Setup med olika märken?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Ursprungligen postat av
    Accen du har valt är på 1200mAh och 20-30c. Det innebär att den kan leverera 24-36A i teorin iallafall och 6 minuters full gas men det blir i praktiken längre flygtid än så eftersom man förmodligen släpper på gasen ibland.
    Hej,
    Firar mitt 1000 inlägg här på Forumet - :wave: - med en liten Besserwisser-rättning..
    Alltså - för att teoretiskt få 6 min flygtid gäller en genomsnittlig strömförbrukning på 10C - i detta fall 12 A. Sen blir det givetvis inte 6 minuter utan gissningsvis 5-5,5 minuter eftersom man sällan får ut full kapacitet och definitivt inte vid förhållandevis höga strömuttag - det är i vart fall min erfarenhet.
    Hälsningar
    Roger

Kommentar

• Mr Z
      • okt 2007
      • 195

Jag tror att du måste bestämma dig för vilken storlek på modell du tänkt dig och vad du vill ha för egenskaper på den. Sedan är det lättare att få hjälp.

MVH Peter Z

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Ursprungligen postat av Mr Z
        Jag tror att du måste bestämma dig för vilken storlek på modell du tänkt dig och vad du vill ha för egenskaper på den. Sedan är det lättare att få hjälp.

MVH Peter Z
        Hej,
        Håller till fullo med Peter. Dessutom frågade jag dig tidigare om detta var din första modell eller om du har flugit liknande kärror tidigare av den orsaken att OM det är din första RC-kärra så är nog inte valet det bästa, tyvärr...
        Detta med laddbara ficklampsbatterier...visst, klarar dom strömuttagen så går det med det blir minst 2-3 gg så tungt vilket känns helt fel på en sådan kärra.
        Hälsningar
        Roger

Kommentar

• Flowtu
          • nov 2007
          • 134

Ursprungligen postat av
          Amperestyrkan på ett reglage anger hur mycket ström det kan leverera till motorn. Motorn du har valt tål max 12A, så det reglaget borde funka.
          Accen du har valt är på 1200mAh och 20-30c. Det innebär att den kan leverera 24-36A i teorin iallafall och 6 minuters full gas men det blir i praktiken längre flygtid än så eftersom man förmodligen släpper på gasen ibland.
          Men om batteriet levererar 24-36A vad händer då med fartreglaget om det är ett 12Afartreglage klarar det fartreglaget det ändå eller? :?

Batterivikt: är det tungt med ett batteri som väger 100g eller är det normalt? :?:

Kommentar

• Mr Z
            • okt 2007
            • 195

Ursprungligen postat av Flowtu
            Ursprungligen postat av
            Amperestyrkan på ett reglage anger hur mycket ström det kan leverera till motorn. Motorn du har valt tål max 12A, så det reglaget borde funka.
            Men om batteriet levererar 24-36A vad händer då med fartreglaget om det är ett 12Afartreglage klarar det fartreglaget det ändå eller? :?

Batterivikt: är det tungt med ett batteri som väger 100g eller är det normalt? :?:

Kort svar: Fartreglaget klarar sig fint så länge inte motorn drar mer än 12A (teoretiskt). Bästa är ju givetvis att ha god marginal...
            Du kan ha hur stort batteri som helst så länge du håller dig till samma spänning....

Batterivikt:??? Det är här du missar målet!.... Det är toktungt med ett batteri som väger 100g i en kärra som bör väga 100g totalt... Däremot i en kärra som skall väga 4 kg totalt blir det på tok för litet...
            Dvs. Det beror helt på vad det skall sitta i.

Det är det jag menar med att du först skall fundera ut vad du skall ha för kärra. Sedan skaffar du rätt grejer.
            Eller så skaffar du bra grejer som funkar tillsamans och bygger en kärra som passar bra till det...

MVH Peter Z

Kommentar

• nicke
              • feb 2007
              • 12

Hej Flowtu!

Det låter inte som du har stenkoll på vad du egentligen vill ha, och det låter som att du kan vara relativt ny på elflyg.

Jag ser att du bor i Danderyd, så jag kan verkligen rekommendera dej att komma till bosöns fotbollshall på lidingö imorrn kl 19.30.

Då är det inomhusflyg, och jag och säkert flera här på forumet kommer att vara där med en hel del flygplan.

Då skulle du få se olika setuper med olika vikter på olika plan, och se vad du får för egenskaper för respektive setup. Och så kan vi snacka lite setupval. Det skulle kanske ge lite bra input till hur du ska välja, och få dej att känna att du har lite mer grund att stå på när du väljer.

Dessutom är det himla skoj att se alla modeller i luften, och träffa allt folk som kommer dit!

Slå mej en signal på 0703791719 om du vill ha mer info.

Mvh
              Niklas

Kommentar

• Mr Z
                • okt 2007
                • 195

Ursprungligen postat av nicke
                Hej Flowtu!

Det låter inte som du har stenkoll på vad du egentligen vill ha, och det låter som att du kan vara relativt ny på elflyg.

Jag ser att du bor i Danderyd, så jag kan verkligen rekommendera dej att komma till bosöns fotbollshall på lidingö imorrn kl 19.30.

Då är det inomhusflyg, och jag och säkert flera här på forumet kommer att vara där med en hel del flygplan.

Då skulle du få se olika setuper med olika vikter på olika plan, och se vad du får för egenskaper för respektive setup. Och så kan vi snacka lite setupval. Det skulle kanske ge lite bra input till hur du ska välja, och få dej att känna att du har lite mer grund att stå på när du väljer.

