Hjälp med el för gps samt ev fpv för fms1280

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erolwi
    • mar 2013
    • 137

Goggles vs display har jag ingen åsikt om, har bara kört med goggles och tycker det vore trist med display då man nog inte får känslan av att sitta med i planet (antar jag).

Det enda jag vet om displayer är att FPV displayer brukar vara såk. "non-bluescreen". Då man ofta flyger med dålig signal så slår normala displayer om till blå-skärm vid låg signal och då är man ju lost. FPV displayer fortsätter att visa bilden trots dålig insignal vilket ofta räcker gott och väl för att flyga vidare på.

Jag sålde nyss ett par Hobbyking Quanum V1 goggles, knappt använda för 150:-, borde finnas fler som har sådana till salu för ungefär det priset. Ska du köpa nytt rekommenderar jag att lägga några hundra extra för V2 som är mycket mer praktiska att använda men flygupplevelsen är ungefär det samma. Dessa behöver separat mottagare som funkar fint att fästa på V2 gogglesarna men blir för tungt på V1 om man inte modifierar dem med bättre huvudband. Små goggles typ fatshark har jag aldrig fått chansen att prova och tycke inte det är värt att lägga ut de pengarna för tillfället. Utvecklingen är ju explotionsartad så man vet aldrig vad som dyker upp. Dock är de ju smidigare map storleken.

Känner igen det där med orförstående flickvän/fru. Hon gillar dock faktum att jag är hemma med ungarna på kvällarna och meckar när de lagt sig mot att vara ute på katamaranen/surfingbrädan som jag alltid var innan vi fick barn. Har dock turen av att ha insnöade kompisar och vår RC chatt går varm dagarna i ända och det köps förvånande mängd prylar och flygs förvånande lite men alla har fullt upp, köpa prylar hinner man dock alltid.

Kommentar

• Killenheladagen
      • sep 2015
      • 1394

Hej nu har jag hittat manualen till min Esc och tydligen så skall min FMS 20a Esc klara av 2-4s ?!?

Verkar konstigt men såg Flite test köra med 3s och i commentfältet skrev flera olika människor att de också körde stocksetupen med 3s batterier utan problem!!!

Skall försöka också att hitta det med lägst C-rating och dra vara lite försiktig, anledningen är att när jag installerar FPV senare är livet enklare om jag har 3s än att köra ex ett separat 500mah3s för att driva allt jag pö om pö behöver stoppa in där och försöker verklicen spara vikt då glidegenskaperna är viktiga och vill bibehålla det mesta när jag skall köra fpv.

Kommer bygga en fpv-backpack för förflyttning mellan planen.

Har ni något tips med kameraplacering på min Fms Let13 glider ? Den har en stor 9x4 fällbar propp som täcker hela skärmen på kameran jag spelar in på och kan inte placera för långt bak pga TP ? Kan man på något sätt sätta nån typ av nån omvänd selfie - sticktyp ? Med stabilitet. ... kanske en microkamera på toppen av rodret; (

När man släpper gasen så fälls propellern så då är kamerans position perfekt men såfort jag drar på igen kan man snacka propellerlinjer...

Kommentar

• erolwi
        • mar 2013
        • 137

Det är två saker som begränsar ett ESC; max spänning och max ström. Ökar du från 2S till 3S kommer motorn försöka varva 50% mer. De aerodynamiska krafterna på propellern ökar med ungefär i kvadrat och strömmen kommer öka med drygt 2 ggr. Därför kan ESC brännas. Det man kan göra är att sätta på en propeller med mindre stigning eller mindre diameter för att hålla strömmarna i chack. Har andra gjort det så funkar det säkert. Bättre att proppa ner och minska belastningen än att köpa ett låg-C acc som du krämar max, sliter troligen hårt på det.

Det går bra att se igenom proppen med kameran, den kommer störa men funkar. Annars kan du sätta den ute på vingen vid sidan av proppen och kompensera med ett klick på skrev- och ett klick på roder trimmet. Inte mycket kan gå fel så länge Tp inte är förnlångt bak, bara testa.

Kommentar

• Killenheladagen
          • sep 2015
          • 1394

Man får tänka på att jag sällan ger fullgas vid flygning, har throttle"trimmet" på ca 15% från bottenläget på sändaren vilket jag stiger bra på (anledningen till detta är att vid högre trotteltrim så snurrar propellern har lärt mig programmera ESC:n men det är knepigt med fms sändare.. )

Så anledningen till att jag vill flyga 3s är inte mera kraft (även om mer kommer behövas med tyngre batteri) utan den högre volten, jag har ett 13002s20C som på fullgas ger ordentligt med kraft - fullt tillräckligt, så jag tänker att om jag kör 3s så bör jag väl ha låg C-rating ex 20-25 för att minimera risken?(om d finns så låga 3s)
          Det står att man kan använda 2-4s , kan det stämma på en 20a Esc? 20a continous och 30a burst

För övrigt står det att värme-cutoffen på esc:n är 110° ? Kan det stämma? ? Smälter inte epp:n och plasten då?

Kommentar

• AnWi

• dec 2014
            • 87

Det är inte ytterhöljets temperatur utan drivkretsarnas temperatur som övervakas. Det är de som kan gå sönder vid för hög temperatur. Det finns ingen reell fördel av att välja batterier med lågt C annat än priset. Det innebär bara att den ström man kan ta ut, utan att batteriet tar skada, är lägre.

