De Acromaster jag har sett har haft avtagbara vinghalvor, men hur man sen låser dem efter att man har skjutit ihop dem har jag tyvärr ingen aning om...
Acromaster!
Kollaps
X
-
Tänkte provflyga Acromastern nu i helgen och skulle ställa in roderutslagen.
I manualen står det exempelvis 80 mm utslag för sidrodret.
Minns inte hur det anges men är det från neutralläget det menas eller hela vägen sidrodret färdas??
Dum fråga kanske men jag har glömt och då är det ju bättre att fråga PDT_Armataz_02_15
Har ni förresten några synpynkter angående roderutslagen på Acromastern och även inställningar för flapsen??Kommentar
-
Har aldrig flugit en acromaster, men 80 mm måste vara från sida till sida, dvs 40mm åt varje håll. Själv brukar jag oftast konfigurera upp en dualrate med normala utslag enligt manualen och sen när jag switchar så har jag möjlighet till högre utslag inför första flygningen om det skulle behövas.Kommentar
-
Hej,
Som vanligt skall man ju egentligen inte svara när man inte vet men jag drar till med en kvalificerad gissning...
Roderutslagen brukar alltid räknas från neutralläge och ut mot max - alltså i ditt fall 80 mm "åt varje håll" mätt där du har största kordan på rodret. Men i ditt specifika fall med Acromastern så står det faktiskt 45 mm som "normalt" utslag och 80 mm som "3D-utslag". Och när det gäller premiärflygningen är det bara dumdristigt att köra med stora utslag - kör max med de "normala" - sen när du kännt på kärran så kan du successivt öka utslagen. Det är mycket ovanligt att man får strul relaterade till alltför små utslag - alltför stora har däremot förstört många kärror speciellt när man inte är influgen på kärran.
Hälsningar
RogerKommentar
-
OK!
Börjar med de mindre rekommenderade utslagen då!
Upptäckte när jag pulade med roderinställningarna att höjdrodrets neutralläge stannar ca 3mm från mittläget åt vart håll när man ger höjd- respektive dykroder på sändaren. Är ett ganska billigt servo som inte är särskilt exakt med andra ord.
Frågan är hur mycket det påverkar flygningen på den här typen av plan?
Kanske borde byta servo till ett mer exakt?Kommentar
-
PÅ både Easy star & Easy glider, ser vingen också ut som ett pussel där de möts i kroppen. På de modellerna går det väldigt trögt i början att trycka fast/ ta isär vingarna, men det funkar bättre efter några gånger.Ursprungligen postat av PÖVingen är ju som ett pussel, så den håller nog. Problemet jag hade var att våga ta i tillräckligt för att den skulle gå ihop. Vet inte om det är tänkt att man ska ta isär dom.
Cyklar själv ut till fältet, med planet i ryggsäcken, så några gånger har jag tagit isär vingarna, och de håller än..Kommentar
-
-
Hej,Ursprungligen postat av Mr J
Dom passar nog inte . är mera anpassade för en kärra på 200--400g.
Har dom själv på ett par småkärror och redan en kärra på drygt 400g känns på gränsen för tung för fastsättningsmekanismen.
Men om jag inte minns fel så har Dubro även större skidor vilka skulle kunna passa.
Sen kan man ju göra själv också - det finns ett antal trådar här och/eller på SMF som visar olika exempel på hemmagjort.
Hälsningar
RogerKommentar
-
Ajdå, det stod att dom var lämpliga för parkflyers men det kanske är för klent. Nästa storlek jag hittade är för .40-.60 storlek och jag tyckte att det var lite overkill för en Acromaster...
Kommentar
-
Det gör dom säkert, men jag inbillar mig (utan att ha minsta bevis för det) att pontonerna ger mycket mer luftmotstånd.Ursprungligen postat av PÖPontonerna från multiplex kanske skulle funka?
Men visst, jag har sett massor med filmsnuttar med pontoner på snö, det verkar funka hur bra som helst.
Sen kan man ju använda dom på sommaren med...Kommentar

Kommentar