Laserskuret med laserskärare!
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Mors alla..Har ni något förslag på gratis/billigt/enkelt ritprogram för att göra ritningar i vektor-form?
// Mats WFlygsmurfenKommentar
-
Jag testade Fusion förra vintern men nu kan jag inte öpna det utan att teckna abonemang.(??)
Är det bra för 2d-ritning? Det känns som att det är mest för 3D.
// Mats WFlygsmurfenKommentar
-
Methanolover, du har ju haft din S10 ett tag nu, hur tycker du att den fungerar?
Jag är fortfarande jättenöjd med min S9 men känner dock att det är trist att inte kunna skära flygplansplyfa(hård)..!! Tror det beror på limmet i mitt fall..
Hände en incident i början av sommaren så istället för att köpa ny kärra så tänkte jag göra ett försök att återställa!
Senast redigerad av Mr.Bob; 2023-09-24, 09:59.Kommentar
-
Satan så proffsigt!! hur får du in delarna i datorn har du en 3d scanner eller mäter du och ritar för hand??Methanolover, du har ju haft din S10 ett tag nu, hur tycker du att den fungerar?
Jag är fortfarande jättenöjd med min S9 men känner dock att det är trist att inte kunna skära flygplansplyfa(hård)..!! Tror det beror på limmet i mitt fall..
Hände en incident i början av sommaren så istället för att köpa ny kärra så tänkte jag göra ett försök att återställa!
[ATTACH=CONFIG]76831[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]76826[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]76832[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]76828[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]76829[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]76830[/ATTACH]Flyg lågt och hårt Mvh Robert:crazy_pilot:Kommentar
-
Tack tack! Värmande ord !
Har suttit och mätt mig fram mestadels med skjutmått och ritat ”på fri hand”, man har fått varit lite kreativ för att få fram vissa mått och former. Har väl tagit 2-3 arbetsdagar att ritat upp allt. Är väl iaf 98% passform från originalet
men hellre det och en materialkostnad på några hundra istället för en ny kärra från Tyskland för över 5500kr
Är skeptisk att skywing släpper ifrån sig sina CAD ritningar hur som helst
så har inte ens tänkt tanken att maila o fråga dom.
Kommentar
-
Imponerande! :-o
Hur gör man om man har en stor pappersritning med alla spryglar, spanter osv?
Scannar i nåt format och vektoriserar eller finns det nåt program som är klokare?www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Finns nog många sätt, jag har scannat in ritning och försökt rita av spryglar/spant i bästa mån meeen.. inte så enkelt om man är petig !
I just lightburn kan man faktiskt använda sig av ett verktyg som följer linjer/konturer.. meeeen… det blir inte alls bra resultat då det blir dubbla linjer som dessvärre inte ens blir speciellt bra.Kommentar
-
De vektoriseringsprogram jag sett (rätt länge sedan vid närmare eftertanke) får problem med att linjer på en ritning har bredd, det har inte en vektor.
Resultatet kan bli att vektoriseringen blir misslyckad pga att vektorn studsar mellan ytterkanterna på den tryckta linjen och alltihop blir slalom.Kommentar
-
Rent tekniskt kan man köra en bitmap in i lasern och få allt som är exempelvis svart bortskuret, jag har inte gjort det på flit på balsa men vid något graveringsförsök så har det blivit hål istället och de har sett bra ut. Kanske värt att testa på något projekt.
Mus eller platta är nog en smaksak, jag har båda men använder nästan bara mus för tekniska ritningar.Kommentar

Kommentar