För första gången....

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qrt
    • maj 2006
    • 237

Eftersom jag oxo lider av samma syndrom (faltus sjelvus fortroen) så håller jag på att sätta ihop en Tiger Stick och göra som Hakank skrev ovan, att köra sk--n ur den och sedan försöka behålla känslan. Bara man nu inte sätter den i första omgången.........
    Lycka till, vi håller tummarna.

Kommentar

• Diesel
      • maj 2007
      • 352

Lite fler bilder på motorinstallation. :lollypop:
      Ingenting som sticker ut från kåpan. Kylning till motorn kommer förmodligen att räcka till . Öppet runt hela kåpan på bakkant.
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Diesel; 2009-02-02, 12:18.
      Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

Kommentar

• lassebetong
        • mar 2007
        • 1255

Ser ju finemang ut det där.
        Lycka till med premiären.

/lasse
        //Lasse

Kommentar

• taygher
          • jun 2006
          • 735

Tjusigt, Packo! :thumbup:

Det här kommer att bli en härlig maskin med gott sound.
          Premiärturen verkar vara nära eller?
          Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Diesel
            • maj 2007
            • 352

Tack.
            Premiären blir av så fort det ges väder för det. Just nu så är det ca -2 blåser 10m/s .
            En sak som jag är fundersam över är CG. Jag följer manualen som jag har gjort på all mina plan.(Hittils har fungerat kanon! ) Men i detta fall så blir det lite klurit. CG hamnar rätt långt bakom hjulen i utfälld läge och dom infällbara ställen med aluhjulen väger en hel del. Men när man fäller in ställen.... då hamnar halva landställspinne och hjul en bra bit bakom CG . Vad skall man välja här ? Jag har tänkt som följande......
            Väger in den med ställen ute, och med tom tank. 550 tank. När jag tankar den å blir den en aningen framtung men det kompenserar ställen för när dom är i infällda läget. När det är sedan dax att landa då blir modellen en aning baktung men, då skall ju ställen vara ute, vilket gör att modellen hamnar i rätt balans igen.
            Senast redigerad av Diesel; 2009-02-02, 18:42.

Kommentar

• Sigun
              • aug 2007
              • 3942

Hej Diesel
              Vi har en vår klubb som har en CMP corsair , tror du såg den på vårt meeting i sommars, den är väldigt lätt i stjärten så att ha den för framtung ställer kanske till mer problem vid start, men du kan ju kompensera med lite dykroder vid start om du vill ha den framtung. Men det verkar vara vanligt med lätta stjärtar på warbirds så du är kanske van från de andra planen
              Senast redigerad av Sigun; 2009-02-02, 15:21.

Kommentar

• Lelle
                • aug 2007
                • 1472

Tror att du får tänka om här! Du ska nog se till att ha hjulen infällda eftersom du flyttar bak en hel del vikt, och då kan du få en modell som blir baktung, och då blir den helt hysterisk och omöjlig att flyga med.
                /Lelle

Kommentar

• Ompa
                  • aug 2006
                  • 2961

Attans, denna tråd var inte bra för mej :sarcastic:
                  Skapade ett visst sug, fast är rejält sugen på ESM's P51D oxå, Yeagers maskin.
                  En fråga. Är alla dessa F4or med mittdel i komposit eller är det trä numera?
                  Läcker modell, och motorinstallationen var mycket najsig :thumbup:
                  Modellflyg
                  En Stört-skön hobby
                  :crazy_pilot:
                  //Tomas//

Kommentar

• Diesel
                    • maj 2007
                    • 352

Tjena Ompa.
                    Om jag har förstått det rätt så är alla F4U med mittdel i plast.

Kommentar

• Diesel
                      • maj 2007
                      • 352

Ursprungligen postat av Lelle
                      Tror att du får tänka om här! Du ska nog se till att ha hjulen infällda eftersom du flyttar bak en hel del vikt, och då kan du få en modell som blir baktung, och då blir den helt hysterisk och omöjlig att flyga med.
                      Tjena Lelle. Har fyllt på med mer info om hur jag resonerar krig ställen.

