Ritning Cikada?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ken1
    svarade
    Nu så verkar det blivit ordning på torpet.. nu skall den vara på väg.

    Ålänning, tyvärr har jag noll koll på friflyg o speciellt Finländska, men bygg o flyg .. ganska trevligt är det.

    Lämna en kommentar:


  • Ken1
    svarade
    Japp.. skall bara "bråka" färdigt med Hobbyträ

    Lämna en kommentar:


  • McRegor
    svarade
    Ursprungligen postat av Ken1
    Delvis.. jag scannade med mobilen så jag har den där. Grejen var att Hobbyträ i samma veva som du skickade ritningen, också skulle skicka ner plan och ritning. Så jag tyckte att det var onödigt att du skulle vara utan din, och skickade tillbaka efter scanningen. Men..nu har inte Hobbyträ gjort så, och de hör inte av sig heller.
    Om det kör sig så gör vi om operationen...
    Roger

    Lämna en kommentar:


  • Ålänning
    svarade
    Kanske lite OT, hittade en ritning i förrådet från 1973 på nåt sånt där. Finsk. Inte mycket jag förstår, men det är väl Klass F1A segelflygplan. Står F1A Luokan liidokki RAI-KA, 1970mm, SIL FFF Suomen Ilmailuliitto Ry. Design Raimo Katajamäki och ritning gjord av Reijo Hämäläinen. Fattar inte var jag fått den ifrån, ritningen är ju äldre än mig och jag har aldrig byggt en sån. Har sett en sån byggd raritet för flera år sedan som är nånstans i den lokala flygklubbens klubblokal.

    Lämna en kommentar:


  • Ken1
    svarade
    Delvis.. jag scannade med mobilen så jag har den där. Grejen var att Hobbyträ i samma veva som du skickade ritningen, också skulle skicka ner plan och ritning. Så jag tyckte att det var onödigt att du skulle vara utan din, och skickade tillbaka efter scanningen. Men..nu har inte Hobbyträ gjort så, och de hör inte av sig heller.

    Lämna en kommentar:


  • McRegor
    svarade
    Du kopierade inte min ritning då innan du skickade tillbaka den ?
    Roger

    Lämna en kommentar:


  • Ken1
    svarade
    För lite drygt tre veckor sedan, fick jag tag i Hobbyträ och beställde ett flygplan och ritning. Betalade in vad de skulle ha via swish till en av ägarna, och blev lovad leverans så fort pengarna trillat in på kontot. Det gick en vecka, inget i postlådan.. skickade ett mejl och undrade lite vad som händer. Svaret var då att de skulle skicka på fredagen (mejlade på onsdagen). Ytterligare en vecka har nu gått och fortfarande inget från Hobbyträ.. har skickat frågan via sms och epost. Men nu vill de tydligen inte svara. Sicka pajsare! Jag ger dem ett par dagar, sedan får det nog bli ett samtal till Länsman för "skojeri o fiffel". Orkar inte med klydderövar. Inte många pengar det handlar om, utan mer en principsak.

    Lämna en kommentar:


  • McRegor
    svarade
    OK - skall se om jag kan få kontakt med en leverantör vi hade på den tiden jag jobbade - dom borde kunna scanna in ritningen.
    Återkommer i ärendet...
    Roger

    Lämna en kommentar:


  • Ken1
    svarade
    Pdf fungerar fin Roger, jag kan lösa resten sen via skrivaren antingen hemma eller jobbet.

    Lämna en kommentar:


  • McRegor
    svarade
    Kenneth - är det OK med en scannad PDF-fil eller behöver du ha en papperskopia ?
    Roger

    Lämna en kommentar:


  • Ken1
    svarade
    Jadu.. möjligt att jag gör Om lister och dylikt är rätta längder så underlättar det , men sen hade det nog inte varit fel med avstånd mellan spanten på vinge och stabbe. Iof kanske det ger sig när man lägger upp det hela "pusslet". Sen följde det med lite smådetaljer i plywood och balsa som jag inte riktigt har koll på.. Kanske inte är så jätte kritiskt på en sån här friflygare,
    Jag antar om det ser bra ut, så fungerar det med ;-)

    Lämna en kommentar:


  • Thomas
    svarade
    Fast å andra sidan är väl Cikada ganska basic i uppbyggningen?
    Det där fixar du säkert sjalv!

    F.ö. MYCKET nostalgi, mitt allra första modellflygplan, byggt på vindsgolvet i farsans uthus på sent 60-tal...

    Lämna en kommentar:


  • Ken1
    svarade
    Där hade du något ja. Det är inte jättebrådis så filura du på en ev lösning. Tack Roger!

    Lämna en kommentar:


  • McRegor
    svarade
    Vad sägs om detta...
    .Klicka på bilden för större version

Namn: 20190220_175038.jpg
Visningar: 1
Storlek: 59,3 KB
ID: 511086
    Vet dock inte hur jag skall kunna få den scannad. Kan kolla lite om det inte är jättebrådis.
    Roger

    Lämna en kommentar:


  • Ken1
    svarade
    Försökte, och mejlade deras ansvariga för ritningar. Fick följande svar. "Tyvärr så har vi den inte. Det är en byggsatsmodell som finns i handeln. Därför har vi den inte till spridning. "

    Skulle höra med folk i närheten och Hobbyträ. Men , Hobbyträ verkar ha lagt ner för deras hemsida fungerar inte riktigt.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...