Vilken motor & propeller ska jag välja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skrotiz
    • jun 2009
    • 540

    #1

    Vilken motor & propeller ska jag välja?

    Har ett Lajban med skevroder försedd vinge på 1500mm som jag kört en el setup i tidigare men nu fundera jag på att slänga i en metanol motor.

    Hade ca 300W när jag flög med elmotorn och den var ganska slö med 10x5 prop.

    Valen jag har är:

    Motor: MVVS 3,5(hittar inte nå spec på denna)
    Proppellrar: 9X5 9X6 9X8 9.5X6 10X4

    Har även en till synes lite mindre motor men den har ingen märkning så vet ej vad det är.
    Sen har ja också en TT GP42 men tyvärr med trasig nål.

    Är hyffsat ny så vet ej vad för propeller jag bör välja, går ju alltid att prova sig fram.
    Vill gärna ha lite övermotoriserat då vi flyger i vind ibland och det blir lätt jobbigt med för lite motor(med el setupen så orkade det knappt i motvind).

    MVH/ Johan
    Senast redigerad av Skrotiz; 2011-03-26, 07:15.
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

    #2
    Hej
    Bo Gårdstad konstruerade lajban för .25 (4 cc) motor men .32 tvåtakt (5,2cc) passar också, och upp till .40 (6,5cc) fyrtakt. Din MVVS är .21 (3,5cc) och något för liten men borde gå. TT .42(6,7cc) är för stor. Prova din MVVS, fungerar det inte så köp en ny .28 eller ännu hellre .30 fyrtakt. Lajban ska flygas långsamt så 9x8 ska du inte använda. Heller 10x4 eller 9x5. 300 W el brukar jämföras med 3,5-5 cc tvåtakt.

    Kommentar

    • Skrotiz
      • jun 2009
      • 540

      #3
      Tackar!
      Kommer dock inte att köpa nån ny motor till mitt lajban då jag bara flyger med detta när övriga plan är hemma på service.
      Ska prova min MVVS med 10X4 och se hur det fungerar.

      Kommentar

      • jaka
        • maj 2007
        • 1483

        #4
        Klicka på bilden för större version

Namn: tn_DSC04035.JPG
Visningar: 1
Storlek: 77,7 KB
ID: 480153Klicka på bilden för större version

Namn: tn_DSC04034.JPG
Visningar: 3
Storlek: 93,2 KB
ID: 480154Hej!
        Säljer sedan 1992 MVVS motorer.
        Jag tror 10x4 är lite stor snurra till din MVVS .21:a. Har du ljuddämpare eller minipipa? Med minipipa kanske 10x4 prop skulle fungera.
        Har själv en liknande kärra (Stick 40) med en MVVS .28 försedd med extra tyst ljuddämpare och 10x4 Taipan snurra och den kärran väger 1800g och då kan man nästan hovra med den. Flyger egentligen för snabbt! Naturligtvis kan man också flyga långsamt men den här typen av flygplan ska ju flyga ganska sävligt. -Så en 3,5cc MVVS bör funka bra.
        Bästa går dessa motorer på lite ricinolja i soppan och 5%-10 % nitro.

        Lägg märke till hur slangarna är kopplade på tanken! -Kallas "Uni-flow" och ger jämnare bränslematning.
        Senast redigerad av jaka; 2011-03-29, 15:16.

        Kommentar

        • Irokee
          • maj 2006
          • 138

          #5
          Jag lärde mig flyga med en "Beginners Friend" (ganska identiskt med Lajban vill jag minnas), och på den hade jag en K/B 21:a med 9x6 prop.....
          Å det var kanon vill jag minnas ;-)

          Lycka till !

          Kommentar

          Arbetssätt...