Billig GeeBee R2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundqvistjohan
    • jul 2006
    • 1289

    #1

    Billig GeeBee R2?

    Hej!

    Funderar på projekt till sommaren 2011. Har hyfsat många plan i flygskick så jag behöver egentligen inget nytt. I somras blev det segelbogsering med en CMPro Cessna 182 (2,2 m spännvidd) och den funkar helt bra trots en hel del kritik på olika forum. På Cessnan har jag förstärkt vingbalkar och gjort stöd för stötstänger (svagheter jag läst om). Efter dessa modifieringar har jag t.o.m. vågat göra en del aerobatics med en O.S. 200 motor, och kärran har hållit ihop hur bra som helst. (En Cessna med vertikalprestanda uppskattas kanske inte så mycket av skalafreaks :-)

    Den billiga 1.20 GeeBeen har jag däremot inte hittat några fakta om, frakten blir över $100, men jag tycker ändå att det är billigt för ett hyfsat stort plan med glasfiberkropp. Jag är mycket medveten om att det är ett av de mest svårlandade plan som finns, men litet adrenalin vid flygningarna skadar ju inte.

    Vad tycker ni? Är det värt att satsa en slant på planet, frakt och kanske en kinesisk fyrtaktare (1.80 ASP?) eller är det bättre att låta bli frestelsen. Med denna utmaning kan det ju kanske bli en enda start. Priset är lockande lågt, men jag har lärt mig att om något låter för bra för att vara sant, så är det för bra för att vara sant.
  • Kennerdahl
    • dec 2010
    • 468

    #2
    Priset va kanon för en glasfiber i den storleken.. såg ut att va lite "flimsy" i konstruktionen bara..
    Dessutom ångrar men bara det man inte gjorde..

    ps. skönt att alla inte är skalafreaks! ds.
    Senast redigerad av Kennerdahl; 2010-12-18, 15:14.

    Kommentar

    • bokis
      • maj 2006
      • 5041

      #3
      Skoj o se på men den jag flög: (GP) var sisådär i mina ögon,flyga är OK,få ner den med hjulkåpor hela en annan..
      Men vad en tycker är sisådär kan ju en annan gilla så det bästa är väl att testa kanske?
      // Bokis

      ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

      Kommentar

      • KenPro
        • feb 2007
        • 399

        #4
        köp

        Kommentar

        • sundqvistjohan
          • jul 2006
          • 1289

          #5
          Den är beställd. Jag väntar tills den kommer innan jag bestämmer mig för motor, servon, mottagarack, etc. Vet ju inte om motorbock, tank etc ingår. Den lär ska komma till Hobbyking-varuhuset i Tyskland så småningom (då blir förstås frakten betydligt billigare och man slipper momsen), men jag orkade inte vänta. Får posta litet bilder från "locklyft" när den har kommit, jag hoppas den klarar frakten utan att gå sönder.

          Kommentar

          • Kennerdahl
            • dec 2010
            • 468

            #6
            Ursprungligen postat av sundqvistjohan
            Den är beställd. Jag väntar tills den kommer innan jag bestämmer mig för motor, servon, mottagarack, etc. Vet ju inte om motorbock, tank etc ingår. Den lär ska komma till Hobbyking-varuhuset i Tyskland så småningom (då blir förstås frakten betydligt billigare och man slipper momsen), men jag orkade inte vänta. Får posta litet bilder från "locklyft" när den har kommit, jag hoppas den klarar frakten utan att gå sönder.
            Sweet! Lägg upp lite bilder på den när du kommit får man se hur den ser ut "på riktigt"..

            Kommentar

            • Keny
              • sep 2007
              • 95

              #7
              Ursprungligen postat av bokis
              Skoj o se på men den jag flög: (GP) var sisådär i mina ögon,flyga är OK,få ner den med hjulkåpor hela en annan..
              Men vad en tycker är sisådär kan ju en annan gilla så det bästa är väl att testa kanske?
              Instämmer med Bokis. Har en sån i min ägo men det var länge sen jag flög den. Den hänger i arkivet. I luften är den snäll, bara farten är tillräcklig! Den har ju en kropp som en vattendroppe, vilket gör att knife-edgeflygning är en mycket bra egenskap. Däremot får man inte snåla med farten när man ska landa. Man får även vara bestämd i starten och axa upp farten innan lyft.
              *RC-flyers do it in the air*

              / Keny

              Kommentar

              • DrHanke

                • maj 2006
                • 5250

                #8
                Tittade ner i arkivet och en del GeeBee:s har avverkats under åren...

