Nybörjarkärra

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • poodi
    • maj 2009
    • 56

Passar på att låna tråden lite..

Min farsa är på väg att börja flyga och han har ett alltför stort självförtroende vad det gäller rcflyg. Han läste i AoH att MX2 Aerobatic från RC System flög bra och nu vill ha den. Länk: http://www.rchobbysyd.nu/catalog/pro...ducts_id=13016.
    Jag har Phoenix simulatorn och han tror att han med lite övning nog kommer att kunna flyga MX2:an hur bra som helst.
    Jag har sagt åt honom att det är mycket bättre att börja med ett högvingat lättfluget plan. Han är helt inne på EL-linjen så därför har jag rekommenderat Multiplex Mentor åt honom, men han tycker att MX2:an är mycket finare för den är gul och fin och Mentorn är vit:banghead:
    - Man väljer inte nybörjarflygplan efter färg!!! har jag sagt åt honom men han tror han vet bättre....
    Häromdan snubblade jag över Multiplex Magister och den är väl ganska lika Mentorn..? Vilken av dom är bättre? Tror ni att han kan klara av att flyga MX2:an med lite simulatorflygning utan tidigare flygerfarenheter??

//Sami

Kommentar

• freddan_6
      • aug 2006
      • 2655

Det går att lära sig på en MX2, men MX2:an kommer att ta mycket stryk på kupen. Om han kan flyga 10 ggr på raken och landa utan att krasha någon gång i simulatorn, Använd vind, för i verkligheten finns vinden oftast. Då kanske det går. MX2 är byggd lätt från början vilket betyder att den kan flygas långsamt. Laga den utan att öka vikten.

Annars välj hellre högvingat som t.ex. Multiplex Magister / Multiplex Mentor.

Det finns sprejfärg som gör att mentorn kan bli gul, se t.ex på

m.v.h. //Fredrik
      Senast redigerad av freddan_6; 2009-12-29, 08:26.
      fredrik

Kommentar

• poodi
        • maj 2009
        • 56

Ursprungligen postat av freddan_6
        Det går att lära sig på en MX2, men MX2:an kommer att ta mycket stryk på cupen. Om han kan flyga 10 ggr på raken och landa utan att krasha någon gång i simulatorn, så kanske det går. MX2 är lätt från början vilket betyder att den kan flygas långsamt. Laga den utan att öka vikten.

Annars välj hellre högvingat som t.ex. Multiplex Magister / Multiplex Mentor.

Det finns sprejfärg som gör att mentorn kan bli gul, se t.ex på

m.v.h. //Fredrik
        Snygg mentor! Den har ju samma färger som MX2:an. Ska visa bilden åt honom. Men vad är skillnaden på Multiplex Mentor och Multiplex Magister? Är det bara noshjulet som skiljer eller är det mera flygegenskaper och sånt?

h. Sami

Kommentar

• freddan_6
          • aug 2006
          • 2655

Utan att ha flygit någon av dem, kan jag i alla fall säga att Magister ersattes av Mentor. Magister är säkert förbättrad på många punkter, varav en är att det känsliga nosstället är ersatt av ett mer robust huvudställ/sporrställ. Läs vidare på wattflyer
          m.v.h. //Fredrik
          fredrik

Kommentar

• MonaHMFK
            • nov 2008
            • 115

Jag vill slå ett hårt slag för E-startern. det är ett perfekt nybörjarplan du även kan ha superkul med sen. flyger nästan helt själv. går att flyga väldigt sakta utan att den trillar ner men vill man sätta i en starkare motor så går den att flyga väldigt fort och avancerat.sätt på pontoner/skidor när du lärt dig mer och prova på det. superrolig flygmaskin.

http://www.mft.nu/ har en som har borstlöst system. kostar 998 kr.
            Flygartant nr 1.

varje start är frivillig, varje landning obligatorisk.

Kommentar

• jocke1963
              • dec 2007
              • 2709

Ursprungligen postat av MonaHMFK
              J
              http://www.mft.nu/ har en som har borstlöst system. kostar 998 kr.
              Direktlänk...
              ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

Arbetssätt...