Ännu en Sopwith Camel på gång.

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

Fantastiskt elgant! Hatten av!
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• kjni
      Administrator
      RCFF - Moderator
      RCFF - Administratör
      • nov 2009
      • 1990

Helt enkelt lysande arbete, skräddare Kay!

Med vänlig hälsning,
      Kjell

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
        • 929

Nu har jag börjat med att trimma in alla vajrar och stag, ett mödosamt arbete. Decallaget (staggningen) är ju färdigt redan från byggets början men anfallsvinklarna och eventuell skränkning är lite jobbigare. Jag vill ha lite skränkning på undervingen för att stallen ska bli lugn o fin. Ovanvingen ska ju stalla ut först, kanske helt emot normalt tänkande men så är verkligheten. Om någon inte håller med så förklarar jag det så gott jag kan. När ovanvingen stallar ut och tappar lyftet, flyttas lyftkraften till den vinge som ligger längst bak och som har lägre anfallsvinkel, dvs undervingen. Tyngdpunkten på maskinen ligger längre fram än undervingens tryckcentra och den faller därför framåt utan att stalla. Låter kanske lite virrigt men detta har man följt sedan biplanens födelse. Man måste dock skilja på tryckpunkt och tryckcentra, två fenomen som är olika varandra men som måste jobba tillsammans. Jag har experimenterat lite under åren som gått med just vingarnas inbördes placering och anfallsvinklar och det har lärt mig att inget flygplan är det andra likt. Ta Stampe t ex, fyra olika vinklar att jobba med men den flyger otroligt fint.
        Det måste ha varit en underbar tid i flygets begynnelse, att se vart alla försök och experiment ledde. Tänk om The Flying Man, Otto Lilienthal hade visst hur mycket hans bedrifter har betytt för mänskligheten, ja då hade han kanske tagit det lite lugnare den där dagen för hundratjugotvå år sedan då han så olyckligt kraschade med sin glider och omkom. Ja tänk.
        Kay krut
        Senast redigerad av kay.krut; 2019-03-06, 14:21.

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
          • 929

Lite klipp o klistra.
          Jag funderade på om jag skulle beställa dekaler eller försöka göra dem själv. Nu ska ju inte den här kärran komma i närheten av några skalatävlingar över huvud taget, ja det skulle i så fall vara Fly Only på Ope. Så jag beslöt att göra dem själv och det blev till att klippa och skära så gott det gick. Jag har lite Oracal sedan tidigare och som bara ligger och tar plats, så fick det bli. Ett par timmars jobb och snart satt dekalerna på plats. Inte så fel om jag själv får tycka. Oracal har den fördelen att om man värmer försiktigt på den fastsatta dekalen och stryker lite försiktigt på den så fäster den otroligt fint. Lite som att dekorera med t ex Solartrim och liknande.

Kay krut
          Bifogade filer

Kommentar

• bokis
            • maj 2006
            • 5041

Du f¨r gärna tycka inte fel Kay,det blev kalas! I år så ses vi i Östersund åsså…:icon_pidu:
            // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
              • 929

Men Bokis då, ska du upp till Ope! Då ska vi jädrar i mej ha riktigt kul.
              Kay krut

Kommentar

• bokis
                • maj 2006
                • 5041

Japp! Ja å`Gullan!
                // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                  • 929

Ursprungligen postat av bokis
                  Japp! Ja å`Gullan!
                  Dubbel glädje!

Kay krut

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                    • 929

I dag har jag vägt Camelen med full flygvikt och resultatet blev 7220 gram. Vingytan beräknade jag genom att mäta undervingen, utan vingtippar samt ovanvingen, också här utan att ta med vingtipparna. Ej heller stabbe eller kroppsyta tog jag med i beräkningen.. Sedan drog jag av 20% på uppmätta värdet och fick då fram en vingbelastning på 64 gram /.. Detta ger ett värde på 6,2 WOL , ungefär som en trainermodell. Så det lär finnas hopp om att den ska flyga.
                    Lite smådetaljer finns det dock kvar men inget som ska påverka slutvikten nämnvärt. T ex så fick den ett pitotrör i eftermiddags. En pilot ska dit också, ca 25 gram. Kanske det kommer på en generator också vad det lider. Får se om tiden räcker. Pensionärsyrket ger inte mycket tid över till extra utsvävningar. Nu ska ju allt göras som man skjutit fram de senaste åren.
                    Kay krut
                    Bifogade filer

Kommentar

• PGAstrom

• feb 2012
                      • 458

Så snyggt

Kommentar

• Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6806

Du kan det där du!!! :-o
                        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...