B-25

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

B-25

Håhåjaja..ännu en ARF som ska klistras ihop..O kameran har semester..Men ett par rader om den i alla fall..
    Köpte en ESM B-25 som jag tänkte ha som "vecka 48-49" projekt men eftersom Guru-Geten "fearless" Hallberg beordrade mig att göra den klar till hobbymässan så var jag tvungen att göra något åt lådan..
    Har tidigare bygt den mindre B-25:an o gillade den med vissa minus för länkar o manual m.m ,då var denna mera genomtänkt..Manualen är lika usel men resten var desto bättre,passformen helt OK med plus i kanten ,motorkåpor som är svåra att få o ramla av och något större, 96" vilket gör att ett par kines 120: or satt som en smäck..Storleken var nog det som gjorde att jag gillade denna,perfekt size för mig o mina äldre ögon.
    De skickar numera med rejäla linkage,genomgående skruv med snygga skålade brickor som sitter betydligt bättre än den gamla sorten,"gafflar med lås-skruv som förhoppningsvis inte ska trilskas,enkelt o montera..
    Det mest positiva med allt är dock ställen som köps separat,luft in-luft ut av sällan skådad kvalisort,mycket glädjande..En ARF visserligen men ingen calmato a´5 timmar,mer åt 50 timmarshållet,och då fordras en viss vana..
    Gör samma montering av motorer som i DC 3:an,d.v.s jag använder ett ombordglöd till en tvåcyllad o kopplar ihop motorerna med en jordkabel så att de blir s.a.s en motor med två glödstift....
    Funkat bra på de jag har haft detta i hittills o kör detta med en 4 cells sub-c packe i nosen,det behövs vikt där i alla fall..
    Mottagaraccen ligger bredvid så den har sällskap..
    2 st 550 cc tankar ingår så borde man kunna härja en kvart i alla fall..
    Servon går åt i drivor,3152 till skev 2 st.3003 till gas 2st,148: or till 4 st klaffar,2 st "halvstora" servon till sidrodren,ett kinaservo,digitalt10 kg till höjd(tack Byrådirektörn!) o ett överblivet dymond till noshjulsstyrninen som f.ö är den första kärra som jag inte har haft problem med centrering o styrvajertrassel på från ESM,smart och genomtänkt gjort enl. undertecknad..´
    Vikten är så pass låg på den så jag tror o hoppas på att den blir lika trevlig o flyga som DC3:an o B 25:an brukar vara en mycket trevlig tvåmotorförebild för oss modellflygare..
    Ska ta några bilder när "el Camero" är tebax från semestern..
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)
  • LAB
    • dec 2007
    • 634

Bokis hur i h----te hinner du bygga alla dessa maskiner,jag får ju ångest räknar med att få ihop min DC3a först till nästa år.Jag har börjat med en 109a o den tar ju hela vintern:sarcastic:
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

Kommentar

• jocke1963
      • dec 2007
      • 2709

Ursprungligen postat av bokis
      ......Guru-Geten "fearless" Hallberg beordrade mig att göra den klar till hobbymässan....
      Va, mässa ?!
      När, var, hur ?
      ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• bokis
        • maj 2006
        • 5041

Hobbymässan i Frescati Allhelgonahelgen.Du kan räkna med att hitta oss vid ett bord där..:lollypop:http://www.hobbymassan.se/Vaelkommen...STAELLARE_2008
        Senast redigerad av bokis; 2008-10-02, 18:58.
        // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• Krille
          • maj 2006
          • 1184

Ett ord.... BILDER!!!! :sarcastic:
          //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
          Helikopter: T-rex 700 DFC,
          Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• jocke1963
            • dec 2007
            • 2709

Ursprungligen postat av bokis
            Hobbymässan i Frescati Allhelgonahelgen.Du kan räkna med att hitta oss vid ett bord där..:lollypop:http://www.hobbymassan.se/Vaelkommen...STAELLARE_2008
            Ahhhh....åter till "brottsplatsen" !! :thumbup:

Det var där jag förra året "åkte dit" och tog upp denna eminenta hobby igen.
            När jag såg alla roliga flygmaskiner tändes rc-gnistan från tonåren igen (då bara bil o båt)
            Nu sitter jag här med ett otal plan, och tänker nästan mer på mina nuvarande och blivande plan, att bygga o flyga dom, än jag tänker på gumman o barnen...hur ska detta sluta..? :sarcastic:

