Ett biplans födelse....ett byggäventyr utan skyddsnät...

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosse Jansson
    • jan 2023
    • 122

Tog litet "ledigt" från vinklar, vikter och balsa, och gjorde en testrigg för att lära känna motor, mottagare och servon.
    Och jodå, mottagaren lät snällt binda sig, och allt tycks fungera.
    Skall nu mäta upp de linjära servonas slaglängd för att utröna hur stora roderhornen bör vara, för att undvika överdrivna utslag, och se till att servona inte stångar mot ändpunkter. Jag tror at dessa småservon är extra känsliga för just sådant.
    Den lilla 5-grams 16 mm-motorn är, trots sin litenhet, väldigt "vass", och egentligen "overkill" för denna modell, och jag inser att det gäller att inte vara vara vårdslös med trottelspaken...

Klicka på bilden för större version

Namn: B 082.jpg
Visningar: 1
Storlek: 373,0 KB
ID: 514810

Kommentar

• Bosse Jansson
      • jan 2023
      • 122

Tillverkade ett litet "roder" till min testrigg, vars roderhorn från början hade 4 hål, med 16, 14, 12 och 100 mellan stötstång och centrum. Snabbtillverkat och inte med "högsta precision", men tillräckligt för att skapa en någorlunda bild av var man hamnar...

Efter att ha testat alla hål, insåg jag att 16 och 14 mm kan strykas på en gång.
      12 och 10 mm var mer intressanta, och jag gjorde också ett femte hål med 8 mm till centrum.
      Kanske 8 mm gav onödigt stora utslag. Den här modellen skall ju inte flaxa omkring i någon gymnastiksal.
      Och det är nog bra att inte plåga de här småservona med alltför våldsam "utväxling"....jag tror att de är litet ömtåliga...

Så här långt lutar jag åt 10 mm till sidorodret och 12 mm till höjd...

Vad tycker ni...?

12 mm

Namn: 12 mm.jpg
Storlek: 17,2 KB
ID: 514812

10 mm

Namn: 10 mm.jpg
Storlek: 18,1 KB
ID: 514813

8 mm

Namn: 8 mm.jpg
Storlek: 16,9 KB
ID: 514814
      Senast redigerad av Bosse Jansson; 2023-04-20, 06:12. Anledning: Bättre bilder

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
        • 7676

Ofta när man "ställer in" rodren första gången så tar man till utslagen lite i överkant, det brukar räcka med hälften av vad man tror.

Det är i alla fall min erfarenhet...
        Retroholic!

Kommentar

• Bosse Jansson
          • jan 2023
          • 122

Ja, jag kan bara instämma....det är även min erfarenhet. Man oroar sig i onödan "hver gang"....
          Och dessutom kommer ju denna modell få ställbar stabbe, vilket kan innebära en chans att få den hyfsat vältrimmad, vilket ytterligare minskar behovet av stora roderutslag...

Kommentar

• lizzy
            • feb 2015
            • 147

vad gäller roderhorn så brukar jag tänka att så stort servoutslag som möjligt till det roderutslag man strävar efter...

mvh

Kommentar

• Bosse Jansson
              • jan 2023
              • 122

Ja, det medför ju mindre belastning på servot, med så snäll "utväxling" som möjligt.
              Men man får se till så att inte servot tvingas stånga mot ett stopp i ytterlägena (särskilt de här pyttesmå, ömtåliga servona)

Kommentar

• Mr.Bob
                • aug 2017
                • 692

Ursprungligen postat av Thomas
                Ofta när man "ställer in" rodren första gången så tar man till utslagen lite i överkant, det brukar räcka med hälften av vad man tror.

Det är i alla fall min erfarenhet...
                Håller INTE med behöver många gånger mer!
                (Obs, flyger ofta 3D/aerobatic, obs)

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                  • 7676

Ursprungligen postat av Mr.Bob
                  Håller INTE med behöver många gånger mer!
                  (Obs, flyger ofta 3D/aerobatic, obs)
                  Det gör INTE jag, och det gör nog inte trådskaparens kärra heller.....
                  Retroholic!

