Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Ja, jag tänkte faktiskt det. Min erfarenhet är att det som oftast kan ställa till det hela är problem med störningar eller att mottagaren "fryser" en liten stund på grund av att den hamnat i fail-safe. Där hoppas jag att RRS'en kan hjälpa till för att undvika förlorad kontroll av planet.
Det finns ju system som Weatronic med både powerbox och dubbla mottagare men jag som redan hade två mottagare på hyllan blir detta en billigare lösning för redundanta mottagare för min del.
Sedan är det väl lite psykologiskt också, har jag en powerbox för att "säkra" strömförsöjningen med dubbla accar och en RRS som ger mig dubbla mottagare så känns det bättre i skallen på mig. Hjälper det sedan bara en enda gång att undvika en krash så var det värt priset tycker jag. :cheers2:
Flyger med:
Pilot RC 30% Extra 260, PA Addiction, AboveAll Sukhoi SU-31, Hyperion Zivko Edge 540T, Futaba T14MZ 2,4 GHz, lite blandat småjox för inomhusflyg
Då har jag gjort lite till på planet ikväll. Jag har bland annat moterat servon i de båda stabbhalvorna. Hitec 7955TG passar rakt i utan problem. :thumbup: Jag har inte skruvat fast några servook ännu. Väntar på lite längre armar i aluminium som ska sitta där är det tänkt.
Här har jag tagit fram min E-Station CheckMaster :dance3: som jag testar servona med innan jag monterar dem. Är mycket nöjd med checkmastern och eftersom jag redan är klassad som prylgalning så passar den perfekt i fältlådan. :lollypop:
Jag har börjat dra kabel i kroppen också, förlängningskablarna till höjdroderservona är instoppade i en kabelstrumpa som dras i lediga uttag i kroppen. Lite pilligt jobb kan jag säga men det blir nog bra när det blir klart. =D
Flyger med:
Pilot RC 30% Extra 260, PA Addiction, AboveAll Sukhoi SU-31, Hyperion Zivko Edge 540T, Futaba T14MZ 2,4 GHz, lite blandat småjox för inomhusflyg
Sådär... då var man tillbaka till verkligheten igen. Det har inte blivit något byggande alls den senaste veckan eftersom jag har varit på kurs och håller på att certifiera mig. Mycket plugg = lite bygg :BangHead::BangHead::BangHead:
Men ikväll ska jag sätta igång igen är planen, göra klart motorfästet, motera roderhorn och servon i vingarna, bygga en radiohylla i kroppen, bygga hållare till cannistern så att den sitter fast ordentligt m.m.
Fick mitt sista servo med posten idag, det har varit restat så nu är det bara RRS'en som saknas sen har nog alla delarna anlänt
Har även bytt en fläkt i min mac idag eftersom den gamla lät som att man plågade en katt så lite foton ska det komma under helgen också.
Flyger med:
Jahapps, då var det söndag kväll och det har inte blivit byggt lika mycket som jag hade planerat men några framsteg har det blivit iallafall. :tongue:
Jag har limmat och skruvat fast motorfästet idag. Efter lite sågande, filande och ett par extra mått med linjalen så skruvades fästet på plats med epoxy som moraliskt stöd. :sarcastic:
Jag lämnade lite plats på framsidan för att kunna limma dit ett par trekantslister som extra förstärkning. När jag sen har fått allt på plats bakom motorfästet ska det förstärkas där också.
Efter att motorplattan kommit på plats så monterade jag hållaren för gasservot. Den limmades fast med epoxy och två skruv hjälper till att hålla den på plats ordentligt.
När limmet torkat stoppade jag dit gasservot som blev ett Futaba standardservo. Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska sätta ett servo till choken eller om det ska bli en piantrådskonstruktion, vi får se helt enkelt.
Jag passade även på att montera tändboxen på utsidan av motorbocken. Den sattes fast med ett antal dubbelhäftande fästkuddar och lite stips. :thumbup:
Detta var dagens insats och det går ju sakta men säkert framåt. Tar ju lite tid när man inte bara kan ockupera ett rum och få ha lite kaos där ett par tre veckor eller så. :sarcastic:
Nästa projekt blir att fixa till canistertunneln med fästena och lufthålen för ventilationen.
Flyger med:
På första bilden ser det ut att spänna lite i plywooden på vänster sidan , ska de det?
Det är den yttersta delen av fästet som hade slagit sig lite men det är inga spänningar att tala om där. Det syns lite extra eftersom jag valde att inte kapa av motorbocken på längden utan satte trekantslist som förstärkning på utsidan också. Så det ser värre ut än vad det är :thumbup:
Flyger med:
Då har det äntligen blivit byggt lite på Extran igen. Tyvärr har jag inte riktigt tid att skriva något längre inlägg men en del bilder blev det iallafall.
De båda stabbhalvorna är nu helt klara och jag är även helt klar med vingarna. Jag har glömt att ta bilder på vingarna idag så jag lägger upp ett par bilder på dem imorgon.
Undersida stabbe
Undersida/sida stabbe
Sedan har jag äntligen fått canistern på plats i sin tunnel och motor och krök på plats också.
Canister i tunneln före jag sätter igång.
Här har jag skurit ut hål som ska släppa ut värmen.
Kanterna på klädseln har jag strukit fast så att det inte ska lossna. Ska gå över detta en gång till och även säkra kanterna med lite ca.
Här har jag ritat hållare till canistern som ska sågas ut.
Hållarna är färdiga med silikonslang föra att minska vibrationerna samt för att ge "exakt" passform.
En närbild på en hållare, jag vet, det är inte räta vinklar överallt men det blev bra ändå. :sarcastic:
Dags att testa passformen
Det ser ut att passa perfekt. Konstruktören är nöjd. :fans:
Ett litet fäste tillverkat av en strips klädd med silikonslang för att ytterligare hålla dämparen på plats.
Här är allt på plats
Från en annan vinkel
Här har jag dremlat hål i kåpan. Dremel är en fantastisk uppfinning tycker jag. Alla borde ha en hemma i hobbyrummet.
En bild till
Jag var bara tvungen att sätta propeller och spinner på plats för att se hur det kommer att se ut. :captain:
Flyger med:
Den ser riktigt bra ut, grattis!!
Snyggt färgschema, inte helt olikt Patty Wagstaff´s gamla som jag alltid tyckt lite Extra mycket om. (Ursäkta den dåliga ordvitsen..):sarcastic:
Flyger med:
Jag har faktiskt en liten skruv mellan slutröret och träväggen bakom. Min tanke var att kontaktytan mellan slutröret och skruvskallen blir så liten att det inte ska bli några problem. Hmmm kanske ska en extra titt på den konstruktionen. :stupido2:
Flyger med:
Den ser riktigt bra ut, grattis!!
Snyggt färgschema, inte helt olikt Patty Wagstaff´s gamla som jag alltid tyckt lite Extra mycket om. (Ursäkta den dåliga ordvitsen..):sarcastic:
Tackar tackar!
Färgschemat har Pilot-Rc till sin Extra 300 men jag tycker att det är snyggt och eftersom det gick att få schemat på en Extra 260 så var saken biff!
Flyger med:
Kommentar