Lipo ackar, se spänning via telemetri?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Lipo ackar, se spänning via telemetri?

Då var det dags igen då.
    Efter en längre tids frånvaro från denna underbara hobby är det dags att börja flyga igen.

Har presis fått hem en FMS Beaver V2 2000mm.
    Då jag tidigare bara flög med metanol eller bensin motorer så är konceptet el-flyg trotts allt nytt för mig.

Jag undrar nu om det finns möjlighet via telemetri att se hur mycket spänningen i lipo acken jag har kvar i kärran när man flyger?

Ännu har jag inte köpt radio men funderar mellan en Futaba T16IZ Super med R7208SB mottagare, allternativt Spektrum NX10 eller IX14 med en AR6610T mottagare till just denna Beaver.

Tack på förhand.
    Senast redigerad av Ompa; 2025-02-01, 08:28.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

• FlyHigh

• mar 2014
    • 103

Hej,
    Inget du egentligen behöver oroa dig över, speciellt om du ännu inte köpt någon radioanläggning. De flesta moderna anläggningar har idag inbyggd telemetri och möjlighet att på sändarens skärm direkt kunna se t ex mottagarspänning, sändarspänning och mottagarantennernas mottagningsförmåga oftast angiven i procent. Jag kan inte svara för exakt hur det är på de olika radiomärkena, men i mitt fall med Jeti är dessa telimetrifunktioner standard. Till detta finns en mängd tillsatsgivare att köpa t ex variometer och hastighetsmätare för en relativt billig penning. När det gäller Jeti i vart, fall finns en mängd olika givare att köpa till som bara är att ansluta till mottagaren.

Kommentar

• FlyHigh

• mar 2014
      • 103

Hej igen,
      Borde väl kanske tillägga en sak. Spänningen i kärran du ser på telemetrin är normalt spänningen in till mottagaren alltså nödvändigtvis inte Lipo-batteriets spänning. Oftast finns ju mellan Lipo:n och mottagaren någon sorts BEC, alltså spänningsregulator som tar ner spänningen till ca 6 -7,4 V, beroende på vilken sorts servon man använder. Om man däremot har t ex en segelkärra använder man kanske högvoltsservon som tål 8,4 V och då behövs ingen BEC. I en segelkärra använder man då kanske en 2-cells Lipo eller 2-cells
      Lijon ca 8,4 V fulladdat) direktkopplad in till mottagaren och i det läget läser man också av den faktiska batterispänningen på sändarens skärm.

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Ursprungligen postat av FlyHigh
        Hej igen,
        Borde väl kanske tillägga en sak. Spänningen i kärran du ser på telemetrin är normalt spänningen in till mottagaren alltså nödvändigtvis inte Lipo-batteriets spänning. Oftast finns ju mellan Lipo:n och mottagaren någon sorts BEC, alltså spänningsregulator som tar ner spänningen till ca 6 -7,4 V, beroende på vilken sorts servon man använder. Om man däremot har t ex en segelkärra använder man kanske högvoltsservon som tål 8,4 V och då behövs ingen BEC. I en segelkärra använder man då kanske en 2-cells Lipo eller 2-cells
        Lijon ca 8,4 V fulladdat) direktkopplad in till mottagaren och i det läget läser man också av den faktiska batterispänningen på sändarens skärm.
        FlyHigh tack för svar.
        Har set att både Futaba och Spektrum sändarna har inbyggd telemetri. Verkar så inte spela så stor roll vad jag väljer. Däremot verkar ju även Jeti som ett alternativ
        Återigen, tack för svaret.
        #FlyHigh
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        //Tomas//

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7943

Ett annat alternativ är en sändare som kör EdgeTx och ELRS för de flesta (många i vart fall) ELRS-mottagarna har som standard möjligheten att mäta drivackens spänning. Dessutom får du som bonus det radiosystem som troligen har den längsta räckvidden. Jag kör dessutom en FlySky-sändare till mina båtar och de mottagarna jag kör där har även dessa inbyggd funktionalitet för att mäta och rapportera ack-spänningen så det är oftast enklare/billigare hos andra märken än Futaba och Spektrum. Spektrum har dock fartreglage som även levereras med E-Flight-modeller som bl a mäter spänningen och rapporterar denna via mottagaren så det finns många lösningar. Jag har under många år kört Spektrum iX12 i mina flygmaskiner men skulle jag välja om idag så blev det nog en välutrustad EdgeTx-sändare eller kanske FrSky's nya sändare.
          F ö har jag under mina runt 25 år som elflygare haft väldigt litet behov av att kolla ack-spänningen under flygning så det är långtifrån nåt oavvisligt krav.
          Roger

