuska, som vanligt.

Jag börjar med att fästa nålar på ytterspryglarna och fäster sedan trådar på dessa. Mellan spryglarna, från fram- till bakkant lägger jag sedan trådar med lite svag belastning för att hålla ner tvärgående trådarna mot spryglarna. På så sätt ligger alla trådar i beröring med respektive sprygel. Med en liten pensel och uttunnat vitlim, limmar jag fast varje tråd och låter det sedan torka några timmar. Därefter är det bara att skära av överflödig tråd och vips så har man färdiga stygn. Spryglarna behandlas med det medel som rekommenderas av Oracoverfabriken och vingarna kläs som vanligt.

Kay krut
                Bifogade filer

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                  • 7676

Schnyggt!
                  "Dé e dom små, små detaljerna som gör det..."
                  Retroholic!

Kommentar

• kjni
                    Administrator
                    RCFF - Moderator
                    RCFF - Administratör
                    • nov 2009
                    • 1991

Aha, det är så du gör!

Med vänlig hälsning, Kjell

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                      • 929

Nu har Camelen fått lite kläder på sig och tycks trivas i sin nya skepnad. Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag inte riktigt gillade Oratex. Nu tror jag att jag måste revidera min uppfattning efter att ha provat med Oracovers eget värmelim (se bild) och mycket högre värme på järnet. Oratex skiljer sig tydligen från andra beklädnadsmaterial som vi använt tidigare. Jag ökade värmen efterhand tills jag trodde att jag skulle bränna sönder duken men nej, det blev bara bättre och bättre.
                      Jag strök alla ytor som kommer i kontakt med duken med värmelimmet, lät det torka över natten och strök sedan på en gång till. Efter en lätt putsning med mycket fint slippapper var objektet klart för beklädnad och resultatet, ja jag är positivt överraskad.
                      Kay krut
                      Bifogade filer

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                        • 7676

Himlans, vad tjusigt det blir!

Men, Oracovers värmeklister, är detvattenbaserat?
                        Eller luktar det Pekka?

Jag har för mig att jag sett/hört någon som strök på vanligt vitlim på träet och lät det torka ordentligt.
                        När han sen lade på klädseln och värmde med strykjärn så smälte vitlimmet en aning och klistrade ihop med klädseln.

Är det månne någon som har provat??

Och, skulle man kunna använda denna metod till Ceconite??
                        Retroholic!

Kommentar

• PGAstrom

• feb 2012
                          • 458

Snyggt Kay👍👍👍👍

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                            • 929

Tackar PGAstrom, tackar och Thomas, nej det är inte vattenbaserat och ja, det luktar som Aceton. Ceconite har jag mycket liten erfarenhet av så det kan jag dessvärre inte svara på. Till Solartex och liknande kunde vi använda utspätt trälim för extra vidhäftning. Detta provade jag med förra gången med ganska uselt resultat, därav mitt tidigare ogillande till Oratex. Efter samtal med fabriken fick jag rådet att inte använda några som helst andra medel än deras eget " Heissiegelkleber " dvs värmelim på burk. Detta aktiveras av värme och ingår då en utmärkt förening med det lim som finns på duken. Betydligt varmare järn krävs dock för gott resultat. Det går bra att använda klädseln direkt, utan värmelimmet men vidhäftningen blir betydligt sämre. Tyvärr så kan inte våra hobbyhandlare ta in denna produkt i sitt sortiment, beroende på att transportkostnaderna vida överskrider värdet av varan, ja se EU! Den går dock att köpa direkt från Lindinger till ett överkomligt pris. Jag rekommenderar verkligen att använda detta undermedel då det ger ett mycket bra resultat men glöm inte att skruva upp värmen på klädseljärnet. Oratex klarar betydligt högre värme än vad vi är vana vid.
                            Kay krut

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                              • 929

Nu har jag kommit så långt med Kejsaren nya kläder att jag tog mig en funderare på hur jag skulle göra med nationalbeteckningarna. Jag hatar de flesta lösningsmedel och att stå över stark lackfärg i timtal för att måla de förb..e rundlarna, det hägrade inte. Så in på snilleblixtlagret, varför inte stryka fast dem. Jag tog helt enkelt Solarfilms Glosstex och gjorde en stor dekal med detta. Svag värme och vips så var de klara. Sedan var det bara att stryka fast dem på vingen. Glosstex är ju färdigmålad och är man bara försiktig med värmen så sker det inga skador. Lite experiment först, sedan satt de på plats. Tid per vinge ca trettio minuter.
                              Nästa steg blir att rigga maskinen och ställa alla vajrar men det blir en senare fråga som jag återkommer till vad det lider.

Kay krut
                              Bifogade filer

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                                • 929

Lite sömnad först och nu kan man skönja en Camel!

Kay krut
                                Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...