                GreenModels GeeBee R3 flög sisådär, OS 91 i nosen om jag inte minns fel...




                Greatplanes GeeBee med Saito 170R3






                GeeBee sporster i 50cc utförande, tror det var en Green Models också.




                Och som avslut Geirs:s R3 från Airworld med Moki 250cc radial
                //DrHanke

                *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

                Kommentar

                • sundqvistjohan
                  • jul 2006
                  • 1289

                  #9
                  Tack för filmerna, det blir nog spännande att premiärflyga min nya kärra när våren kommer.

                  Kommentar

                  • Keny
                    • sep 2007
                    • 95

                    #10
                    Ursprungligen postat av DrHanke
                    Tittade ner i arkivet och en del GeeBee:s har avverkats under åren...

                    GreenModels GeeBee R3 flög sisådär, OS 91 i nosen om jag inte minns fel...




                    Greatplanes GeeBee med Saito 170R3






                    GeeBee sporster i 50cc utförande, tror det var en Green Models också.




                    Och som avslut Geirs:s R3 från Airworld med Moki 250cc radial
                    Aha Hanke, du var uppe i Malung då 2007. Jag filmade meetinget där också. Brukar vara där på deras meeting. Det är min f.d. hemmaklubb nämnligen.
                    *RC-flyers do it in the air*

                    / Keny

                    Kommentar

                    • sundqvistjohan
                      • jul 2006
                      • 1289

                      #11
                      Efter litet googlande har jag kommit till att HobbyKings GeeBee R2 är en modell som utgått ur KMP:s (Kondor Model Products) sortiment.


                      Landningsstället verkar vara den svaga punkten, så det får jag ta mig en titt på när modellen kommer. Sedan blir det att beställa motor och servon.

                      Det fanns 9 modeller i lager när jag beställde den 18 december, så Hobbyking har ytterligare sålt 5 exemplar på 10 dagar.

                      Kommentar

                      • bokis
                        • maj 2006
                        • 5041

                        #12
                        Det som är lite tok är att ställen är låååånga och rörelsen i längsled ska rymmas i kåporna=obra..fjädringen i längsled slår bort kåporna alt. spräcker dem på gräs när de fladdrar fram o åter..
                        Dessutom så sitter de så långt fram så för mig var det besvärligt att inte få den att sätta sig på röven o fara upp igen när man hade tänkt sig en utrullning..
                        Men det kan ha varit SBS..:girl_cray3:
                        // Bokis

                        ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                        (nu även med biskvier!)

                        Kommentar

                        • sundqvistjohan
                          • jul 2006
                          • 1289

                          #13
                          Tror knappast att det var ”skit bakom spakarna”, men man får kanske titta på något slag av modifiering. Jag hittade en tråd på rcuniverse där en kille har postat bilder sin KMP-modell. Här en bild på hans modifikation av landningsstället.


                          Här är tråden: http://www.rcuniverse.com/forum/m_83.../tm.htm#834709

                          Jag har tillgång till ett asfaltfält (1000 x 60 m), så det blir nog där den ska flygas.

                          Kommentar

                          • sundqvistjohan
                            • jul 2006
                            • 1289

                            #14
                            Locklyft!

                            Modellen kom från Hong Kong idag (lång väntan, beställde den 19 december). Men glädjande nog var alla delar hela, såväl glasfiber som trädelar. Fin finish på planet!


                            Här med kåpa, men utan sidroder


                            Spännvidd 185 cm


                            Stabilisator och landställskåpa


                            Motorkåpa, ska tydligen fästas i brandväggen och bra för kylningen att luft slipper på baksidan av hela kåpan.


                            Här kommer kylluften ut


                            Får se om mottagaren ryms i kroppen?

                            Annars syns den enda skavanken på denna bild (där vingens framkant ska ligga mot kroppen), men spantet är helt och den lilla sprickan är ju dold. Mycket nöjd med att den klarat den långa leveransen så bra.
                            Senast redigerad av sundqvistjohan; 2011-01-12, 17:23.

                            Kommentar

                            • Mr J
                              • maj 2006
                              • 4130

                              #15
                              Jag ser redan fram mot 2012 års film... :sarcastic:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...