Yak-54 2,16m spännvidd med DL-50

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per P
    • jun 2007
    • 1285

Jag ska ta ett par bilder på det framöver... hinner dock inte idag...
    Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Per P
      • jun 2007
      • 1285

Idan har det pulats lite med Yaken igen.
      Jag gillar de där små tanklocken som 3W har, de är så rackarns snygga, så jag beställde ett sådant från Fullkontroll. Här är det innan fastsättning

Monterade det uppe på motorkåpan, blev riktigt snyggt tycker jag.

Såhär ser det ut inne i kåpan. Bara på med slangen till tanken så är det klart =)

Gasservot sitter ca 45cm från tändsystemet, och gas-stötstången är av plast, så några störningar bör det inte bli...

Provkörde min DL-50 idag. Blev MYCKET positivt överraskad av den. Det har ju skrivits vilt på diverse forum om hur fantastiskt lättstartad den här motorn är och hur fint den går redan från början, och jag får väl ställa mig i skaran som tycker det, för det var något vansinnigt så lätt den gick igång! Och gången fanns inget att klaga på!

Här är en liten kort film från när jag körde motorn. Den går fett nu, men det ska den ju under inkörning =)

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=Rh2Bk6w3Yt0"]YouTube - Provkörning av DL50[/ame]
      Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Per P
        • jun 2007
        • 1285

Nu när motorn har gått över en timme i bänk tyckte jag det var dags o sätta den i modellen.

På den här "äkta" DL-50n var det inte riktigt samma förgasararm som på den andra, så det blev enklare att sätta gasreglaget på andra sidan av förgasaren. Snabbt ändrat =)
        Sen gjorde jag Choke-installationen så som de visar på www.dlusa.net

Såhär blev det

Det följde med en förgasar-förlängningsarm som jag satte ovanpå den befintliga med en extra skruv.

Här är Choke-installationen klar. Gjorde en liten plåtbit med ett par hål i som håller stötstången på plats.

Tycker det ser rätt ok ut =)

När jag hade gjort det här jobbet satte jag fast motorkåpan, och märkte då att DL-50n var ca 15mm kortare än SV50n.... Som tur var så hade jag inte gjort klart stötstången till gasen vid servot! Så jag har gjort mellanlägg som ska sitta mellan motorfästena och motorspantet.
        Dessa ska på plats imorgon.

//Per
        Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Snickarjävel´n
          • aug 2006
          • 1927

Jag hade nog bytt ut plåtbiten mot plast till choke staget. Jag gjorde en liknande fast av en servoarm i plast.
          brekdahlssnickeriab.se
          https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• Per P
            • jun 2007
            • 1285

Jag hade ingen så stor plastbit tyvärr! Vad jag däremot funderar över så är det att sätta lite krympslang över stötstången så den inte ligger o skallrar i onödan. Det sitter redan lite silikonslang i linken så den inte ska ligga o vibrera som tusan.

Spelar det annars någon roll om det plast eller metall som i min plåtbit? *undrar*
            Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Snickarjävel´n
              • aug 2006
              • 1927

Finns väl en viss störningsrisk med metall mot metall så lugnast är väl att undvika det.
              brekdahlssnickeriab.se

Kommentar

• Per P
                • jun 2007
                • 1285

Så var det dags o uppdatera.

Jag hade beställt en Pitts-dämpare från Hab, men pga strul med leverantör dyker den aldrig upp.... så jag testar på annat sätt. Jag har länge haft en canisterdämpare liggande hemma till min 3W-50cc men 3Wn sitter i min Ultimate, och där fick inte canistern plats... På Yaken finns pip-tunnel inbyggt, så jag sätter dit canistern istället (vill ju ha med den till Ripa ju)
                Hitta ett utblåsrör som passar mot DA/DL-50 var inte svårt, men jag vill flyga nuuuuu =) Så det får bli lite meck...

Såhär ser det ut under modellen innan något kapats sönder.

Såhär ser orginalljuddämparen ut nu när jag gått lös på den med Dremel. Var på väg till killen som ska löda åt mig när jag kom på att det skulle vara kul o ta lite kort på't (därav taget i bilen =)

Någon som anar hur det är tänkt?

Nu kanske det klarnar lite =) Orginalutblåset ska lödas igen, och kröken som sitter i det nya hålet kommer passa mot canisterdämparen. På detta sätt fick jag en bra infästning mot motorn.
                Inte så många som har dubbla ljuddämpare på sina modellflygplan va =)
                Förhoppningsvis kommer ljudnivån ner rätt bra utan att motorn kommer tappa effekt.

Imorgon kommer får jag dämparen lödd, och då kommer det ännu en uppdatering =)
                Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Per P
                  • jun 2007
                  • 1285

Idag lödde Lennart ihop dämparen, och det blev riktigt bra!

Jag skruvade fast dämparen mot motorn och testmonterade canistern.

Det passade fint, så jag gjorde färdigt fästet för Canistern och satte sen fast den.

