Tips om bra nybörjarplan...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • garagenisse
    • jun 2008
    • 17

Mera frågor...

Hej igen! Och tack för senaste svart, kanon!

Nu till en annan sak, kablaget från min motor räcker inte riktigt till, eller rättare sagt jag får en "skarv" på ett riktigt dumt ställe i planet som blir i stort oåtkomligt. Börja fundera lite på det här med kablar och kontakter då. Vad skall man ha för kabelgrovlek för att förlänga med, kablarna från motorn ser ju äckligt klena ut i jämförelse med fartreglagets. Funkar det med vanliga kableskor och sladdar som man har till typ bilar, det är ju ibland 25A säkringar och vad jag kan se inte speciellt kraftiga sladdar. Duger såna vanliga kabelskor och kontakter eller "brinner" de upp? Sen har jag vanliga FK sladdar för typ husel , duger de att förlänga med. De är ju 1,5mm2

Jag antar att det här är en lite knäpp fråga men jag blir lite störd av att köpa svindyra guldplätterade kontakter för 20 spänn styck när man kan köpa 200 för det priset på typ Biltema.

Sen en annan dum fråga, det finns ingen av och på knapp om man säger så, är planet "på" såfort batteriet är anslutet eller sköter fartreglaget det på nåt sätt, det var ju tämligen bristfällig info med i prylarna från Hongkong.

Tacksam för lite förklarande input här!

MVh Andreas

Kommentar

• PÖ
      • maj 2007
      • 499

När batteriet är anslutet och du hör en truddelutt eller några pip så är planet "igång". Akta fingrarna!

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
        • 2015

Kablar och kontakter.
        Du kan i princip använda vilka 1,5 kvadrat kablar som helst (till din e-starter) - men det kan bli lite styvt..
        Ska du inte dela kabeln utan bara skarva så är det bäst att löda eller använda isolerade klämhylsor. En orsak att man använder pläterade kontakter är att man ofta sätter ihop och tar isär batterikontakten - det gör man normalt inte med bilkontakter.
        Dessutom så är kontakterna ofta polade så att man inte av misstag kan polvända och förstöra.
        Gällande strömbrytare så brukar man lossa batteriet helt men om det sitter dumt till så brukar jag dra ut plustråden från batteriet så att jag med en guldpläterad skarvkontakt lätt kan bryta och koppla in.
        För att ladda måste jag ändå koppla loss batteriet.........

Kommentar

• garagenisse
          • jun 2008
          • 17

Bygget går så sakta framåt och nu var det dags för nästa dumma fråga!

Första problemet var ju den nya motorn som inte passa riktigt, jag har iaf limmat dit en tunn plyfa i nosen på planet med nåra skruvar i som jag sen kan fästa en mindra plyfabit med motorn monterad på, nu kan jag ställa den lite i olika riktningar om det skulle behövas osv. Nu till nästa problem, motoraxeln kommer ju en bra bit utanför noskonen nu och jag tänkte först att det täcks ju av propellernoskonen som var med i byggsatsen, sen kom jag att tänka på probsavern. Den skall väl sitta längst ut på motoraxeln antar jag och nu kommer ju isåfall propellern en bra bit ut från där det var tänkt. Skall jag kapa axeln eller göra om hela skiten och för att få det att stämma? Är det möjligen någon som har en liten bild på nån estarter eller liknande som de kunde lägga upp för att visa mig lite?

Mvh Andreas

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
            • 2015

Propsavern bör sitta så nära motorn som möjligt.
            Sedan kapar du axeln precis i framkanten av propsavern.
            På detta sättet får du minst risk att den bockar sig vid "oförsiktig landning".

Om motorn sitter för långt in så kan du limma en lagom tjock bit skumplast (friggotyp eller EPP) mellan de båda plywoodskivorna du nämner.
            Detta hjälper också till att skydda motorn om det skulle gå snett - en bit skumplast är lätt att byta om den bryts av.

Kommentar

Arbetssätt...