Lösa vikter i mitt flyg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke1963
    • dec 2007
    • 2709

Ursprungligen postat av Evert
    Frugan satt fö. och körde i simulatorn en dryg halvtimme igår - hon tyckte det var skitskoj !! Väldigt bra tyckte jag.
    :thumbup: Bra jobbat! Du kanske t.o.m får köpa henne en nybörjarkärra oxå!

Kommentar

• Evert
      • mar 2011
      • 233

Ahhh, katastrof. Kom till skjutbanan. Lagom vind. Kastade igång flyget. Men när det flugit en halv meter la motorn av. Helvete. Räddade landningen hyfsat. Motorn var dock död. Tog lös batteriet, och satte i det igen. Motorn funkade igen. Kastade igång flyget, men samma hände. Så fort jag kastade planet, la motorn av.

Planet klarade sig och jag fick öva på två nödlandningar. Men vad hände? Har testkört maskinen massa gånger på backen. Och då funkar allt. Och motorn fungerar när jag håller det i handen och dra på maxgas. Men så fort jag ska kasta igång planet dör motorn... Hmmm... Låg spänning, eller är det något annat som är vajsing? Laddade batteriet fyra timmar innan testflygningen. Och testkörde inte mer än någon minut.

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
        • 607

Kan det vara någon kontakt som glappar?, Gör ett räckvidds test också med kärran, så upptäcker du eventuella problem på marken istället för luften

Kommentar

• Evert
          • mar 2011
          • 233

Jag gjorde ett test. Körde omkring med planet på baken. Då funkade det. Det är liksom när jag ska kasta det motorn lägger av. Skumt. Men jag har satt batteriet på laddning igen. Tänkte göra ett nytt försök sen. Annars är det antagligen nått glapp. Som du säger...

Hehe, och jag som var så nervös och förväntansfull. 20 timmar i simulator. Och så damp den i backen det första som hände. Preciiiis som förra ggn... :-)

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
            • 607

Sånt händer alla .. är själv lika nervös varje gång jag går upp med mina edf kärror. Men det brukar släppa efter någon minut )
            Ta bara o andas lugnt och sakta innan några gånger, så ordnar det upp sig skall du se.

Innan flygningen nu, så gå över kontakterna och kolla efter ev glapp

Kommentar

• Evert
              • mar 2011
              • 233

Hmmm, batteriet blir inte varmt när jag laddar... nått skumt är det med strömtillförseln...

Kommentar

• Evert
                • mar 2011
                • 233

Laddade batteriet en timme. For till skjutbanan.

JAG KLARADE DET !!!

Jag flög visserligen bara 5 minuter, sedan la motorn av. Men flygningen gick perfekt innan dess. Lugnt och fint. Sedan prövade till och mer hårda manövrer och dom satt. Sniffade på låg höjd och drog sedan på och steg brant, gjorde en immelman osv. Funkade bra. Landningen gick också perfekt!!

Planet drog lite åt höger, men med trimning gick det rakt. Vid full gas ville nosen också stiga något, men vid 1/2 gas gick flyget fint. Dock misstänker jag att jag balanserat flyget lite hårt där fram, för planet uppförde sig inte som i simulatorn vid inflygning. Nosen kändes tung vid lägre farter. Jag ska kanske ta bak balanspunkten någon 1/2 cm och kompensera genom att balansera bakre rodret något. Får se... Men skoj var det i alla fall !!

Dock så borde jag ta och köpa några fler batterier, så man slipper gå hem efter bara några minuter.

Tack för all hjälp flygare !!

Kommentar

• freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

Om planet stiger när du gasar så ska du försöka rikta ner motorn cirka 2 grader (en bricka mellan motor och brandvägg i ovankanten).
                  Helt rätt att flytta bak tyngdpunkten. Max 1/2 cm åt gången. Du gör det genom att fästa batteriet längre bak. Jag använder kardborreband för att fästa batteriet. Då kan jag enkelt flytta bak. När det är rätt ritar jag med spritpenna, så jag kan få rätt läge nästa gång. Vad är det för batteri?.
                  m.v.h. //Fredrik

Kommentar

• Evert
                    • mar 2011
                    • 233

Åhå, tack tipset!! Skall testa en bricka och mecka lite. Fasen, detta är ju skoj !!