Ett buntband med siliconslang håller canistern på plats i tunneln.

2st slangklämmor borde göra susen vid kopplingen.

Sen var jag lite slarvig med att ta kort på det övriga jag gjorde ikväll, men nu är alla skruvar säkrade med gänglåsning, och batterikablarna är kopplade. Hålet för utblåset på Canisterdämparen är taget i kåpan och kåpan är inpassad. Hål tagna i kåpan så att man kan ställa in motorn smidigt.
                  Imorgon kommer fler bilder =)
                  Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Per P
                    • jun 2007
                    • 1285

Sådär, idag blev Yaken klar. Sista dagarna har jag pulat lite till o från, men nu blev den äntligen klar =)

Här har jag precis monterat i mottagaren och mottagaracken precis framför sidroderservot.

Så var det då det här med tyngdpunkten... modellen var lite lätt baktung, så det fick bli lite tyngder så långt fram som möjligt.

Det gick åt ca 80gram, och för att garanterat inte få modellen baktung så satte jag i 120gram

Modellen var nu avvägd, allt fastsatt (vad jag vet) och det var dags att börja karva ut hål för propellern i spinnern.... ett riktigt tidskrävande jobb då den spinner jag fått tag i var gjord av något stenhårt material...

Såhär såg den ut när jag började.

Ett antal dremel-kapskivor och mycket inpassande senare såg den ut såhär =)

För ett tag sedan köpte jag ett polerkit på Clas Ohlson och tänkte att nu var det väl ett ypperligt tillfälle att prova det...

Spinnern fick bli testföremål, och efter några minuter började det se lite bättre ut!

Här syns rätt tydligt hur stor skillnad det blev, och det här är bara i början av poleringen =)

Jag vart väldigt nöjd med slutresultatet. Tog ett bra tag för o få till den sista blänkan =)

Nu var det äntligen slut på byggandet, så jag satte ihop modellen för o se slutresultatet. Jag vart inte missnöjd =)

Till sist satte jag ackarna på laddning så det är klart om det skulle råka bli lite fint väder. Provflygning så fort som möjligt

Stort tack till Aircpro för utmärkt service med modellen och delarna. Snabb leverans och trevligt bemötande är alltid uppskattat!
                    Stort tack även till HAB som skickade mig en "riktig" DL-50 över natten.

MVH//Per Pålsson
                    Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• mds
                      • sep 2007
                      • 524

Hej du skulle göra en depron skiva framme i nosen så att inte kylluften går brevid kylflänsarna..
                      kollain på bloggen på Fullkontroll när casselby bygger sin Yak
                      /Mathias
                      -----------------------------------
                      rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
                      -----------------------------------
                      JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

Kommentar

• Per P
                        • jun 2007
                        • 1285

Nja... jag har sett den, men jag testar först så får vi se.... de flesta flyger ju trots allt UTAN att ha satt dit någon sån där tratt, och de verkar ju funka.... spelar ju in lite hur hårt man flyger också, och Casselby är väl inte direkt känd för o flyga lugnt =)
                        Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Sigun
                          • aug 2007
                          • 3942

Kul att du hann få den färdig innan Ripa, jag gissar väl att det är en av modellerna som ska med dit ner.

/Martin

Kommentar

• Per P
                            • jun 2007
                            • 1285

Ja, så är det tänkt i alla fall. Helst vill jag ju provflyga den hemma innan jag flyger den någon annanstans, och det verkar ju som det ska bli fint väder imorgon, så då får det väl bli en test-tur någon gång under dagen. Blir det ingen provflygning så är det inte säkert att den åker med till Ripa...

Har förresten kört motorn idag, och den går tyst och fint med det hemmameckade avgassystemet!

Har även gjort räckviddstest, och det är över 40meter med helt inskjuten antenn och med motorn igång. Känns väldigt bra att ha det gjort =)
                            Senast redigerad av Per P; 2008-07-12, 18:19.
                            Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Per P
                              • jun 2007
                              • 1285

Sådär, då var Yaken flugen.... eller rättare sagt Yakarna! Som jag skrev i första inlägget i tråden så köpte min klubbkompis Lennart en likadan Yak, och han blev färdig med den igår, så det blev provflygning 2 Yakar idag =)

Båda provflygningarna var helt okritiska. Modellerna flög väldigt bra, och drag finns det så det räcker i bägge. Jag har min DL-50 och Lennart har en 3W 48cc boxer i sin Yak. Innan vi provflög tog vi ett gäng kort på båda modellerna. Här är några =)

Jag var mycket glad att provflygningen gick bra, så Lennart tog ett kort =)

Då det bara var jag och Lennart på fältet blev det inte så att någon filmade något tyvärr, men film kommer framöver!
                              Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Snickarjävel´n
                                • aug 2006
                                • 1927

Grattis till en lyckad premiär. Nöjd med motorn och kärran?
                                brekdahlssnickeriab.se

Kommentar

Arbetssätt...