Konvertering till el - 42 år senare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Balcke

• sep 2015
    • 239

Från FlyRC hittade jag nedan artikel som beskriver hur man bör tänka vid en el-konvertering.

//R

Kommentar

• freddan_6
      • aug 2006
      • 2655

Är det enkla tumregler du vill åt så får du några av mig:
      Motorn ska väga 10% av all up weight. Detta stämmer för alla mina plan mellan 100gram-6000gram på ett ungefär. Det brukar räcka för att kunna hovra med planet, i alla fall i början av flygningen. Det räcker inte för tävlingsplan speciellt F5B eller F5J.
      Batteriet ska väga 20% av all up weight. Detta stämmer får många av mina plan och ger mellan 5-10 minuters flygtid.
      Fartreglage ska vara minsta möjliga som ändå tål max vad lasten (propeller+varvtal) ger (och som även tål spänningen). Jag försöker hålla mig till såna med SBEC, då de med linjär BEC kan bli överhettade av flitigt flaxande.
      Servo, väljer man av relativt hög klass (gamla kända märken eller det bästa från kina) så kan man hålla ner servostorlek mer än man tror. 1.5kg seglare "Multplex Heron" har t.ex. 9-12grams servo. Många kinaservo tål bara eldrift (inget skak) trots att de inte skriver så. Går man sen över till metanol med kinaservon kan man få krasher som man upplever oväntade, men i själva verket är helt logiska.

Markfrigång är en av de viktigaste parametrarna. Ofta har elplan större propeller och lägre varvtal än motsvarande metanol. T.ex. en 4.57ccm ASP .28 har 9x6 APC. en motsvarande stark Turnigy SK3 3542/1000 använder helst 12x6 på 3S LiPo. Då har man gått upp 3 tum i propeller, frågan som ska ställas är får det plats? Annars kan man ju gå upp till 4S LiPo med samma motor och fartreglage, och får då välja 11x5 (och vara lite försiktig på gasen då det kan dra 55A (max är cirka 40A/60s). Men det är fortfarande 2 tum större prop än med metanol.
      Senast redigerad av freddan_6; 2016-11-11, 13:07.

Kommentar

Arbetssätt...