Byggtråd: De Havilland 71 Tiger Moth

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael
    • maj 2006
    • 1742

För en modell som DH-71 som byggs från en "analog" ritning så är det knappast värt besväret att köra CNC eftersom det innebär att ritningen först måste digitaliseras. Delarna är ändå så få att en kvälls jobb med kniv, figursåg och sandpapper räcker för att skära ut alla delar.
    Jag brukar i och för sig skära ut delarna efterhand som jag bygger för att få så bra passform som möjligt, medan andra föredrar att först göra en "byggsats" med delar.

Ett tips: För raka snitt i plywodd och kapning av tjock balsa är en japansk Dozukisåg oumbärlig. Den gör raka fina snitt som inte behöver putsas. Du hittar sådana hos exv. Clas Ohlsson, nr. 30-7170 kostar 349 kr. En mycket bra investering.

/Michael

Kommentar

• Glawe
      • feb 2007
      • 2126

Tack Michael. Har faktiskt haft en sådan i handen många gånger, nog dax att köpa en med Håller med dig där med, det är nog bättre att ta bit för bit när man täljer allt för hand.
      Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• Mr J
        • maj 2006
        • 4130

Geez grabbar!

Ni har min fulla beundran för att ni orkar...
        En annan tycker att det är lite halvjobbigt att man måste sätta på dekalerna själv... PDT_Armataz_02_29
        /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• Glawe
          • feb 2007
          • 2126

Som sagt, jag hoppas jag klarar av det, och gör jag det så får jag iallafall en nästan unik kärra. Det byggdes bara 2st orginal 1927, sen för några år sedan byggde en snubbe en replika i fullskala, och när jag letat på nätet så hag jag bara hittat 3 andra som byggt den som modell. Det är lite det som driver mig med + att den är ju för jäkla snygg
          Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• Michael
            • maj 2006
            • 1742

Ursprungligen postat av Glawe
            Som sagt, jag hoppas jag klarar av det, och gör jag det så får jag iallafall en nästan unik kärra. Det byggdes bara 2st orginal 1927, sen för några år sedan byggde en snubbe en replika i fullskala, och när jag letat på nätet så hag jag bara hittat 3 andra som byggt den som modell. Det är lite det som driver mig med + att den är ju för jäkla snygg
            Jag har faktiskt haft en DH 71 men det är drygt 10 år sedan.
            Den byggdes från en byggsats från "Pat French Models", en nu saligen
            insomnad garagefirma från England. Om jag minns rätt hade modellen
            en spänvidd på 150 cm och flögs med en 40 tvåtakt som gav i mitt tycke
            skalaliknande egenskaper, dvs. måttlig stigförmåga men ganska hög
            toppfart. Ur flygsynpunkt var den helt okritisk.

Eftersom det kan vara svårt med skaladokumentation för DH 71:an
            skickar jag ett PM till dig.

För att få en uppfattning om graden av strömlinjeformning är följande
            jämförelse rätt träffande: Planet uppnådde 66% av toppfarten hos
            Supermarine S-5 (som vann Scneider Trophy åt engelsmännen) med
            endast 15% av motoreffekten.

Lycka till med bygget det, ska bli kul att se bilder på det färdiga planet.

/Michael

Kommentar

• Glawe
              • feb 2007
              • 2126

Tack så hemskt mycket för dokumentationen Michael

Jag skall försöka få kontakt med killen som gjorde fullskala kopian och fråga om det finns fler, lite större bilder på hans plan med.
              Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

Arbetssätt...