Tackar! Blir glasning, använder den vattenbaserade varianten ezecote (eller liknade namn) av epoxi som funkat bra i förra bygget. Bra synpunkt om landstället. Vad jag kunde utläsa ur den närmast obefintliga beskrivningen skall det funka i denna riktning, men förhåller mig lite tveksam. Kvaliteten är vad man kan förvänta sig av priset… Men stället får visst stöd av ”ryggen” på själva motorhuset. Hade jag vridit dem 180 grader så hade det nog inte funkat alls. Framtiden får utvisa hur det blir…..
A10 Thunderbolt
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Låda för batteri i fören (går in genom spantet, under plyplattorna). Pysslande för att kunna få in acken underifrån och sedan kunna vinkla in den i lådan (därav den vinklade rundade plyplattan). Och börjar med plankningen av bakre delen av kroppen. I mitten av kroppen så kommer jag satsa på att böja hela flak, men bakdelen hade för mycket kurvatur för att kunna böja de flak jag hade som var lite för hårda.
Kommentar
-
Ser bra ut det där! :-) Behöver den glasas? Tänker på storleken och vikten, kanske räcker med grund och färg om du ska måla?www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Tackar. Bra tanke. Har varit lite inne på det. Blir ju väldigt stötkänslig yta utan glasfiber, men sparar å andra sidan in en hel del vikt (tex så behövs det ju en hel del spackel för att släta till glasfiberytan, och sprayspackel är ju inte så lätt). Kanske skulle jag glasa kroppen, men inte vingarna?Kommentar
-
Ett spännande projekt!Tackar. Bra tanke. Har varit lite inne på det. Blir ju väldigt stötkänslig yta utan glasfiber, men sparar å andra sidan in en hel del vikt (tex så behövs det ju en hel del spackel för att släta till glasfiberytan, och sprayspackel är ju inte så lätt). Kanske skulle jag glasa kroppen, men inte vingarna?
Bygget ser fint ut. :applouse
in tanke att glasa kroppen, är bra. Glasning väger inte mycket mer än grundfärg.
De största ytorna som väger är vingarna (med två sidor) och bakkroppen med två fenor och två motorgondoler.
Jag skulle klä alla dessa ytor med Oracover som väger 0,7 g/dm2. Glasning och lackering brukar väga 2,5 g/dm2 för mig. Möjligen skulle jag glasa motorgondolerna om det blir svårt att fästa plast mellan gondolerna och bakkroppen.
Vill du ha bra lyster i lacken så skall du grundmåla med vitt på den lätt slipade glasningen.
Det kostar 0,5 g/dm2 extra och ersätter sprutspackel. Ojämnheter skall spacklas och slipas före glasningen.
MVH / LarsKommentar
-
Läckert balsabygge.
Kul att se.
Har du en förebild som du skall måla efter?
// Mats WFlygsmurfenKommentar

Kommentar