Har flugit ca 1 timme med min Minium utan problem. Så idag efter att ha flygit litegrann så laddade jag upp Li-Po:n igen och flög ca två-tre minuter. Därefter ville jag visa min kompis Miniumens roderutslag så kompisen vände Miniumen uppochned i handen medans jag rörde på spakarna och visade roderutslagen. Helt plötsligt slutade höjdrodret att ge utslag. Nu är höjdrodret stendött!. Det kommer inget servoljud från flygplanet när man rör på höjdrodret. Sidroder och gas fungerar precis som förut. Någon som haft samma problem? Tycker att servot i alla fall skall hålla mer än 1 timmes total flygtid.
Höjdroderproblem Kyosho Minium
Kollaps
X
-
Problemet är åtgärdat. Jag kunde inte hålla mig från att öppna modellen. Med sändaren och mottagaren påslagen rörde jag lite på kugghjulen till höjdroderservot och det gick igång. Nu fungerar det som det ska. Verkar som om elmotorn till servot hade låst sig i något mellanläge så att strömmen inte kretsade. Kolen kanske inte hade någon kontakt med kollektorn i något mellanläge eftersom inget ljud hördes från servot när man drog i spaken. Hade varit synd att lämna ifrån sig modellen då den flyger så fint.Kommentar
-
Vad som har skivits på andra forum är att "slidern" fastnar på den gängade pinnen.
Tur att det hände på marken. :-)
Se bild på prylarna här
GöranKommentar
Kommentar