TopFlite AT-6 Texan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krålle
    • okt 2010
    • 110

    #1

    TopFlite AT-6 Texan

    Hej.
    Jag håller på att montera en ARF AT-6 Texan från TopFlite, och det slår mej att när man tittar runt på YouTube och på forum så är det många krascher med AT-6an och att den är svårflugen.
    Är det någon som har någon erfarenhet av den? och kanske har tips som kan förhindra en krasch i första starten. Det verkar ju som den mycket gärna vill tippa över ena vingspetsen.

    MVH Krålle.
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

    #2
    Man kan nog hitta många krascher på de flesta flygplanstyperna,AT-6 är nog egentligen inte besvärligare än nån annan,hänger nog mer på hur den är konstruerad och byggd..
    Om det är att den tippar över vid start så beror det 99 ggr av 100 att man försöker rycka upp den från backen innan den är flygfärdig med hjälp av en massa höjdroder,det går för långsamt helt enkelt och den klipper..
    Se till att hämta fart på backen innan du drar i höjdrodret så ska det nog fixa sig..
    Se sen till att ha måttliga höjdroderutslag,den har kort momentaxel till en stor vinge.
    För mig så är det viktigaste att ha just lugna höjdroderutslag,jag använder mycket expo för o få till detta
    men det är individuellt hur man vill ha det..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

    Kommentar

    • Snickarjävel´n
      • aug 2006
      • 1927

      #3
      En kompis har Black Horse AT6:an 209cm i spv och den flyger just gudomligt. Startar, Flyger och Landar som en ren dröm, denna är dock väldigt väldigt lätt, i alla fall om man jämför mot min blyklump till Bearcat...

      Kommentar

      • LIP
        • maj 2006
        • 1315

        #4
        Håller med Bokis, jag har en CMP AT6. Den flyger mycket bra. Det som är viktigt är att se till så att du får tyngdpunkten på rätt ställe. Jag har fått lägga på över ett kilo barlast i nosen trots att jag har en OS 160 Twin i nosen.
        Och som Bokis säger, se till att du inte har för stora utslag på höjdrodret, och att du bygger upp ordentligt med fart innan den lämnar marken. Det innebär att du får absolut inte ha sporrhjulet kvar i marken när den lättar, tvärtom se till att stjärten lättar från marken så fort som möjligt och bygg upp farten i det läget.

        /Lasse

        Kommentar

        • Krålle
          • okt 2010
          • 110

          #5
          Hej. Jag tackar för alla tips som får. Jag har läst någonstans att tyngdpunkten är ett kritiskt ämne när det gäller AT-6an.
          MVH Krålle

          Kommentar

          • freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

            #6
            Enligt http://www.rcuniverse.com/magazine/a...rticle_id=1061 så fungerar manualens CoG sådär.
            "Now she flew with a lot more authority. The CG was only about 1/4" forward of the recommended 4 1/4" but it helped a lot."
            m.v.h. //Fredrik

            Kommentar

            • Modellflygarn
              • okt 2006
              • 452

              #7
              Tja... Som vanligt är nostung mycket bättre än baktung...
              Niklas/
              Absolut söndagsflygare
              http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

              Kommentar

              • Krålle
                • okt 2010
                • 110

                #8
                Hej. Jag har upptäckt att på den sidan har dom översatt fel till mm.CG är 4-1/4" = 108mm och inte 143mm som det står där.
                MVH Krålle

                Kommentar

                • Björn S

                  • jan 2010
                  • 39

                  #9
                  Hej JonnyE,
                  Vet du om din kompis som flyger en Black Horse AT6 har placerat tyngdpunkten enligt manual.
                  Jag håller på att plocka ihop en Black Horse AT6 som jag räknar med att provflyga under sensommaren.

                  // Björn S

                  Kommentar

                  • Snickarjävel´n
                    • aug 2006
                    • 1927

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björn S
                    Hej JonnyE,
                    Vet du om din kompis som flyger en Black Horse AT6 har placerat tyngdpunkten enligt manual.
                    Jag håller på att plocka ihop en Black Horse AT6 som jag räknar med att provflyga under sensommaren.

                    // Björn S
                    Jodå TP ligger exakt där den rekomenderas enligt manual. Herr Holmberg har byggt kärran i mitt "byggrum" så jag är rätt insatt. Vi monterade dit Herrn´s Saito 220 i nosen på AT6:an , perfekt TP och ett sjujävla drag i bitarna. Flyger vääääldigt snällt. Tyvärr har vi inte vägt kärran än men den är skamligt lätt till sin storlek.

                    Kommentar

                    • Björn S

                      • jan 2010
                      • 39

                      #11
                      Bra då vet jag, jag kommer att plocka i en ASP 180 viktmässigt rätt lika SAITO 220 men kommer ju inte upp i Saitons prestanda men jag tror att det skall fungera rätt bra.


                      // Björn S

                      Kommentar

                      • affas
                        • nov 2006
                        • 204

                        #12
                        Hvis man tilpasser avgang lik fullsize så fungerer warbirds mye bedre. Rolig pådrag, la halen løfte seg horisontalt og la modellen fly seg av bakken.

                        Ikke fra høyderor for å få den av bakken tidligst mulig.



                        Sendt fra min HTC Sensation
                        _______________________________
                        Med vennlig hilsen
                        Alf W. Hansen

                        Kommentar

                        • affas
                          • nov 2006
                          • 204

                          #13
                          Her er min 2. dag med ny AT-6




                          Sendt fra min HTC Sensation
                          _______________________________
                          Med vennlig hilsen
                          Alf W. Hansen

                          Kommentar

                          • Krålle
                            • okt 2010
                            • 110

                            #14
                            Klicka på bilden för större version

Namn: P1010387.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,3 KB
ID: 482635Nu har jag flugit med min AT-6a Starterna var väll lite slalomåkning men flygningen gick mycket bra. Det jag inte är nöjd med är landningarna, det blev alldeles för mycket känguru hopp. Hjulen som följde med planet var jag lite skeptisk till från början och det besannades vid de något hårda landningarna, fälgarna delade på sig så däcken for av. Men annars gick det bra.

                            Kommentar

                            • bokis
                              • maj 2006
                              • 5041

                              #15
                              Kul att den flög! Galloperar den när man landar så kan det bero på att den är aningens baktung.
                              Jag gillar att en kärra doppar nosen lite när man drar av,gör den inte det så kan den studsa runt en del..
                              Om jag flyger ner den och inte försöker trepunkta den så hjälper det mig en hel del också.
                              Får man se den på Korvsvängen?
                              // Bokis

                              ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                              (nu även med biskvier!)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...