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Ursprungligen postat av McRegor
            Ett annat alternativ är en sändare som kör EdgeTx och ELRS för de flesta (många i vart fall) ELRS-mottagarna har som standard möjligheten att mäta drivackens spänning. Dessutom får du som bonus det radiosystem som troligen har den längsta räckvidden. Jag kör dessutom en FlySky-sändare till mina båtar och de mottagarna jag kör där har även dessa inbyggd funktionalitet för att mäta och rapportera ack-spänningen så det är oftast enklare/billigare hos andra märken än Futaba och Spektrum. Spektrum har dock fartreglage som även levereras med E-Flight-modeller som bl a mäter spänningen och rapporterar denna via mottagaren så det finns många lösningar. Jag har under många år kört Spektrum iX12 i mina flygmaskiner men skulle jag välja om idag så blev det nog en välutrustad EdgeTx-sändare eller kanske FrSky's nya sändare.
            F ö har jag under mina runt 25 år som elflygare haft väldigt litet behov av att kolla ack-spänningen under flygning så det är långtifrån nåt oavvisligt krav.
            Roger
            Tack för ditt svar Roger.
            Det jag tänkte var mest att ha koll på strömmen så man inte kör för länge innan man ska landa. Men jag antar att man på något vis kan räkna ut flygtiden på något vis för den ack man använder.
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            //Tomas//

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7943

Jag kör på motortid - har en av mina timers ställd på att aktiveras bara när motorpådraget är över t ex 10 %. I början när man har en ny kärra får man testa lite hur länge man kan flyga innan man t ex kommer ner till ca: 50 % kvar (min grundregel) - sen anpassar man timer-varningen till den flygtiden. Min och kompisarnas erfarenheter är att man i regel gör av med ungefär samma ack-kapacitet vid alla flygningar där man har samma motortid. I alla fall inga avgörande skillnader i de flesta fall. Har fungerat utmärkt för mig under ca: 25 års el-flygande - och jag bara bara flugit el-flyg under den tiden och mesta tiden ganska intensivt.
              Roger

Kommentar

• FlyHigh

• mar 2014
                • 103

Som sagt, vi har väl alla våra preferenser och vad vi tror på och det gäller också när vi väljer radioanläggning. När det gäller det praktiska är det nog så att de allra flesta mäter flygtiden och anpassar den efter den individuella modellen. Bra är dock att prova ut driftstiden så att man hamnar runt 3,8 V/cell när man avbryter. Då är marginalen fortfarande stor innan man får problem och accen mår bra och får lång livslängd. En annan fördel är att man vid den sista flygningen för dagen ligger på rätt "storage-nivå" (3,8 V/cell) och batteriet kan då förvaras även en längre tid utan att ta skada.

När det gäller elseglare brukar jag räkna antalet uppstigningar från säg 10 m upp till kanske 150 m, brukar bli ca 3 - 4 i normalfallet, om jag sedan flyger termik i 20 minuter har detta liten inverkan på den totala strömåtgången. Det är här min egen "käpphäst" kommer in, jag har alltid ett separat batteri för mottagare och servon på en elmotordriven modell. Med dom högvoltsservon som finns idag kan man använda en 2 cells Lipo direkt in i mottagaren och fartreglaget matas med ett större Lipo för elmotorn. Man slipper då någon BEC som är ytterligare en felkälla och man hamnar aldrig i situationen att radioanläggningen blir utan ström, för det batteriet räcker oftast en hel flygdag eller mer. En annan fördel är även att man på telemetrin ser den faktiska spänningen som matas in i mottagaren och man kan säkert avgöra när det är dags att avbryta.

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7943

Håller helt med om att 3,8 v/cell är ett bra värde att utgå ifrån efter att man flugit. Däremot har jag alltid använt fartreglage med BEC och efter 25 års intensivt el-flygande inte hittills upplevt nåt problem som resulterat i nån krasch.
                  Roger

Kommentar

• Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

Ursprungligen postat av FlyHigh
                    Som sagt, vi har väl alla våra preferenser och vad vi tror på och det gäller också när vi väljer radioanläggning. När det gäller det praktiska är det nog så att de allra flesta mäter flygtiden och anpassar den efter den individuella modellen. Bra är dock att prova ut driftstiden så att man hamnar runt 3,8 V/cell när man avbryter. Då är marginalen fortfarande stor innan man får problem och accen mår bra och får lång livslängd. En annan fördel är att man vid den sista flygningen för dagen ligger på rätt "storage-nivå" (3,8 V/cell) och batteriet kan då förvaras även en längre tid utan att ta skada.

När det gäller elseglare brukar jag räkna antalet uppstigningar från säg 10 m upp till kanske 150 m, brukar bli ca 3 - 4 i normalfallet, om jag sedan flyger termik i 20 minuter har detta liten inverkan på den totala strömåtgången. Det är här min egen "käpphäst" kommer in, jag har alltid ett separat batteri för mottagare och servon på en elmotordriven modell. Med dom högvoltsservon som finns idag kan man använda en 2 cells Lipo direkt in i mottagaren och fartreglaget matas med ett större Lipo för elmotorn. Man slipper då någon BEC som är ytterligare en felkälla och man hamnar aldrig i situationen att radioanläggningen blir utan ström, för det batteriet räcker oftast en hel flygdag eller mer. En annan fördel är även att man på telemetrin ser den faktiska spänningen som matas in i mottagaren och man kan säkert avgöra när det är dags att avbryta.
                    Super tack för infon, verkligen intressant
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    //Tomas//

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
                      • 280

Jag kör med Futaba och har alltid gjort. Lite störande är att många tillbehör (t.ex för telemetri) är ganska dyra, men det fungerar åtminstone bra.