Och jo, jag vill såklart oxå se bilder på B-25:an !
            Senast redigerad av jocke1963; 2008-10-03, 03:23.
            ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• Per P
              • jun 2007
              • 1285

Jag och en klubbkompis var och iväg till RC-Maffian förra helgen och köpte oss ett par modeller från ESM. Jag köpte en Spitfire, och Thomas en B-25a. Vi kunde ju inte låta bli, så kartongen öppnades redan där. Såg väldigt fin ut, stor som tusan också!
              Blir kul o se dessa byggen ta form, Bokis B-25a här på forumet o Thomas modell hemma hos han :thumbup:

Men frågan är nu Bokis, hur ska du lyckas få ihop den på ett par veckor, det var ju määäängder med grejer i kartongen :stupido2:
              Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• LAB
                • dec 2007
                • 634

Bokis svarar inte på hur han bygger så snabbt,det är nog lite skumt,kanske Han har ett gäng illegala modellbyggare från Kina:scared:
                Lasse
                Sur gubbjävel!
                LasseB

Kommentar

• Mats J
                  • maj 2006
                  • 598

Bokis är en magisk man som kan trolla med knäna

Mvh Mats J
                  Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

Kommentar

• bokis
                    • maj 2006
                    • 5041

Njae..Inget magiskt men jag är påstridig när jag väl börjat..Gillar o flyga,själva bygget roar mig mindre än o flyga faktiskt..Har varit ute nu på förmiddagen o motorkört den med blandat resultat,en av nackdelarna med kinesrovorna är att tomgångnålen går så jädrans lätt så man måste hitta på något för att den ska kärva..En tång o lite gängpaj t.e.x..
                    Gillar min Futaba till flermotor,så jädrans simpelt o få dem o synka via radion,vilken skillnad mot när jag började o prova med mer än en rova!
                    Taxade runt lite med den för o se hur den bar sig åt på backen o det var bättre än väntat så det blir nog inga problem,fick faktiskt hålla mig lite för o inte dra i höjdrodret men övertygade mig själv om att jag vill ha motorerna 100% innan jag prövar..:blush:
                    Men sugen är jag!:crazy_pilot:
                    // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• lassebetong
                      • mar 2007
                      • 1255

Brum brum...
                      Härligt ljud från flermotorigt, hur som så får du sparka din kollega Dr... i bakvagnen så han fixar lite bilder på skönheten när din kamera semestrar.
                      Hoppas på fint premiärväder och en liten film förstås

/Lasse
                      //Lasse

Kommentar

• ivve
                        • nov 2006
                        • 736

Bokis bygger ?

Obsarvera !! Bokis BYGGER inte, han MONTERAR. Det är därför det går så fruktansvärt fort.
                        BYGGER gör man när man håller på som på bifogad bild o då kan det ta ett par år eller mer !

Han är ju ordförande i Vallentuna Montör-förening (VMF ) Han har liksom lite att leva upp till !

Nu blir nog Bokis lite ledsen igen ! He He
                        Bifogade filer

Kommentar

• LAB
                          • dec 2007
                          • 634

Ursprungligen postat av ivve
                          Obsarvera !! Bokis BYGGER inte, han MONTERAR. Det är därför det går så fruktansvärt fort.
                          BYGGER gör man när man håller på som på bifogad bild o då kan det ta ett par år eller mer !

Han är ju ordförande i Vallentuna Montör-förening (VMF ) Han har liksom lite att leva upp till !

Nu blir nog Bokis lite ledsen igen ! He He
                          Nästan lika lågt som Glocalnet:sarcastic:Fördelen med att Bokis är först är ju att man kan snappa upp lite tips när man bygger sin egen kärra:thumbup:
                          Lasse
                          Sur gubbjävel!
                          LasseB

Kommentar

• Ultra Bandit
                            • aug 2008
                            • 373

Ursprungligen postat av LAB
                            Nästan lika lågt som Glocalnet:sarcastic:Fördelen med att Bokis är först är ju att man kan snappa upp lite tips när man bygger sin egen kärra:thumbup:
                            Lasse

Lasse!
                            Du glömde!
                            Monterar sin egen kärra!

Hälsningar
                            Lasse :bandit:Palm

Kommentar

• LAB
                              • dec 2007
                              • 634

Ursprungligen postat av Ultra Bandit
                              Lasse!