Kommentar

• Bosse Jansson
                    • jan 2023
                    • 122

Det tog litet tid att dra det där djupa andetaget innan jag gav mig på övervingens bädd, som ju måste peka åt rätt håll i alla riktningar, och samtidigt få rätt vinkel.....
                    Bädden/övervingen är ju fäst vid sina fyra "cabane struts", och alla som har försökt justera ett bord så att det inte "haltar", känner säkert till vilka utmaningar som förknippas med den övningen...:scared:

Det gick i alla fall bra till slut, med stor hjälp av min "Bevel Box", några pappmallar, och så en massa tålamod.
                    Det kan vara knepigt att rigga upp och fixera en så här liten modell i exakta vinklar, men med hjälp av några klotsar, ett par dricksglas, tejp och ett par tyngder ordnade det sig någorlunda...

Nu sitter - äntligen - "skenorna" som vingen skall vila på på plats, och i förhållande till stabben/kroppens datumlinje, är nu dekalaget 2,5° för undervingen, och 3,3° för övervingen...dvs när stabben är ställd i sitt "mittenläge"...

Det var svårt att bestämma övervingens höjdmässiga placering, och den hamnade till slut enligt bilderna.
                    Inte så lågt som på mina originalskisser, men bara en aning högre.
                    Denna operation avslöjade också att mitt tidigare tillverkade "head rest" såg alldeles för hög ut, så jag fick göra en ny, ca 4-5 mm lägre, och det gjorde verkligen stor skillnad på det allmänna intrycket.....

Namn: B 083.jpg
Storlek: 105,8 KB
ID: 514824

Namn: B 084.jpg
Storlek: 234,4 KB
ID: 514825

Namn: B 086.jpg
Storlek: 102,7 KB
ID: 514826

Fortsättning följer....

Kommentar

• Bosse Jansson
                      • jan 2023
                      • 122

Batteriluckan....

Har mest funderat på sistone, men nu stack jag emellan med batteriluckan.

Tillverkade en ram...

Namn: B 087.jpg
Storlek: 124,3 KB
ID: 514868

...som plankades med 1 mm balsa....

Namn: B 088.jpg
Storlek: 206,9 KB
ID: 514869

En massa slipdamm senare.....ja, den passar hyfsat...

Namn: B 089.jpg
Storlek: 91,5 KB
ID: 514870

Men jag har ännu inte bestämt mig för vilken sorts låsanordning den skall få....

Namn: B 090 .jpg
Storlek: 134,7 KB
ID: 514871

:icon_wink:

Kommentar

• Bosse Jansson
                        • jan 2023
                        • 122

Motorfästpinnen

Lärde mig ett bra knep av en klubbkompis:
                        För att kunna fälla in motorn snyggt i ett redan monterat nosblock, kan man i stället för den vanliga fästflänsen förse motorn med en "pinne", som sticks rakt in genom första spantet, vidare in i en kloss, och helt enkelt limmas där.
                        Det möjliggör att motorn kan fällas in i ett traditionellt balsablock "rakt framifrån", och sedan när allt trä- och finishjobb är klart, skjuter man in motorn på plats....och fäster fästpinnen med epoxy.

På en sådan här liten modell får det inte vara vilken "pinne" som helst, så jag utgick från ett 4 mm alu-rör från K&S, och försåg den med en liten fläns som passar till motorns 3 bakre fästskruvar (M1,2 !!!)

En 4 mm rörstump och en bit alu-plåt.

Namn: B 091.jpg
Storlek: 110,5 KB
ID: 514872

Nu fick jag användning för mitt aluminiumlod "Unisolder 390"

Namn: B 092.jpg
Storlek: 443,9 KB
ID: 514873

Lyckades få till en stark lödning utan att smälta ner alltsammans.... Ett "yeah-moment"... :-)

Namn: B 093.jpg
Storlek: 58,8 KB
ID: 514874

Hål borras, och här görs plattan rund med hjälp av en chuckförsedd bänkslip och en Dremel....