Det står Ni-MH 2/3A1000mAh 8,4V på batteriet. Säger det Er något? Finns det olika kvalité på batterierna? Typ nått som man kan ersätta det med som är bättre? I så fall ska jag köpa ett par st, så blir flygkvällarna längre.

Kommentar

• jocke1963
                      • dec 2007
                      • 2709

Ursprungligen postat av Evert
                      Det står Ni-MH 2/3A1000mAh 8,4V på batteriet. Säger det Er något? Finns det olika kvalité på batterierna? Typ nått som man kan ersätta det med som är bättre? I så fall ska jag köpa ett par st, så blir flygkvällarna längre.
                      Japp, det finns bättre prylar, men då får du uppgradera hela drivlinan.
                      Såg först nu att din kärra har gammeldags borst-motor och -reglage samt NiMh-ack.
                      En borstlös setup med LiPo-ack är lättare, starkare och mer energieffektiv...du kommer säkert få tips om en bra setup snart, av nån som har el haft en slik kärra..

Här är Rogers mycket matnyttiga sida om elflyg, läs och lär:
                      Senast redigerad av jocke1963; 2011-04-10, 22:05. Anledning: La till länk

Kommentar

• Evert
                        • mar 2011
                        • 233

Thanx! Ska läsa på!!

Ett alt. är ju att jag kör med denna kärra, tills jag känner mig varm i kläderna... sen öppnar jag plånboken och köper en lite större kärra. Är väldigt sugen på en motordriven rackare. Älskar lukten av dem. Minns så väl att en kompis pappa på kvarteret där vi bodde, hade en motordriven kärra när jag var liten. Vi stod med stooora ögon och tittade på härligheterna när han flög, där i slutet av 70-talet - eller början av 80-talet. Men det jag minns mest var när han flög på låg höjd och skulle stiga brant, varpå motorn la av. Plånk, så stallade planet ner i backen med nosen före... kan hända den bästa uppenbarligen... :-)

Kommentar

• jocke1963
                          • dec 2007
                          • 2709

Jo, det är ju oxå trevligt.
                          Å andra sidan är en setup från Östland inte så farligt dyr.
                          Här har jag köpt massor med motorer, fartreglage, ackar o proppar mm:
                          http://www.rctimer.com/
                          Obs att frakt ingår i priserna. Kan ta 2-3 veckor, men ibland har jag fått lev på en vecka.
                          Om jag får lite tid över ikväll kan jag kolla upp en setup åt dig..

Kommentar

• Evert
                            • mar 2011
                            • 233

Helt klart ett alternativ, inte minst nu när kronan är stark. Mmm, blir kanske att beställa ny motor, nya servrar och nytt batteri vad tiden lider. Är ännu för rookie, så allt är grekiska. Man får skynda lite långsamt... :-)

Kommentar

• Evert
                              • mar 2011
                              • 233

Bestället ytterligare ett batteri. Får ju lite längre körtid då. Var precis ute och körde och körde mer "ekonomiskt". Då kunde jag flyga i åtminstonne 10 minuter.

Har nu trimmat ner bakrodret rejält, så planet går rakt vid 1/2 - 2/3 gaspådrag. När jag drar på sticker den nosen upp, och då får jag kopensera genom att skjuta fram reglaget max. Så jag ska helt klart sätta en bricka. Motorn drar helt klart planet uppåt. (När man drar av gasen, känns den tvärt om aningen framtung.)

Sen var utslagen för "snällt" ställda, så jag ändrade läge så att roderutslagen blev större. Kändes betydligt bättre nu. Mer likt flygplanen i simulatorn.

Imorrn blir det att flyga igen !!

Klicka på bilden för större version

Namn: 217438_10150162981641715_711326714_7034600_3616729_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,2 KB
ID: 481569

Kommentar

• sundqvistjohan
                                • jul 2006
                                • 1289

Kul att det fungerar bra, lycka till i fortsättningen!

Kommentar

Arbetssätt...