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

Ursprungligen postat av Diesel
                        Tjena Ompa.
                        Om jag har förstått det rätt så är alla F4U med mittdel i plast.
                        Det låter sig väl höras
                        Ska ta mig en funderare, F4U eller P51D? Hmmm.
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        :crazy_pilot:
                        //Tomas//

Kommentar

• Lelle
                          • aug 2007
                          • 1472

Ursprungligen postat av Diesel
                          Tjena Lelle. Har fyllt på med mer info om hur jag resonerar krig ställen.
                          Lägger du ut det?
                          ----------------------------

Tjena igen, Diesel.

Först vill jag gratulera dej till en riktigt läcker modell. Att Corsairen är min absoluta favoritkärra har väl ingen missat. Ska bli riktigt kul att följa ditt bygge och få höra/se premiären.

Åter till mitt resonemang ang tyngdpunkten.
                          Om du väger in Corsairen med ställen ute och med tom tank så kommer du per automatik att få ett tp-läge som ligger ganska mycket bakom det rekommenderade, när du fäller in ställen eftersom du flyttar ganska mycket vikt bakåt. Till skillnad från tex Mustang och andra warbirds som fäller in ställen längs med vingen så förändras inte tp på dessa modeller.

Låt oss anta att du fyller upp din tank för flygning. Då har du naturligtvis ett tp-läge som gör den ganska framtung vid start, men det får du kompensera med ganska mycket höjdroder den allra första startsträckan för att sedan successivt släppa av på rodret.
                          När du sedan kommit i luften och fäller in ställen så förändras tp bakåt. Ju mer bränsle du förbrukar under flygningen, dess längre bak flyttas ditt tp.
                          När din tank är nästan tom (- ½ kg) så har du garanterat ett tp som ligger alldeles för långt bak för att vara hälsosamt för modellen. Gör du tex en förbiflygning i låg fart med infällda ställ så kan du få en ruggig klippning som inte går att häva pga fel tyngdpunkt. Har du däremot vägt in den med ställen infällda så har du ett nästan perfekt tp-läge vid nästan tom tank. När du fäller ur ställen kommer du att få en någon framtung modell, men det är absolut mycket säkrare vid låg fart och landning.

Det här är nu min alldeles egen reflektion. Rätta mej om jag har fel, jag är väldigt väldigt lyhörd för andras åsikter!.
                          Det kunde också vara intressant att höra hur andra Corsairägare har sin tyngdpunkt i sina modeller.

Själv kommer jag att väga in min Corsair med infällda ställ.

Lycka till med premiären.
                          /Lelle

Kommentar

• Robert_s
                            • jan 2007
                            • 826

Varför inte bara lägga tanken vid TP och väga av modellen med infällda ställ?
                            //Robert Söderberg
                            Futaba - "We put the future of R/C in your hands."

Kommentar

• Diesel
                              • maj 2007
                              • 352

Tjena Lelle. Jag har lagt ut mitt resonemang kring ställen och TP. Har fortsatt i rubriken där jag avslutade och skrev att jag återkommer.
                              Finns i denna tråd , dock på sidan 2 och upp i högra hörnet står #35
                              Läs där och komentera om jag har tänkt fel. Vill ha så mycket ideer kring detta som möjligt, för det är lätt att man missar vissa viktiga saker när man stirrar sig blind på sin egen teori.

Kommentar

• Diesel
                                • maj 2007
                                • 352

Jaha... är man korkad så är man:banghead:...... Har suttit en bra stund i köket och snackat skit med Jan Åberg från Kivik, men tror ni att jag kom och tänka på att fråga han ? Han har ju byggt sin stora F4U från skratch och har flugit många ggr med den , så han borde kunna förklara för mig hur det är lämpligast. Vi tittade på min maskin , men hjärnan snurrade kring motorer och allt annat......
                                Skall ringa Jan , så lägge jag ut hans förklaring på hur man skall ha ett.......

Kommentar

Arbetssätt...