Vinterprojekt byggsats

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RagdollPete
    • jun 2011
    • 40

    #1

    Vinterprojekt byggsats

    Nån som kan rekommendera en riktigt kul byggsats till den långa vintern? Gärna med ett vingspann på mellan 1,5 - 2meter och lättflugen. Dock ej en renodlad trainermodell?

    Tar emot alla förslag med glädje

    /Peter
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

    #2
    Det beror på hur erfaren byggare du är. Jag tycker Hobbyträ Poison är riktigt kul busflyg "fun fly". Den är dock för liten för dina krav. Min grabb på 11 år har den som andrakärra och tycker den är jättekul. Om han tröttnar tar jag över den. Den är väl cirka 1,12 m mellan vingarna och vill ha .32 2takt eller motsvarande elmotor.
    http://www.hobbytra.se/index.php?option=com_rsgallery2&Itemid=30&page=inl ine&id=29&catid=1&limitstart=14
    m.v.h. //Fredrik

    Kommentar

    • bem

      • apr 2009
      • 1643

      #3
      Hej Peter,

      Skall den vara hög- eller lågvingad?

      Föredrar du modell som har en förebild, skalamodell, eller spelar det mindre roll?

      Funderat på om du vill ha el-motor eller förbränningsmotor?

      När du skriver "byggsats" tänker du då på en "stickor och strån" balsabyggsats som man i stort sett får limma ihop varenda del på eller tänker du på de mer prefabricerade modeller som finns i dag (som tillverkas i Kina mestadels) som kan ha glasfiberkropp osv?

      /Bo
      Senast redigerad av bem; 2011-08-02, 12:38.

      Kommentar

      • RagdollPete
        • jun 2011
        • 40

        #4
        Ursprungligen postat av bem
        Hej Peter,

        Skall den vara hög- eller lågvingad?

        Föredrar du modell som har en förebild, skalamodell, eller spelar det mindre roll?

        Funderat på om du vill ha el-motor eller förbränningsmotor?

        När du skriver "byggsats" tänker du då på en "stickor och strån" balsabyggsats som man i stort sett får limma ihop varenda del på eller tänker du på de mer prefabricerade modeller som finns i dag (som tillverkas i Kina mestadels) som kan ha glasfiberkropp osv?

        /Bo
        Jagtänkte mig antingen högvingat eller dubbeldäckare. Gärna med förbränningsmotor men inget måste. Tänker väl typ "stickor o strån." verkar svårare att hitta såna idag, förut fanns det tillomed såna på hobbex. Nu är de mest ARF och RTF tycker jag.

        Kommentar

        • bem

          • apr 2009
          • 1643

          #5
          Hej,

          SIG (Amerika) säljer fortfarande beprövade balsabyggsatser.
          En klassiker är t ex Clipped Wing CUB i skala 1:4 med spännvidd på strax över 2 meter (den vanliga, icke clipped wing, har spännvidd 2,6 m). De har även en "anniversary" CUB i skala 1:5 med spännvidd 2,14 m. En sån klädd med SIG Koverall och dopad samt lackad är inte så dumt. Visst det finns många CUB:ar men de flesta är ARF, att ha byggt en från grunden är en helt annan sak och ger förstås lite mer tillfredsställelse.
          SIG har även en lite nätt dubbeldäckare som heter Smith Miniplane.
          Kolla på dessa, det är byggsatser som finnits i många år och är relativt enkla att bygga. Du-Bro har CUB skalahjul till de här CUB:arna
          Provider of specialized hardware, accessories, and maintenance tools designed for the radio-control hobby industry. Wide range of components, including propeller balancers, landing gear, fasteners, and fuel system parts suitable for planes, cars, and boats.


          Här har du SIG's hemsida:

          (välj Aircraft, Aircraft - R/C Kits, Kits - Scale Models)

          Det gamla anrika Kavan RC säljer SIG byggsatser här i Europa (Kavan ägs numera av SIG), så kolla nån återförsäljare (under Store Locator, Sweden på sidan nedan)


          /Bo
          Senast redigerad av bem; 2011-08-02, 21:52.