Dessutom är det himla skoj att se alla modeller i luften, och träffa allt folk som kommer dit!

Slå mej en signal på 0703791719 om du vill ha mer info.

Mvh
                Niklas
                Bra idé Niklas!
                Vi syns där... :-)

Ev. blir det premiärtur med min stora depron 22:a. Jag tror dock att den är lite väl stor att flyga inne men det borde gå i den jättehallen :-)

Elektroniken har inte kommit till min lilla kärra så den förblir tyvärr markbunden. Kanske skall ta den med mig och låta någon bättre vetande kika på den och se om den ser ut att kunna flyga...

MVH Peter Z

Kommentar

• Flowtu
                  • nov 2007
                  • 134

Tja!

Jag är ny på elflyg som vissa förutspått. Men jag ville testa och bygga nytt genom att det är billigare och det är bara att bygga nytt eller lag om jag krashar. Annars köper man en modell och så krashar man skiten sen vad det 500 spänn i reservdelar

Skulle väldigt gärna komma till bosön men jag kan inte. :(

Kommer det fler tillfällen så jag skulle kunna va med?

Okej tar då nästa fråga.

Batterivikt:??? Det är här du missar målet!.... Det är toktungt med ett batteri som väger 100g i en kärra som bör väga 100g totalt... Däremot i en kärra som skall väga 4 kg totalt blir det på tok för litet...
                  Dvs. Det beror helt på vad det skall sitta i.
                  Vad ska jag ha för batteri då?vikt, ahm?

På unitedhobbies så står det en vikt på listan för produkten och en på den oranga informationremsan. E det så att den sistnämda märkningen är packningsvikten eller?

Kommentar

• Mr Z
                    • okt 2007
                    • 195

Vad ska jag ha för batteri då?vikt, ahm?
                    Ja. Det beror på vilken motor du skall använda i vilket flygplan med vilken propeller....

På unitedhobbies så står det en vikt på listan för produkten och en på den oranga informationremsan. E det så att den sistnämda märkningen är packningsvikten eller?
                    Helt riktigt. Vikten de anger verkar dock inte alltid stämma...

Kommentar

• Flowtu
                      • nov 2007
                      • 134

Tja!

Detta är en variant 620mah 15C 45gram. Med motor: 6x4 propeller

Motor:

Kommentar

• nicke
                        • feb 2007
                        • 12

Tja!
                        Annars köper man en modell och så krashar man skiten sen vad det 500 spänn i reservdelar
                        Ehh... vad har du kollat på för plan?
                        Finns massor "oförstörbara" plan att köpa. Jag är ju lite subjektiv, men för lite trovärdighet tar jag och länkar till en del andra leverantörer:

Hos hab hittar du flera "oförstörbara" EPP-modell nästan längst upp på denna sida:

Så en liten film på vad en av mina vingar tål för behandling:
                        [ame="http://www.youtube.com/watch?v=gQb3pPEP2cs"]YouTube - Nicke vs Demon EPP[/ame]

Efter denna lilla "session" var det bara att byta propp, och sätta fast fenorna igen, ca 5min jobb och nästan ingen kostnad.

Kommentar

• Mr Z
                          • okt 2007
                          • 195

Ursprungligen postat av nicke
                          Tja!
                          Annars köper man en modell och så krashar man skiten sen vad det 500 spänn i reservdelar
                          Ehh... vad har du kollat på för plan?
                          Finns massor "oförstörbara" plan att köpa. Jag är ju lite subjektiv, men för lite trovärdighet tar jag och länkar till en del andra leverantörer:

Hos hab hittar du flera "oförstörbara" EPP-modell nästan längst upp på denna sida:

Så en liten film på vad en av mina vingar tål för behandling:
                          [ame="http://www.youtube.com/watch?v=gQb3pPEP2cs"]YouTube - Nicke vs Demon EPP[/ame]

Efter denna lilla "session" var det bara att byta propp, och sätta fast fenorna igen, ca 5min jobb och nästan ingen kostnad.

Jag kan gå i god för att Nickes vingar är hållbara. Jag och ett par vänner gjorde vad vi kunde för att flyga sönder en vid förra inomhusträffen på bosön...
                          Grymt roliga tingestar det där! Kan bara rekomenderas!...

MVH Peter Z

Kommentar

• Flowtu
                            • nov 2007
                            • 134

Tja!
                            okej jag ger mig!!! Det finns massor med fina plan som tål att krashas med.

vad tycker ni om batteriet? Är vikten rimlig?

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Hej,
                              Ja, batteriet väger vad ett sånt batteri brukar väga ...ungefär..
                              Klarar du dig med ett genomsnittligt strömuttag på ca: 5 A så fungerar det nog. Skall du köra t ex 10-12 A så är det för litet. Allt beror på den specifika kärran och vilka krav man har.
                              Med detta batteri bör du hålla max inmatad effekt runt ca: 70 W (för 3S-batteri) - och snittet helst max 40-50 W - tycker jag i vart fall. Snittar du på ca: 5-5,5 A så torde du ha en drifttid på max 6 minuter.
                              Hälsningar
                              Roger

Kommentar

• Flowtu
                                • nov 2007
                                • 134

Skall du köra t ex 10-12 A så är det för litet
                                Men om jag ska köra 10-12A vad ska jag ha för batteri då?

Kommentar

Arbetssätt...