Kommentar

• Killenheladagen
              • sep 2015
              • 1394

Ursprungligen postat av AnWi
              Det är inte ytterhöljets temperatur utan drivkretsarnas temperatur som övervakas. Det är de som kan gå sönder vid för hög temperatur. Det finns ingen reell fördel av att välja batterier med lågt C annat än priset. Det innebär bara att den ström man kan ta ut, utan att batteriet tar skada, är lägre.
              Hej och tack!
              Är det inte så att med lägre C-rating lär chansen att jag tar ut "för mycket" ström och bygger upp värme minskas eller är jag ute och cyklar då? Ex stockbatteriet är 1300MAH2S20C borde jag då inte försöka köpa nära samma C-rating med bonusen lägre pris Ex 1800mah3s25C?
              Mvh G

Kommentar

• Ted_B
                • dec 2013
                • 335

Om andra har kört 3s med originalreglage så är det väl bara att prova, kanske var det bara mitt reglage som inte var riktigt som det skulle vara.

Kommentar

• erolwi
                  • mar 2013
                  • 137

Ursprungligen postat av Killenheladagen
                  Hej och tack!
                  Är det inte så att med lägre C-rating lär chansen att jag tar ut "för mycket" ström och bygger upp värme minskas eller är jag ute och cyklar då? Ex stockbatteriet är 1300MAH2S20C borde jag då inte försöka köpa nära samma C-rating med bonusen lägre pris Ex 1800mah3s25C?
                  Mvh G
                  Ditt 1300 20C batteri ger ju 1,3*20=26 ampere och ett 1800 25C batteri ger ju 1,8*25=45 ampere, dvs båda ger mer ström än vad ditt ESC klarar och de kommer inte ge någon begränsning (precis som det bör vara&#128540.

Kommentar

• Killenheladagen
                    • sep 2015
                    • 1394

Ursprungligen postat av Ted_B
                    Om andra har kört 3s med originalreglage så är det väl bara att prova, kanske var det bara mitt reglage som inte var riktigt som det skulle vara.
                    Just det du hade ju provat utan framgång! Vad hände , blåste du reglaget? Köpte du rtf paketet? Isåfall står det i din manual också att den ska klara mellan 2-4s och om den inte gör det går inte det på fabrikationsfel -garanti? Eller skrattar ni åt mig nu

Som sagt anledningen till 3s - tjatet är att jag har fått för mig att jag behöver en till acc för fpv -grejerna/ledstrips annars om jag kan driva allt på 2s som nån skrev 5v -grejer (regulator ned till 5v för att slippa whitenoise?)

Mao behöver jag nånsin 3s för voltantal eller räcker det med 2s? Jag har ett 2000mah2s25C (till en quad egentligen men tänkte löda om till deankontakt) jag flyger normalt med 1300mah2s20C och 15C och detta 2kmah-batteriet är märkvärdigt lätt och torde då räcka till cmos kamera och tillhörande sändare?

Kommentar

• erolwi
                      • mar 2013
                      • 137

Ursprungligen postat av Killenheladagen
                      Just det du hade ju provat utan framgång! Vad hände , blåste du reglaget? Köpte du rtf paketet? Isåfall står det i din manual också att den ska klara mellan 2-4s och om den inte gör det går inte det på fabrikationsfel -garanti? Eller skrattar ni åt mig nu

Som sagt anledningen till 3s - tjatet är att jag har fått för mig att jag behöver en till acc för fpv -grejerna/ledstrips annars om jag kan driva allt på 2s som nån skrev 5v -grejer (regulator ned till 5v för att slippa whitenoise?)

Mao behöver jag nånsin 3s för voltantal eller räcker det med 2s? Jag har ett 2000mah2s25C (till en quad egentligen men tänkte löda om till deankontakt) jag flyger normalt med 1300mah2s20C och 15C och detta 2kmah-batteriet är märkvärdigt lätt och torde då räcka till cmos kamera och tillhörande sändare?
                      Finns ingen anledning att byta till 3S för FPV, de flesta prylar är för 7 V och uppåt. Det är dessutom lika enkelt att ha en step-up och öka spänningen som att gå ber i spänning. Finns vissa kameror som kräver 12V men de flesta kräver 5 v eller klarar högre. Kolla denna:

Kommentar

• Killenheladagen
                        • sep 2015
                        • 1394

Ursprungligen postat av erolwi
                        Finns ingen anledning att byta till 3S för FPV, de flesta prylar är för 7 V och uppåt. Det är dessutom lika enkelt att ha en step-up och öka spänningen som att gå ber i spänning. Finns vissa kameror som kräver 12V men de flesta kräver 5 v eller klarar högre. Kolla denna:

https://youtu.be/bv-bsLjD2n0
                        Ok! Tack så mycket då slipper jag riskera bränna ur esc OCH slipper tynga ned planet med ett xtra batteri!

Kommentar

• Killenheladagen
                          • sep 2015
                          • 1394

Förresten ni kan kolla lite av mina flygningar med easytrainern på Youtube https://youtu.be/p4t-zN1ZDZs

Alla är m fms easytrainer 1280 mm kommer ladda upp m let -13 Glider också!

Kommentar

Arbetssätt...