Flygtid 12S 5000mah

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joacim
    • nov 2007
    • 335

Oavsett vad, jag rekommenderar inte några ackar från HC, kanske kommer vettiga ackar i framtiden därifrån, vem vet, det får framtida tester utvisa

vad gäller effekt så för att ersätta en 50cc bensinmotor behövs ca 4-4,5kw, med 12s LiPo så ligger man omkring 100A.

Som ett exempel kör jag en Terminator 30 som ersättare till 50cc bensinare, på 10celler och en 26x10" prop drar den 150A och varvar 5900rpm.
    www.wattsup.se 100%EL

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Ursprungligen postat av Zazzu
      Hej.
      men om man köper en 30C och belastar med 20C så borde man vara på den säkra sidan eller?

/Ulf
      Både ja och nej. Åter igen beror det på applikationen. En IMAC eller 3D kärra har väldigt växlande lastcykler vilket ger lägre snittström även om toppströmmen är väldigt hög. En fläktkärra däremot håller konstant hög belastning vilket tar hårdare på batterierna.

tänk på att 10C i snitt motsvarar 6min flygtid och 20C bara är 3minuter. Vill man som i ditt fall flyga 10min med lite reserv kvar så pratar vi 5C i snitt och då klarar sig helt plötsligt alla tänkbara ackar jättefint, även de lite mera tveksamma märkena.

En 50cc motor är en ganska trött pjäs och man behöver inte elda på speciellt många kilowatt för att matcha en sådan, i synnerhet inte om man tänker till och använder lite större propeller. Kanske till och med en specialpropeller med mera stigning för att optimera sitt flygprogram. Varför använda en säg 24x12 som drar bra ur hovring när du bara flyger manövrer och har farten med dig, då är det en 22x17 du behöver.
      Senast redigerad av henke2; 2011-08-24, 06:22.
      Superhero

Kommentar

Arbetssätt...