          Kommentar

          • Hägle
            RCFF - Moderator
            RCFF - Administratör
            • okt 2007
            • 157

            #6
            Hej Peter,

            Kanske en MIdwest Super Stinker som Corsair/Janne byggt. Kolla på byggdagboken sida 3 så hittar du hans mycket fina bygge. Om inte annat så ger bygget inspiration.
            Kanske en Multiplex Big Lift som är högvingad på 2m.
            Jag har även en massa ritningar så att du kan bygga från skratch. Några har jag som kopia som du kan få.
            Hör gärna av dej för jag har lite olika byggsatser och ritningar liggande i källaren om du inte hittar några att köpa.
            MVH Tomas

            Kommentar

            • RagdollPete
              • jun 2011
              • 40

              #7
              Ursprungligen postat av Hägle
              Hej Peter,

              Kanske en MIdwest Super Stinker som Corsair/Janne byggt. Kolla på byggdagboken sida 3 så hittar du hans mycket fina bygge. Om inte annat så ger bygget inspiration.
              Kanske en Multiplex Big Lift som är högvingad på 2m.
              Jag har även en massa ritningar så att du kan bygga från skratch. Några har jag som kopia som du kan få.
              Hör gärna av dej för jag har lite olika byggsatser och ritningar liggande i källaren om du inte hittar några att köpa.
              MVH Tomas
              Tack för tipset. Super stinker såg riktigt spännande ut. Det är nåt visst med stora dubbeldäckare!!

              Kommentar

              • RagdollPete
                • jun 2011
                • 40

                #8
                Ursprungligen postat av bem
                Hej,

                SIG (Amerika) säljer fortfarande beprövade balsabyggsatser.
                En klassiker är t ex Clipped Wing CUB i skala 1:4 med spännvidd på strax över 2 meter (den vanliga, icke clipped wing, har spännvidd 2,6 m). De har även en "anniversary" CUB i skala 1:5 med spännvidd 2,14 m. En sån klädd med SIG Koverall och dopad samt lackad är inte så dumt. Visst det finns många CUB:ar men de flesta är ARF, att ha byggt en från grunden är en helt annan sak och ger förstås lite mer tillfredsställelse.
                SIG har även en lite nätt dubbeldäckare som heter Smith Miniplane.
                Kolla på dessa, det är byggsatser som finnits i många år och är relativt enkla att bygga. Du-Bro har CUB skalahjul till de här CUB:arna
                Provider of specialized hardware, accessories, and maintenance tools designed for the radio-control hobby industry. Wide range of components, including propeller balancers, landing gear, fasteners, and fuel system parts suitable for planes, cars, and boats.


                Här har du SIG's hemsida:

                (välj Aircraft, Aircraft - R/C Kits, Kits - Scale Models)

                Det gamla anrika Kavan RC säljer SIG byggsatser här i Europa (Kavan ägs numera av SIG), så kolla nån återförsäljare (under Store Locator, Sweden på sidan nedan)


                /Bo
                Hej!

                Clipped wing cub ä alltså en "sportvariant" av cuben om jag inte missförstått de hela? Tittade lite på SIG, det verkar vara hög finish på grejerna?? Finns det luftfyllda hjul till dessa modeller?

                Kommentar

                • bem

                  • apr 2009
                  • 1643

                  #9
                  Hej,

                  Ja Clipped wing CUB är en CUB som man kortat vingarna på m m för att göra den lite acrobatic duglig. De som ägde SIG förut, frun där (Hazel Sig), hade just en sådan CUB och det är hennes CUB de gjort modell av, den blå-vita.
                  Ja det finns luftfyllda hjul från Dubro att köpa, de ser ut precis som skala CUB hjul (finns i skala 1:3, 1:4 och 1:5).

                  Kolla in Corsairs bygge av SIG Clipped wing CUB 1:4 skala här (han är inte klar med den än men man kan se hur den byggs, 4 sidor att läsa):


                  Det finns även SIG CUB flottörer till modellen.


                  Byggmanual flottörerna: http://www.kavanrc.de/instructions/sigfk001floatkit.pdf
                  Och bygga ett par skidor till den kan man ju också, då har man en modell man kan flyga med året runt.

                  Bygginstruktion SIG Clipped wing CUB så kan du se omfattningen på ett sådant bygge:
                  Kropp (inklusive historien om Clipped wing CUB) - http://www.sigmfg.com/BuildManuals/S...WingCubP1.html
                  Vinge - http://www.sigmfg.com/BuildManuals/S...WingCubP2.html
                  Klädsel & målning - http://www.sigmfg.com/BuildManuals/S...WingCubP3.html
                  Setup - http://www.sigmfg.com/BuildManuals/S...WingCubSP.html


                  /Bo
                  Senast redigerad av bem; 2011-08-03, 16:46.

                  Kommentar

                  • Michael
                    • maj 2006
                    • 1742

                    #10
                    Mitt byggtips är en SIG Somethin' Extra. Det är en riktigt bra laserskuren byggsats med nästan enbart balsadelar. Det är en ren fröjd bygga denna modell och den flyger riktigt bra. Jag har haft en som jag försedde med klaff. Inte för att det behövdes men för att det var kul. Det gick att göra löjligt långsamma förbiflygnngar med full crow-mixning.

