Vad för plan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PowerPer
    • nov 2010
    • 21

    #16
    Slänger upp en liten snutt, där jag bara flyger om kring lite i simmen.

    Kommentar

    • jaka
      • maj 2007
      • 1483

      #17
      Hej!
      Det är väl självklart att för mycket kraft kan ställa till mer än den kan hjälpa..!För en nybörjare vill säga!

      Kommentar

      • jaka
        • maj 2007
        • 1483

        #18
        Hej!
        Du verkar ju klara av det där bra!
        Då kanske en lågvingad kärra av typ Kyosho Calmato sports kan vara bättre...med en .46:a ...eftersom du ser ut att klara av grunderna när det gäller flygning.
        Men var har du tänkt att flyga? Inte fotbollsplan hoppas jag?! Det måste väl finnas någon klubb inom rimligt avstånd..?
        Senast redigerad av jaka; 2010-11-27, 15:54.

        Kommentar

        • Tobbe O
          • maj 2006
          • 1431

          #19
          Grattis Jaka du kom till insikt eller "polletten ramla ner" till sist :thumbup:

          Vad är det för fel att flyga på en fotbollsplan, det har vi gjort i snart 20års tid

          PowerPer köp en Calmato sport men istf .40 köper du en OS55AX så du får lite drag:icon_wink:
          Senast redigerad av Tobbe O; 2010-11-27, 16:19.

          Kommentar

          • Snickarjävel´n
            • aug 2006
            • 1927

            #20
            Ähh ta den lite större 60:an istället så kan du hiva i en riktig spis.......
            Man får inte riktigt uppfattning om hur gott den gick på film men Saito 220 gjorde ett underbart jobb i Calmato 60in.




            Kommentar

            • PowerPer
              • nov 2010
              • 21

              #21
              Nu så är en CALMATO 40 SPORTS blå beställd
              Ska jag bara ha en motor till den med!!!

              Kommentar

              • AmRi
                • jan 2009
                • 223

                #22
                Ursprungligen postat av JonnyE
                Ähh ta den lite större 60:an istället så kan du hiva i en riktig spis.......
                Man får inte riktigt uppfattning om hur gott den gick på film men Saito 220 gjorde ett underbart jobb i Calmato 60in.




                http://www.youtube.com/watch?v=8tvbmMfDKgo
                Jag tror dig att det blir en rolig kombination

                En annan viktig fördel med lite större motorer, mot vad som rekommenderas, är att större motorer har högre vridmoment och jobbar vid ett lägre varvtal och driver en större propeller.
                Resultatet blir att för samma prestanda i luften så har man bättre verkningsgrad på propeller och en tystare motor i.o.m. att varvtalet sjunker och effekten räcker ändå även när motorn ställs lite rikt på nålarna.
                Om du inte vill ha elsetup i din Calmato så skulle andra valet för mig bli en Saito82 och tredje valet OS55AX. Föredrar Saito fyrtaktare för sin tillförlitlighet men OS 2takt är bra om man vill flyga fortare.
                Tänk bara när det gäller bränslemotorerna att tanken inte hamnar för lågt (som det kan bli på vissa ARF med motorn sittande upprätt) för det mår motorerna inte bra av och det kan orsaka motorstopp. Man kan komma runt det genom att sidomontera motorn eller sänka motorbocken eller andra förslag............?

                Kommentar

                • Curpling
                  • sep 2010
                  • 115

                  #23
                  PowerPer
                  Nu har det ju gått ett tag sedan ämnet startades.
                  Hur har det gått för dig?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...