Jag har målat min nybyggda Senior Falcon (Goldberg) med Flyggers Interör akrylfärg (vattenbaserad). Jag tänker använda en Saito bensinmotor och köra på Aspen alkylatbensin. Behöver jag bränsleskydda färgen, eller klarar den Aspen?
Akrylfärg och Aspen
Kollaps
X
-
Jag har använt samma sorts färg som du beskriver sedan snart 15 år. Kört mest med bensinmotorer på Aspen men även några med glödsoppa (utan nitro). Brukar späda den med vatten och spruta och ibland med pensel. Jag tror att du skall lägga på någon skyddslack. Jag har använt "Trestjerner" golvlack och det har fungerat bra. Har aldrig råkat ut för att den påverkat underliggande färg och inte heller dekaler och liknande. En del dekor har varit med permanent OH-penna och även detta har gått bra. Min L4 Cub är nu 13 år och målad enligt ovan och den har hållit sig bra, t o m klarat avtorkning med avfettningsmedel vid behov. Golvlacken finns i flera olika glanssteg och går att spruta efter förtunning med "White Spirit" men fungar även att lägga på så tunt som möjligt med pensel.

Med vänlig hälsning, Kjell NilssonKommentar
-
Den tipsade du mig om för en del år sedan, och än så länge är det den bästa (alkyd)skyddslacken för mig!Jag har använt samma sorts färg som du beskriver sedan snart 15 år. Kört mest med bensinmotorer på Aspen men även några med glödsoppa (utan nitro). Brukar späda den med vatten och spruta och ibland med pensel. Jag tror att du skall lägga på någon skyddslack. Jag har använt "Trestjerner" golvlack och det har fungerat bra. Har aldrig råkat ut för att den påverkat underliggande färg och inte heller dekaler och liknande. En del dekor har varit med permanent OH-penna och även detta har gått bra. Min L4 Cub är nu 13 år och målad enligt ovan och den har hållit sig bra, t o m klarat avtorkning med avfettningsmedel vid behov. Golvlacken finns i flera olika glanssteg och går att spruta efter förtunning med "White Spirit" men fungar även att lägga på så tunt som möjligt med pensel.

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson
Finns bl.a. på Bauhaus.Retroholic!Kommentar
-
Tack för svar, det får bli den typ av golvlack ni nämner ovan. Efter det att jag skickade min fråga här på forumet fick jag ett infall att skicka den även till ChatGPT och fick följande, ngt förkortade svar. "Ja, alkylatbensin kan angripa akrylfärg, men i varierande grad beroende på typen av akrylfärg och om den är helt härdad/torkad.
Alkylatbensin är en mycket ren form av bensin, fri från många av de skadliga ämnen som finns i vanlig bensin (t.ex. aromater, svavel m.m.). Trots detta är det fortfarande ett organiskt lösningsmedel.- Akrylfärg är vattenbaserad när den är våt, men när den torkar bildar den en plastliknande yta (akrylharts).
- När akrylfärg har torkat ordentligt är den motståndskraftig mot vatten, men inte helt kemikaliebeständig – organiska lösningsmedel (som alkylatbensin) kan lösa upp eller mjuka upp färgen." Det verkar trovärdigt efter vad jag kan förstå.
Kommentar

så slipper du förstöra planets färg iaf.

Kommentar