Typhoon 430 som andra plan?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J
    • maj 2006
    • 4130

Du kan köpa min gamla billigt...

1000-1200 mAh är lagom.

Kommentar

• Macke8080
      • feb 2007
      • 12

1000-1200 mAh är lagom.
      Hur många C behöver de klara av?

Kommentar

• Mr J
        • maj 2006
        • 4130

Om jag inte minns fel så drar inte den borstade orginalmotorn mer än 8A. Jag körde med 10C utan problem.
        Dock rekommenderar MFT ett 12A fartreglage så 15-20 C kanske inte vore fel ändå...

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
          • 2015

Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen men nu har jag sett att det gäller vinge med skjutande propeller.
          Jag har en Zagi och den för ett himla oväsen.
          Finns det något sätt att få ner ljudet på en vinge med liten högvarvig propeller?
          Ska man karva ut så att det blir större avstånd mellan vinge och propeller?
          Ska man slipa ner vingen så att den blir vass i bakkanten mot propellern?

Jag kör med en motor med 3600 KV 3 celler och 4*4 GWS propeller.
          Helt grymt drag - och grymt ljud vid fullgas...............
          /Patrik

Kommentar

• Mr J
            • maj 2006
            • 4130

Du är välkommen in i tråden :-)

Jag tror att boven i dramat är små propellrar med löjligt högt varvtal.
            När jag byggde min Typhoon provade jag motorn (2500 KV 3 celler) i handen, den lät redan då som en vinkelslip på steroider
            Så jag tror inte att dina föreslagna ändringar skulle göra någon större skillnad...

Kommentar

• Larsa
              • maj 2006
              • 135

Ganska kul det där med ljudet, nästan alla som kommit förbi blir förvånad när man talar om att det är en el-motor.. -Va, den låter juh??

Ljudet är en stor del av tjusningen :-)

Kommentar

• nicke
                • feb 2007
                • 12

Ljudet

Jo, det låter ju en hel del om vingar med skjutande prop. Det finns flera lösningar för att minska ljudet.

1. Att propellern sitter så nära bakkanten ÄR ett problem. Om det funkar med TP, testa att flytta bak motorn någon cm - det gör faktiskt ganska stor skillnad.

2. Löjligt högt varvtal. I princip körs alla vingar med små propellrar. Finns egentligen ingen anledning förutom utrymmesskäl. Karva upp vingen lite, så du får in en större propeller och motor på lägre varv. Gärna i kombination med att ha den så långt från bakkanten som möjligt.

Jag har en vinge som jag kör med en 9x6-propp. Tyst och fint. Är det toppfart man är ute efter är det inte optimalt förstås, men man har ett himla bra bottendrag.

Samma ving i mörker :p (ej rek. för nybörjare!)

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                  • 2015

Hej Nicke.

Tjusig ljusslinga!!!!!!!!!
                  Är det "privat" eller kan du skicka en länk, pris och lite beskrivning på hur du kopplar kraften till lyset?

Var hittar man vingen till salu - eller har du skurit den själv?
                  Den verkar aningen större än min Zagi.

/PAtrik

Kommentar

• nicke
                    • feb 2007
                    • 12

Ursprungligen postat av pgrts
                    Är det "privat" eller kan du skicka en länk, pris och lite beskrivning på hur du kopplar kraften till lyset?
                    Inget hemligt där inte. Jag köpte på mej en himla massa ljusslang från ikea för något år sedan, när de reades ut för pyttelite. Kan det ha varit 20-30kr st tro? Produktnamnet var iaf "glimma".
                    Jag tror att ljusslang finns att köpa i många modellflygs-webshoppar. Tyvärr inte för 20kr/st :cry:

Ursprungligen postat av pgrts
                    Var hittar man vingen till salu - eller har du skurit den själv?
                    Den verkar aningen större än min Zagi.
                    Ja, jag har skurit den själv. Och man hittar den till salu hos mej
                    den är 90cm i spv, ingen aning vad zagi ligger på.

Är du hyfsat rutinerad flygare är det faktiskt skitkul att mörkerflyga på detta sätt. Helst skall det vara totalt kolsvart.

Vill man ha extra spänning kan man ställa in ljuset att blinka i intervall om ca 2sek :shock:

Kommentar

Arbetssätt...