Minsta motorsize till CMP CUB 235mm spv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LAB
    • dec 2007
    • 634

    #1

    Minsta motorsize till CMP CUB 235mm spv?

    Hej Jag funderar på att skaffa en boxer till Cuben men det finns inga passande enl rek,Saito 90 i undre kant eller kines 160 i övre.Har någon kört med en 90a el mindre?Har en black horse cub på 245mm spv o en laser 100a men behöver bara max halv gas till den men det är ju inte riktigt likvärdiga maskiner.
    Mvh Lasse
  • jocke1963
    • dec 2007
    • 2709

    #2
    Elmotor?

    Kommentar

    • LIP
      • maj 2006
      • 1315

      #3
      Beror lite på hur mycket modellen väger.
      Min 1/4 skala Super Cub väger ca 6,5 kg och den lättar på mindre än halvgas med en ASP 160 Twin.

      /Lasse

      Kommentar

      • LAB
        • dec 2007
        • 634

        #4
        Ursprungligen postat av jocke1963
        Elmotor?
        Tyvärr måste det brumma annars är det ett alternativ
        lasse

        Kommentar

        • jocke1963
          • dec 2007
          • 2709

          #5
          Ljudmodul...

          Kommentar

          • bokis
            • maj 2006
            • 5041

            #6
            Ska du plocka i en Boxer så kör med en kinesOS 160: a och en 18X6 ,budgetalternativ men helt OK...
            Köp ett ombordglöd oxå..
            Lite av tjusningen med det är just att kunna dra av gasen o puttra runt..
            Jocke,testade ljudmodul i Lancaster,säger bara: -Jisses.... Funderar nu på en enklare variant med klädnypor o spelkort..
            Måste bli bättre!
            // Bokis

            ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
            (nu även med biskvier!)

            Kommentar

            • jocke1963
              • dec 2007
              • 2709

              #7
              Ursprungligen postat av bokis
              Jocke,testade ljudmodul i Lancaster,säger bara: -Jisses.... Funderar nu på en enklare variant med klädnypor o spelkort..Måste bli bättre!
              Har du något videobevis på detta falsarium..?

              Kommentar

              • LAB
                • dec 2007
                • 634

                #8
                Hej funderat på en 160a men vikten på den talar emot,tittar även på en svindyr:banghead: saito 90a bara den räcker till.
                mvh lasse

                Kommentar

                • qrt
                  • maj 2006
                  • 237

                  #9
                  Hej Lasse, jag har en CMPro CUB med en Zenoah 20 (vikt 1200 g inkl dämpare, tändsystem exkl. batteri) som balancerar utan tillskott av bly. ASP 160 boxern väger lika mycket . Skulle nog gå för en boxer, om inte annat så för ljudet.

                  mhv/Kurt

                  Kommentar

                  • LAB
                    • dec 2007
                    • 634

                    #10
                    Ursprungligen postat av qrt
                    Hej Lasse, jag har en CMPro CUB med en Zenoah 20 (vikt 1200 g inkl dämpare, tändsystem exkl. batteri) som balancerar utan tillskott av bly. ASP 160 boxern väger lika mycket . Skulle nog gå för en boxer, om inte annat så för ljudet.

                    mhv/Kurt
                    Tackar för den infon Kurt o Bokis:thumbup: ,det kan ju bli så illa att man får blya upp med en för lätt motor.

                    Lasse

                    Kommentar

                    • LIP
                      • maj 2006
                      • 1315

                      #11
                      Om det är cubben som är 2310mm spännvidd så tycker jag att det låter som överdimensionerat.
                      Den motorn räcker mer än väl till min som i allafall är en 1/4 skala = 2730mm, kan stiga i ca 80 grader vinkel.

                      Men det är klart att skall du avancera med den så är det säkert kul med en sådan motor.
                      Du skall komma ihåg att motorn är relativt tung så att du kommer förmodligen få en framtung modell.
                      Jag fick flytta servon mottagare och batteri så långt bak som det bara gick, ändå så är den på gränsen till framtung.

                      Min rekommendation är, tänk en gång till.

                      /Lasse

                      Kommentar

                      • Guzzten
                        • okt 2006
                        • 205

                        #12
                        Min 1/4 Cub flög ju bra med en OS 120. och den är ju både stor, tung och ful. En 90 räcker väl på en så liten maskin? eller en 80 med stor snurra....

                        Kommentar

                        • senmathal
                          • sep 2008
                          • 1810

                          #13
                          Verkar som en annan flyger omkring med en värstingmotor i nosen på 1/4 Cuben. 45 cc bensin verkar ju lite i överkant när man ser vad i ni andra har i nosen. Men å andra sidan väger den av någon anledning runt 9 kg.

                          /Mats

                          Kommentar

                          • lennart wiklund
                            • maj 2008
                            • 275

                            #14
                            Jag har en 1/4 Sig cub.Flyger denna med flottörer& en Saito 91 fyrtakt i nosen.riktigt skalaenligt,men visst det finns just ingen extrakraft.Men flyger otroligt fint

                            lennart
                            Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
                            samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
                            Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

                            Kommentar

                            Arbetssätt...