Bixler fråga batteri

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Sitter propellern på rätt håll? En bakvänd propeller (texten bakåt) blir så ineffektiv att du kanske får 8 minuters flygtid.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
      • 989

Hur länge brukar den flyga?
      Förutom ovanstående råd om propp, riktning, mäta etc så tänkte jag jämföra med "orginalet"; har skolflugit med en EZ* rätt mycket. Med kV1800motor, 5x5 tror jag och 3S1800 så har flygtiderna varierat rätt mycket.
      Normal väder o lagom vind ~10-15min. Svag vind o mycket motor ~6-8min. Hårdare vind (för den som övat ett tag alltså) ~6min och där har vi satt radions timer. Fast i hård vind och med instruktioner av van segelflygare lyckades elev glida runt på samma acke uppåt ½timme.
      ----------------------------------
      Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• grand14
        • aug 2012
        • 73

Har just skaffat den så bara flugit den en gång tidigare. Blåste rätt myck så jag fick ligga mellan 80-100% på gasen

Kommentar

• grand14
          • aug 2012
          • 73

Hur vet jag exakt vilket håll propoen ska sitta åt?

Kommentar

• Timtimtim
            • apr 2012
            • 838

Du kan ju alltid känna med handen vilket håll som ger mest pådrag.

Kommentar

• jocke1963
              • dec 2007
              • 2709

Bixler fråga batteri

Ursprungligen postat av grand14
              Hur vet jag exakt vilket håll propoen ska sitta åt?
              Siffrorna på proppen ska alltid vara framåt, oavsett om kärran har skjutande lr dragande propeller.

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

Eller så tittar du noggrant på propellern. Propellern har (vanligen) en form som en semisymmetrisk vinge. Den ska vara som en rättvänd vinge (platta sidan nedåt på vinge och platta sidan bakåt på propeller)

Kommentar

Arbetssätt...