Namn: B 094.jpg
Storlek: 233,5 KB
ID: 514875

Blev ju skapligt.....

Namn: B 095.jpg
Storlek: 70,9 KB
ID: 514876

Namn: B 096.jpg
Storlek: 42,0 KB
ID: 514877

Så här skall motorn monteras mot flänsen, och därmed få en "fästpinne"....

Namn: B 097.jpg
Storlek: 91,5 KB
ID: 514878
                        Just nu är "pinnen" litet för lång, vilket underlättade tillverkningen. Den kommer att kortas av.
                        Och hålen är bara 1,0 mm....hade inte det 1,2 eller 1,25 mm borr som behövdes, så det får jag ordna snarast....

Fortsättning följer....

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                          • 7676

Det där "Unisolder 390" verkar ju piffigt!
                          Är det svårt att hantera?

390, är det smälttemperaturen?

Och var har du köpt det?
                          Retroholic!

Kommentar

• Bosse Jansson
                            • jan 2023
                            • 122

Ja, 390 är smälttemperaturen. Funkar m.a.o. även till ljuddämpare...
                            Det är inte särskilt svåranvänt, men som med all aluminiumlödning får man se upp så att inte allt smälter ner. Fast från 390 är det ju en bra bit kvar till det....

Jag minns inte exakt var jag köpt det, men det var en tysk firma....och ganska länge sedan. Kanske går att googla fram...?

En sak jag upptäckte var att det inte är särskilt kompatibelt med aluminiumgjutgods (fast, det kan ha varit jag som var otränad....) Är dock suveränt på allt annat aluminium. Idag gick det jättebra... :-)

Här är ett youtube-klipp:
                            Alu soldering UniSolder 390 - YouTube

Kommentar

• Bosse Jansson
                              • jan 2023
                              • 122

Nejdå, bygget står inte stilla, men det blir spridda småjobb just nu.
                              Så var det hjulfastsättningen.....
                              De aktuella hjulnaven har 2 mm håldiameter, och landningsstället är av 1 mm pianotråd, så någon form av bussning är ett måste....
                              Av viktskäl blev det en utmaning att undvika tunga rör, och jag hittade inget alu-rör med rätt dimensioner.
                              Det fick bli ett 2 mm kolfiberrör. Dess innerdiameter var 0,8 mm, vilket gick fint att borra upp till 1 mm.

Sedan limmades små "ändbitar" av 0,4 mm ply. (Epoxy)

Namn: L 1.jpg
Storlek: 59,3 KB
ID: 514881

Snyggades till, gjordes runda med önskad diameter (blev ca 3,9 mm), med hjälp av min gamla bänkslip som försetts med chuck, och en dremel.

Namn: L 2.jpg
Storlek: 193,1 KB
ID: 514885
                              (Alla modellbyggare borde ha en sådan här....har haft ovärderlig hjälp av den i många år...)

Blev 2 st genomborrade (inner) och 2 st "navkapslar" (ytter).
                              Plywoodändarna målades svarta med acrylfärg.
                              Här på tork.

Namn: L 2.jpg
Storlek: 154,1 KB
ID: 514882

Så här monteras hylsorna på axeln.
                              De limmas på axeln med epoxy, och skall m.a.o. inte rotera.

Namn: L 3.jpg
Storlek: 55,6 KB
ID: 514883

Här ett hjul provmonterat.
                              Alu-navet går väldigt lätt på sin kolaxel....

Namn: L 4.jpg
Storlek: 166,2 KB
ID: 514884

To be continued..........

:-)
                              Senast redigerad av Bosse Jansson; 2023-05-04, 15:45.

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
                                • 1314

Vackert så att man blir tårögd :-)

// Mats W
                                Flygsmurfen

Kommentar

Arbetssätt...