Konfigurering av ESC. Brake, brake delay, start etc

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • OlleG
    • aug 2006
    • 290

Konfigurering av ESC. Brake, brake delay, start etc

Hej
    Flyger med en Jeti Spinn Pro ESC, på en WindS50E där man kan ställa broms och initial broms, start acceleration etc. Har även sett att andra lite bättre reglage har liknande inställningar.

Hittills har jag inte riktigt förstått värdet av en delay innan bromsen slår till, initial bromseffekt, fördröjning till slutlig bromseffekt.
    Kan någon förklara? Hittills har jag ställt initial och slutlig broms lika och ingen fördröjning till att bromsen går igång.

Även "startup power" är en gåta. Vad är rekommendationen?
    /OlleG
  • Danne1700

• okt 2017
    • 506

Kanske för att skona fällbara propellrar?

Kommentar

• mikaelbe
      • jan 2014
      • 157

På helikopter har man väl ofta "mjukstart" för att inte få för mycket startström samt att undvika obalans om det rycker till så att säga, om det är detta du menar med "startup power". De har ofta "governor" också för att ha konstant varvtal oberoende av belastning. Men det här är väl inte så intressant för flyg egentligen?

Kommentar

• Krille
        • maj 2006
        • 1184

Ursprungligen postat av OlleG

Hittills har jag inte riktigt förstått värdet av en delay innan bromsen slår till, initial bromseffekt, fördröjning till slutlig bromseffekt.
        Kan någon förklara? Hittills har jag ställt initial och slutlig broms lika och ingen fördröjning till att bromsen går igång.

Även "startup power" är en gåta. Vad är rekommendationen?
        /OlleG
        Initial brake är hur mycket bromskraft den ska använda sig av initialt.
        Final brake är hur mycket broms som ska sättas slutet.Brake startup time är tiden mellan intial brake och final brake.

Eftersom winds är ett f3a plan då brukar man vilja ha saker mjuka.
        Jag skulle börja med initial brake på 0, final brake 50% men det får du testa dig fram men proppen ska absolut inte stanna för det ger sämre bromsverkan än en propp som snurrar långsamt.
        Tiden skulle jag sätta 1 sekund.

Startup power är hur mycket/hur snabbt motorn ska accelerera. Även här får man testa sig lite fram vad man tycker om men åter igen f3a flyger man mjukt och en snabb motor acceleration ger en hel del vridmoment som inte är så önskvärt. men 0,5-2 sekunder skulle jag testa.
        //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
        Helikopter: T-rex 700 DFC,
        Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• OlleG
          • aug 2006
          • 290

Tack för ett initierat svar!
          /OlleG

Kommentar

Arbetssätt...