                    SIG Smith Miniplane är också en fin byggsats men är betydligt mer arbetsintensiv än Extran. Bl.a. så kräver vingbaldakinen en hel del tid i anspråk.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: sse.jpg
Visningar: 1
Storlek: 25,2 KB
ID: 482611

                    Kommentar

                    • RagdollPete
                      • jun 2011
                      • 40

                      #11
                      Ursprungligen postat av bem
                      Hej,

                      Ja Clipped wing CUB är en CUB som man kortat vingarna på m m för att göra den lite acrobatic duglig. De som ägde SIG förut, frun där (Hazel Sig), hade just en sådan CUB och det är hennes CUB de gjort modell av, den blå-vita.
                      Ja det finns luftfyllda hjul från Dubro att köpa, de ser ut precis som skala CUB hjul (finns i skala 1:3, 1:4 och 1:5).

                      Kolla in Corsairs bygge av SIG Clipped wing CUB 1:4 skala här (han är inte klar med den än men man kan se hur den byggs, 4 sidor att läsa):


                      Det finns även SIG CUB flottörer till modellen.


                      Byggmanual flottörerna: http://www.kavanrc.de/instructions/sigfk001floatkit.pdf
                      Och bygga ett par skidor till den kan man ju också, då har man en modell man kan flyga med året runt.

                      Bygginstruktion SIG Clipped wing CUB så kan du se omfattningen på ett sådant bygge:
                      Kropp (inklusive historien om Clipped wing CUB) - http://www.sigmfg.com/BuildManuals/S...WingCubP1.html
                      Vinge - http://www.sigmfg.com/BuildManuals/S...WingCubP2.html
                      Klädsel & målning - http://www.sigmfg.com/BuildManuals/S...WingCubP3.html
                      Setup - http://www.sigmfg.com/BuildManuals/S...WingCubSP.html


                      /Bo
                      Tack för en mycket intressant läsning!! Nu har man fått lite o tänka på. vintern är ju som sagt väldigt lång.

                      Kommentar

                      • RagdollPete
                        • jun 2011
                        • 40

                        #12
                        Ursprungligen postat av Michael
                        Mitt byggtips är en SIG Somethin' Extra. Det är en riktigt bra laserskuren byggsats med nästan enbart balsadelar. Det är en ren fröjd bygga denna modell och den flyger riktigt bra. Jag har haft en som jag försedde med klaff. Inte för att det behövdes men för att det var kul. Det gick att göra löjligt långsamma förbiflygnngar med full crow-mixning.

                        SIG Smith Miniplane är också en fin byggsats men är betydligt mer arbetsintensiv än Extran. Bl.a. så kräver vingbaldakinen en hel del tid i anspråk.

                        [ATTACH=CONFIG]22326[/ATTACH]
                        Härligt när grejerna passar ordentligt. Men blir det verkligen en sån väldig skillnad med klaff? Har sett att även vissa ARF modeller har det men har trott att det varit mest en kul grej?

                        Kommentar

                        • jaka
                          • maj 2007
                          • 1483

                          #13
                          Hej!
                          Klaff är bara en gimmick!
                          Låter på dig som du är ute efter en långsamflygande kärra av typ Bosse Gårdstads dubbeldäckare "Josefin"!

                          Kommentar

                          • pgrts

                            • jun 2006
                            • 2015

                            #14
                            Är vintern så lång att du kan bygga från ritning? I så fall finns det många trevliga modeller.
                            Klaff kan vara väldigt nyttigt på vissa flygplanstyper men totalt "gimmick" på andra som Jaka säger.
                            Man ser ofta klaff på lite större och tyngre skalamodeller av warbirds som kan komma ner i ganska brant inflygning för landning.
                            Om man inte har allt för övermotoriserat så kan även starten kortas en del med klaff på vissa modeller.
                            På min Aerovan minskar jag flygfarten med uppskattningsvis 30% med klaff på rak förbiflygning utan att komma närmre stallgränsen. Det kanske även beror på att det är mycket propellerluft över vingens roderytor på en 2-motorig. Landning med full klaff känns nästan skalalikt som man upplever det som passagerare på ett liknande plan.
                            http://www.youtube.com/watch?v=UykX0j0PXsU

                            ___________________
                            patrik@pgdata.se

                            Kommentar

                            • Mr X
                              • apr 2007
                              • 1055

                              #15
                              Själv skulle jag byggt en Top Flite Stinson Reliant SR9 1/5 men tyvärr vet jag att stickor och strån är inget för mig.
                              Kanske den tilltalar dig och jag tycker bara att dom ser för härliga ut, hur dom är att bygga har jag ingen aning om.




                              Senast redigerad av Mr X; 2011-08-21, 08:39.
                              RC Åland
                              RC Åland på facebook
                              På tok för många flygande saker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...