Setup med olika märken?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J
    • maj 2006
    • 4130

Ursprungligen postat av Flowtu
    Skall du köra t ex 10-12 A så är det för litet
    Men om jag ska köra 10-12A vad ska jag ha för batteri då?
    Om man räknar helt krasst på det så ett 1000 mAh batteri som klarar av att ge 12C, men då ligger du precis på gränsen av vad batteriet förmår att prestera, och minsta "glädjekalkyl" från tillverkarens sida så blir livslängden på batteriet riktigt kort, om du istället letar upp ett 1000 mAh batteri som klarar av att ge 20C så har du marginal, och batteriet kommer med stor sannolikhet att hålla mycket längre.
    /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• Flowtu
      • nov 2007
      • 134

Tack för svar. har hitat ett batteri.

Men kan man ha en 6 channel mottagare men bara använda 4 kanaller?

Vilka av de 6 används då? Måste man programmera i radio (computerradio) vilka portar som ska användas?

Flowtu

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Hej,
        Tänk bara på det jag nämnt tidigare - tar du ut 10C ur ett batteri i snitt så har du kanske 5-5,5 minuters flygtid - maximalt. Troligen lite kortare. Så tror du att du kommer att snitta på 10-12A så skulle jag välja en 1800--2200-acke - om den får plats vill säga. Då har du antagligen runt 10 min flygtid... Men till din lilla kärra lär det knappast gå med så stor acke..
        Men 10-12 A i snitt är förhållandevis mycket på en mindre kärra - med 3S är det ca: 100--130 W inmatat genomsnittligt och det flyger du utan vidare en klart större kärra än din på. Såvida du inte flyger "järnet" hela tiden..
        Jag gissar att din lilla kärra kommer att dra avsevärt mycket mindre ström och alltså klara sig med ett mindre batteri. Tag kontakt med Nicke som han erbjöd - då får du se vad som behövs i praktiken och sen kan du dimensionera din setup mycket bättre.
        Sen - visst bör det funka med en 6-kanalers mottagare - har dock inte testat själv om sanningen skall fram. Motsatsen är dock vanlig - t ex en 4-kanals mottagare till en 9-kanalers sändare och det är inga problem. Du kommer att använda dom 4 första kanalerna i så fall. Sen gäller det ju att sändaren är en "standard" PPM-sändare - och det har jag ingen uppfattning om. Det finns en tyvärr massa egna, konstiga system på ARF-paket som levereras med sändare...
        Hälsningar
        Roger

Kommentar

• Flowtu
          • nov 2007
          • 134

TJa

Du sa att en 9kanals sändare kan användas med en 4 kanals mottagare.
          Men jag vill använda en 4kanals radio med en 6kanals mottagare.

Flowtu

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Hej,
            Läser du hela mitt svar så ser du att det finns vissa tveksamheter eftersom jag inte vet hur mycket "standard PPM" din sändare är. DET är nog snarast problemet - knappast att du kör 4-kanalers sändare mot 6-kanalers mottagare. Jag föreslår att du ställer frågan till företaget du köpt sändaren av. Och svarar man på sådana här trådar så kan man aldrig garantera att någon kombination fungerar - såvida man inte testat exakt den kombinationen själv vilket ingen annan verkar ha gjort av svaren att döma.
            //Roger

Kommentar

• flygbill
              • nov 2007
              • 1

setup med olika märken

Hej! Till Flowtu kan jag säga, själv har jag erfarenhet av 3st. raptor från 270mm-350mm i spännvidd, du måste ha lätta grejor, på 2st. har jag använt 3-2 propeller motor 12mm kv 5800, på den med 350mm spännvidd har jag 40mm fläkt, modellerna väger från 75gr-105gr inklusive batteri.
              Mvh flygbill

Kommentar

• Flowtu
                • nov 2007
                • 134

Ursprungligen postat av McRegor
                Hej,
                Läser du hela mitt svar så ser du att det finns vissa tveksamheter eftersom jag inte vet hur mycket "standard PPM" din sändare är. DET är nog snarast problemet - knappast att du kör 4-kanalers sändare mot 6-kanalers mottagare. Jag föreslår att du ställer frågan till företaget du köpt sändaren av. Och svarar man på sådana här trådar så kan man aldrig garantera att någon kombination fungerar - såvida man inte testat exakt den kombinationen själv vilket ingen annan verkar ha gjort av svaren att döma..
                //Roger
                Radio: Protech 4kanals Avenger 35MHz levererades med helixx helikopter.

Mottagare: 6 kanals GWS 35MHz

Funkar detta ? Om det funkar vilka kontakter av de 6 kontakterna används?

Flowtu[/url]

Kommentar

• PÖ
                  • maj 2007
                  • 499

Jag är skeptisk till om det kommer att fungera att använda den radion till flyg. Jag testade min sändare som följde med Blade CPn som också är 35Mhz 6ch och den funkade inte med en vanlig mottagare. Det är ju även helikoptermixning på radion som inte går att bli fri.

Kommentar

• Flowtu
                    • nov 2007
                    • 134

Tror det skulle funka genom att de sålde ett start pack med flygplan och helikopter. Samma radio och samma ack. Så om det funkar med 6 kanals till fyrkanals sändare så tror jag att helikoptermixningen är kan ändras eller är obefintlig. :?

Spelar set roll vilka portar man använder om man köper mottagaren?
                    Flowtu

-----------------------------------------------------------------
                    Fråga: Kan man förstöra ett fartreglage?(Brushless)

Kommentar

• PÖ
                      • maj 2007
                      • 499

Aha, det låter ju bra. Om radion följer vanlig standard så är det inga problem att köra 6ch mottagare och 4ch sändare men risken finns ju att den inte gör det. Enda sättet att va säker är ju att testa någonstans.

Kommentar

Arbetssätt...