Härliga gamla bilder, man känner atmosfären...
Balsa(m) för själen...
Kollaps
X
-
Som tidigare nämnts är detta med att bygga leksaksflygplan nått jag började för bara några år sen, i relativt hög ålder, så för varje felskuren balsabit lär jag mig något
Provade för några år sen att karva propellrar ur balsa... Ibland blev resultatet nått som med lite god vilja och en stor portion fantasi kunde benämnas propeller... Lika ofta blev resultatet ren frustration, och slutade med att jag mosade balsabiten med våld på byggbordet. Posttraumatisk stress dyker upp varje gång jag bara tänker på balsapropellrar...
Men, en riktigt karl ska väl tåla lite PTSD, så i veckan tog jag fram ett propellerämne som legat några år, och började på nytt.
Jag har läst allt om propp-karvande på nätet, och sett alla YouTube-klipp, men tycker det är svårt.
Den här balsabiten verkade vara snäll att skära i, utan att det hugger eller strular, så det börjar bra
Är ju ett plus om propellerbladen blir åt rätt håll... :blush:
Framsidan är grovt tillyxad, propellern är också ganska nära balans, så det går åt rätt håll
Brytblads-kniven till vänster funkade bäst, kunde skära lövtunna bitar, tror jag hade tur som fick ett propellerämne med fibrerna i en bra riktning. Nu blir det paus med propellern ett tag
Kommentar
-
Hej Kjell,
Det tror jag blir svårt att få det rakt snyggt eller enkelt, eller snarare tror inte att JAG klarar det.
Jag ska runda av bladen lite så får vi se, är ju bara lite tidsfördriv i mörkret, så blir det inte bra är det inte hela världen
Kommentar
-
Propellern färdig, i första steget.
Stigningen blev en aning för stor...
Bortsett från att stigningen blev lite för brutal, och att den blev för kort, blev den även lite för bred.
Lite tejp markerade var den skulle skäras ner.
Skära...
Avskurna biten som mall, skära igen, sen slipa kolla slipa kolla slipa kolla slipa kolla...
Efter att slipningen av konturerna var klar, återstod ytbehandling, vilket innebar slipa spraya slipa spraya slipa spraya slipa spraya...
Lite svårt att se på bilderna, men resultatet är en alldeles spegelblank hård yta, jag är nöjd
Nu återstår att montera en axelhylsa, och att bygga en freewheeling device, men det kommer senare
Kommentar
-
Kommentar
-
För cirka 1,5 år sen fick jag ett ryck och laddade ner en PDF från Outerzone på en Tulsa Rocket från 1938.
Planen var att för första gången prova att bygga från ritning, inte från byggsats.
Mailade PDF:en till en kopieringsfirma, ett par dagar senare damp det ner ett A4-kuvert.
Då först noterar jag nått jag inte sett på Outerzone...
Den skulle byggas som "Diamond fuselage", och med flimsiga pianotrådar att hålla vingen, vilket jag inte kände att mina kunskaper var i nivå med.
Planen var även att prova på att skära egna balsalister till bygget, hade provat innan, men resultatet då blev endast prima späntved.
Jag talade med https://mbs-rcmodels.se/ som guidade mig till vilken typ av balsa jag skulle beställa, och då gick det bättre!
Så istället för diamant-kropp valde jag att bygga en box-kropp
Ja jag hör ända hit hur ni tar er för pannan och stönar högt... :blink:
Men här leker livet, och jag ser tydligt framför mig hur min vackra skapelse stiger upp i skyn, i en perfekt plan cirkel
Forts. straxKommentar

Kommentar