Nybörjare, val problem.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RasmusO
    • jun 2009
    • 10

Jag får ta och ringa någon av kontaktpersonerna i Värnamo MFK idag eller imorgon. Se om man kanske kan få ytterligare lite information och kanske, om möjligt, testflyga ett litet plan

Det första jag kommer göra är nog att köpa en simulator på Teknikmagasinet. Vill ju inte kvadda deras plan om man får testa hehe

Sen om jag fastnar och allt blir som tänkt kommer jag nog till att välja en liten EL Lajban ändå och satsa lite extra på Radio och delar till flyget så att man ger planet en rättvis chans att visa vad det går för i känsla osv. Vore ju dumt att testa hobbyn med "dålig" utrustning och inte fatta tycka pga det.

Vill helst ha ett EL, även om det finns många fördelar med ett förbrännings plan. Vet inte varför, bara känns mer rätt hehe. Det lilla Lajban flyget imponerade verkligen på mig Tack Jocke för filmerna

Tack Michael och ni andra för de lärorika svaren och kommentarerna!

MVH
    Rasmus Olofsson
    Senast redigerad av RasmusO; 2009-06-02, 13:44.

Kommentar

• jocke1963
      • dec 2007
      • 2709

Ursprungligen postat av RasmusO
      Fungerar det bra att importera från Hobbycity? Blir det inte en massa extra att betala pga tull osv?

Jag har ingen aning vad man ska köpa till. Kontakter osv.
      Jag hittar ingen "beskrivning" på El lajban sidan som säger vad som behövs till. En lista med allt vore jätte hjälpsamt! :P

Tackar för snabbt och väldigt utförande svar
      1. Har beställt 5-6 ggr från Hobbycity, flera ggr till från andra firmor i HongKong, som säljer via butiker på e-bay, har fått betala tull o moms 1 gång...det beror iofs på om man köper småprylar, som inte är så tunga, dvs inte flera tunga ackar, stora kärror osv. Större risk att större/tyngre paket fastnar, då de ofta är dyrare = ska tullas dyrt...
      Till svenska handlares försvar ska jag säga att jag även köper ofta från dom, så de så... ffa rcflight.se och rztec.se, kanonbra service hos båda.

2. Om du ska bygga en El-Lajban kan du ju köpa ett kit här, vet dock ej exakt vad som ingår:

Byggbeskrivningen nedan baserar sig på Original-Lajban, dvs avsedd för metanolmotor, men principen är ju samma:

"Listan" skulle bli så specifik för vad jag använder till mina kärror, det är bara att fråga under byggets gång så kommer du få massor av bra svar, bara välja det som passar dig bäst. :thumbup:

3. Det är vad såna här forum är till för....
      ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• jocke1963
        • dec 2007
        • 2709

Ursprungligen postat av RasmusO
        ...Vill helst ha ett EL, även om det finns många fördelar med ett förbrännings plan. Vet inte varför, bara känns mer rätt hehe. Det lilla Lajban flyget imponerade verkligen på mig Tack Jocke för filmerna ...
        Jag flyger bara el...än så länge iaf, även fast jag börjat snegla på/drömma om en riktigt stooor kärra med en fet bensinare.

Har fler filmer på mina elkärror på min "Tub": http://www.youtube.com/jockegpz750

Kommentar

• Extra_Mannen
          • feb 2009
          • 492

Ett tips! Prova på som de flästa har skrivit! Sen kan du köpa begagnat! Du kan få en fin kärra med radio m,m, för 1500-2000kr!

Det är mitt tipps!

Kommentar

• RasmusO
            • jun 2009
            • 10

Tack för alla tips!

För er som undrar så köpte jag en El-lajban byggsats och en E-sky simulator.
            Jag började precis med bygget och tar foton som jag kanske lägger upp senare så ni får se hur det gick under resans gång och hur slutresultatet blev :thumbup:

Kommentar

• jocke1963
              • dec 2007
              • 2709

Kul !!
              Lycka till med bygget, och har du frågor vet du ju var du ska ställa dom..

Kommentar

• matbos
                • jul 2008
                • 1444

Lycka till det kommer med all säkerhet att gå kanonbra :thumbup:
                /Matte
                :captain:Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

Kommentar

Arbetssätt...