Ventil till luftställ Robart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lennart wiklund
    • maj 2008
    • 275

    #1

    Ventil till luftställ Robart

    Har så monterat luftställen i min b25 från ESM.
    Fungerar bra,förutom att ställen slår in/ut som råttfällor.
    Har tittat på detta kit innehållande denna ventil,står att den är variabel.Dvs strypbar.Har någon provat denna??
    tänkte lägga en order från HAB.Litar heller inte riktigt på orginalventilen samt att luftpåfyllningsventilen inte är 100 tät

    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna
  • Fyhren
    • nov 2006
    • 316

    #2
    Hej

    Den nämnda Robartventilen har två små skruvar med rattar och contramuttrar så man kan ställa båda hastigheterna individuellt och låsa rattarnas lägen med contramuttrarna. Fungerar alldeles utmärkt och kan varmt rekommenderas

    Hälsar
    Peder Fyhr
    Lund

    Kommentar

    • lennart wiklund
      • maj 2008
      • 275

      #3
      tack,beställning lagd!
      Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
      samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
      Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

      Kommentar

      • Ompa
        • aug 2006
        • 2961

        #4
        Ett bra val av ventil. En liiiten rekomendation till bara för att få bort den där eländiga råttfälle smällen, för den får du nog tyvärr kvar på det ena stället som antagligen kommer fällas in något senare.
        Sätt en sk Restriktor på slangen för returluften vid utfällning så nära cylindern som möjligt. För det är inte heller ovanligt att när du stryper flödet med en Robart ventil kan få denna rekation även vid utfällning. Med en Restriktor begränsas luftgenomströmningen något och ställen beter sig betydligt mer harmoniskt. Vet även dom som Retriktorer i båda ändar av cylindern.

        Bifogade filer
        Senast redigerad av Ompa; 2010-10-02, 10:41.
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        :crazy_pilot:
        //Tomas//

        Kommentar

        • Lelle
          • aug 2007
          • 1472

          #5
          Hej Lennart.

          Kan bara hålla med Ompa att det är ett bra val av ventil. Jag har denna ventil inmonterad i Corsairen och det fungerar alldeles utmärkt. Lätt att justera. Har inte någon råttfälleeffekt på någon av cylindrarna. Prova först utan restriktor.
          Skickar med ett par bilder.




          /Lelle

          Kommentar

          • Ompa
            • aug 2006
            • 2961

            #6
            Jag emotsäger inte något, utan prova dig fram till bästa resultatet för dig :lollypop:
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            :crazy_pilot:
            //Tomas//

            Kommentar

            Arbetssätt...