Med 7208-mottagaren kan du få batterispänning på drivaccen i realti. Det billigaste alternativet är att köpa en kabelsats från Futaba som man löder fast och ansluter till mottagaren via ett litet uttag som finns förberett. Har använt flera av dessa och de fungerar bra.

Spänning till mottagaren får du ändå, utan externa sensorer, eftersom mottagaren är en sk. "Fasstest".

Kommentar

• FlyHigh

• mar 2014
                        • 103

Däremot har jag alltid använt fartreglage med BEC och efter 25 års intensivt el-flygande inte hittills upplevt nåt problem som resulterat i nån krasch.

Nej, kanske inte, men det kan du nog vara glad för. Jag har heller aldrig kraschat av den anledningen, men jag har sett många fartreglage som har brunnit upp för andra. Om man då använder den inbyggda BEC:en har man en garanterad krasch, men om man i stället använder en separat oberoende strömmatning kanske kärran kommer ner helskinnad. En ytterligare fördel är att mottagare och servon förbrukar, relativt en elmotor, lite ström. En liten separat Lipo för mottagare och servon på säg kanske 800-1200 mAh, räcker en hel flygdag utan att behöva laddas och man kan enkelt övervaka denna den viktigaste strömkällan med den oftast inbyggda telemetrin från mottagaren. Tyvärr är det väl också så att en del använder billiga fartreglage av tveksam kvalite', kanske de också valt ett med lite väl låg märkström, och då är givetvis risken mycket större för att fartreglaget plötsligt brinner upp och orsakar en helt onödig krasch. Jag tror stenhårt på devisen att alltid försöka göra det hela så enkelt och driftsäkert som möjligt utan onödiga kritiska komponenter, en BEC framför mottagare och servon är en sådan kritisk komponent.

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7943

Ja, vi tycker helt enkelt olika, FlyHigh. Min åsikt är att det är större risk att en separat mottagar/servo-ack plötsligt är tom jämfört med om man kör allt på driv-acken. Börjar denna nå kritiska nivåer så märker man det på motorn på olika sätt (beroende på reglage) men spänningen ifrån BEC:en är fortfarande tillräcklig för att radion skall fungera. Sen har man en nyladdad ack även för mottagare/servon när man starar nästa gång efter laddning av drivacken. Men som sagt - et är olika sätt att se detta på.
                          F ö så tål knappast den större delen av de servon vi fortfarande använder en oreglerad 2S-ack vilket däremot många moderna mottagare gör. Men valet är fritt.
                          Roger

Kommentar

• FlyHigh

• mar 2014
                            • 103

Ja, vi tycker helt enkelt olika, FlyHigh. Min åsikt är att det är större risk att en separat mottagar/servo-ack plötsligt är tom jämfört med om man kör allt på driv-acken.

Yep, vi tycker lite olika, men det är intressant med lite olika infallsvinklar för att bättra på säkerheten, var och en får naturligtvis avgöra nivån av extra säkerhet och vad som kan anses rimligt i olika fall. Jag själv använder visst fartreglage med BEC i vissa fall t ex av utrymmesbrist i trånga modeller och när vikten är av avgörande betydelse. När det gäller större och dyrare modeller vill man försöka maxa säkerheten och då är frågan vad man väljer. En Emcotech-brytare eller motsvarande med dubbla ingångar för två batterier kanske om man tycker det känns säkrare. Min åsikt är att om man låter ett batteri gå ner sig för långt och kraschar av den anledningen, då är det rent slarv och oförlåtligt. Man bör kolla laddningstillståndet före varje flygning. När det gäller fartreglage så brinner dom upp ibland, av olika orsaker, men det kan bli fatalt om man dessutom använder den i fartreglaget inbyggda BEC:en för mottagare och servon. När det gäller servon, så finns idag HV-servon i alla utföranden oftast utan någon extra kostnad, om man i stället väljer det är det inga problem att använda en 2s Lipo eller en 2s LiFe direkt till mottagare och servon.
                            Senast redigerad av FlyHigh; 2025-02-05, 14:15.

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

Ursprungligen postat av Phastey
                              Jag kör med Futaba och har alltid gjort. Lite störande är att många tillbehör (t.ex för telemetri) är ganska dyra, men det fungerar åtminstone bra.

Med 7208-mottagaren kan du få batterispänning på drivaccen i realti. Det billigaste alternativet är att köpa en kabelsats från Futaba som man löder fast och ansluter till mottagaren via ett litet uttag som finns förberett. Har använt flera av dessa och de fungerar bra.

Spänning till mottagaren får du ändå, utan externa sensorer, eftersom mottagaren är en sk. "Fasstest".
                              Toppen, lyckades nosa upp detta i söndagskväll och har mer eller mindre bestämt mig för Futaba igen. Det var ju det jag flög med tidigare innan uppehållet.
                              Känslan är så att jag troligen går på en Futaba T16IZ Super. Den ser ut att har det jag behöver ,och i nuläget kan jag inte se behovet av en T26SZ, även om det verkar vara en ruskigt fin radio
                              Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...