Min första byggtråd: CMP Yak-54 med Moki 30cc *FILM*

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sigun
    • aug 2007
    • 3942

Jag kan inte annat än att hålla med Kurt, den blir tjusig , får verkligen hoppas att de blir film på premiärturen . Om de bara ville sluta blåsa så kunde man åkt ut och flugit, men som de ser ut denna helgen så lär de nog inte bli något utomhus flyg här. Man får hoppas de bättrar sig till nästa helg.

Eller får man smita tidigit från jobbet någon dag nu är de ju faktiskt ljust ute till sex tiden.

/Martin

Kommentar

• Per P
      • jun 2007
      • 1285

Tack för de fina orden killar! Ja, när det blir premiärtur så är det inte omöjligt att en videokamera kommer närvara Som det ser ut nu så är modellen nog klar tills nästa helg, så om det blir fint väder så blir det troligtvis provflygning 8)
      Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Per P
        • jun 2007
        • 1285

Idag vart den i stort sett klar. Jag monterade motorn och kopplade in tändsystemet. Sedan var det dags för motorkåpan. Tändkabeln låg och skavde lite mot kanten i hålet i kåpan, så jag sprättade upp lite bensinslang och satte runt hålet. Det blev såhär:

Tycker själv att det vart rätt ok

Motorn på plats och allt klart.

Mottagaracken placerade jag precis bakom infästningen för landningsstället.

Eftersom strömbrytaren sitter lite längre bak, fick jag förlänga kablarna några centimeter. Sen vart det krympslang över kontakten också, så det sitter som det ska

Mottagaren ville jag placera så långt bort från tändsystemet som möjligt. Där fanns dock inget man kunde montera fast den i, o jag ville göra det så enkelt som möjligt. Då kom de här små hoptryckta T:na till.

De limmades lagom långt från varandra för att kunna sätta mottagaren under och sen bara sätta fast den med ett gummiband.

Skumgummi så mottagaren förhoppningsvis inte ska skaka sönder

Blev rktigt mjukt o fint

Nu monterade jag mottagaren och kopplade i allt jag kunde.

Det saknades ett par förlängningskablar som jag ska ha till skevroderservona, så dessa beställdes (kommer förhhoppningsvis på fredag) och så ska propeller och spinner skruvas på, så är den klar sen.
        Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Per P
          • jun 2007
          • 1285

Jaha, då var modellen klar, så det var dags att köra motorn. Den var förvånansvärt fin i gången. Den hade legat i 2 år sen förra ägaren körde den.

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=lz85Zap45cM"]YouTube - Yak 54 Moki 30CC Gas Engine[/ame]

Efter lite finjusteringar på nålarna så ska den förhoppningsvis gå riktigt bra. Den är egentligen knappt inkörd, har inte gått 2 timmar totalt än
          Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Sigun
            • aug 2007
            • 3942

Heja.. va skönt att den hoppade igång så fint efter legat i en låda ett par år . Ska bli kul att se den flyg med sen när de blir lite flygväder ute.

/Martin

Kommentar

• AM
              Debattglad entusiast

• maj 2006
              • 3464

Håller på att sätta ihop en likadan CMP Yak-54 med en S.P.E 40cc bensinmotor. Hoppas få den klar till Ripalägret.

Mvh
              Ove
              Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Per P
                • jun 2007
                • 1285

Jag har flugit min, och redan sålt den.... Kan säga som såhär, den flyger kanonfint, du lär inte bli besviken Ove! Men håll ett öga på tyndgpunkten, den blir lätt baktung. Ha stora skevrodetutslag, annars händer i stort sett ingenting.... tvärtom med höjdrodret, där behövdes det inte så stora utslag, den flög fint i alla farter ändå =)

Lycka till Ove!
                Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

Arbetssätt...