Laserskuret med laserskärare!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Bob
    • aug 2017
    • 692

Lite som ovanstående.. beror lite på vad du ska använda den till, hur pass hårt material du vill kunna skära ut.
    Äger ju själv S9 på 5.5w och det kommer jag relativt långt med, 3mm lättply utan problem med ruskigt fint resultat, men när det kommer till hårdplyfa är det mindre roligt!
    Air assist är något jag personligen starkt kan rekommendera om du vill få ett finare resultat.

Kommentar

• Fredrik_W

• apr 2012
      • 355

Ursprungligen postat av Mr.Bob
      Air assist är något jag personligen starkt kan rekommendera om du vill få ett finare resultat.
      Air assist har varit scheise-dyrt på de maskiner som jag har tittat på, men det verkar bara bestå av en akvariepump, silikonslang och ett lämpligt litet munstycke, dvs ca 500 SEK om man installerar det själv. Eller har jag fel? Behövs det mer än så?

// Fredrik W
      "Ägandets glädje är icke att förringa."

Kommentar

• _Nik_
        • maj 2006
        • 186

Ursprungligen postat av Fredrik_W
        Air assist har varit scheise-dyrt på de maskiner som jag har tittat på, men det verkar bara bestå av en akvariepump, silikonslang och ett lämpligt litet munstycke, dvs ca 500 SEK om man installerar det själv. Eller har jag fel? Behövs det mer än så?

// Fredrik W

Jag gjorde så, en snorbillig akvariepump från amazon och sen 3d printat ett "munstycke" till lasern... skillnaden med eller utan air assist är ungefär som mellan natt & dag...

/Nik

Kommentar

• Per P
          • jun 2007
          • 1285

Den här tråden är jätteintressant!!
          Hur mycket luft skulle ni säga behövs till Air-assist? Flåsar det bara lite eller hur mycket ska det vara? Frågar mest för det står en rejäl kompressor bredvid byggbordet och om man bara behöver 1 hektos tryck eller nåt sånt så kan man ju lika gärna koppla direkt på kompressorn och reglera ner trycket så slipper man skaffa en extra fläkt/pump.
          Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Fredrik_W

• apr 2012
            • 355

Någon som har provat att laserskära i glasfiberskiva, typ den här?
            0.2/0.5/1/2/3mm thickness FR4 fiberglass sheet Water-green epoxy plate 3240 FR-4 epoxy resin board glass fibre 3D - AliExpress 13

// Fredrik W
            "Ägandets glädje är icke att förringa."

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
              • 1314

Enligt vad jag läst skall inte glasfiber fungera så bra att skära i men kul att höra om någon provat.

// Mats W
              Flygsmurfen

Kommentar

• Zazzu
                • maj 2007
                • 278

Här finns en bra guide vad som skiljer de olika lasertyperna och vad man kan skära och gravera. Jag har även fått tipset att undvika att skära plast då det blir gaser som inte är snälla mot aluminium ramen på maskinen.
                You may be wondering what are the differences between Fiber laser, CO2 laser and Diode laser engravers, and how to make decisions when you consider buying one of the types. Don't worry, this post provides all the details about the three laser machine types and an ultimate buyer guide for you.

Mvh Ulf

Kommentar

• Mr.Bob
                  • aug 2017
                  • 692

Det som jag förstår rekommenderas väl en pump på 30L/min, har man för kraftigt blås finns tendens att elda upp sin utskärning(har provat flera ggr!) och det är ju mindre roligt

Har testat glasfiber, gick inte med mln diod laser iaf.. lyser rätt igenom kreditkort däremot funkar kalas !

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
                    • 337

Glasfiber har jag skurit med min laser, men då har det inte skivor utan bara väven och bara ett lager åt gången. Borde gå att köra i skivor också men då kräver det antagligen mycket effekt.

Plast går bra att skära också om man är 100% säker på vilken plast det är. Allt som heter något med Klorid (typ PVC) genererar gas som är frätande på både metall och lungor.

Kommentar

Arbetssätt...