Otät ljuddämpare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas

    • jun 2006
    • 7673

    #1

    Otät ljuddämpare

    Ljuddämparen på min ASP 70 har börjat läcka.

    Det är den sista koniska delen (utblåset) som har släppt ur sitt fäste och roterar i en 'rilla' i själva dämparen. Den har alltså inte lossnat helt, den är bara lös och läcker, vilket ger en massa oljesprut på kärran.

    Finns det nåt patentmedel som är både bränslesäkert och värmetåligt för att täta/få fast konan??

    Locktite? Epoxi? tjockt CA-lim??


    Kom med förslag!
    (Ursäkta dålig bild)

    Klicka på bilden för större version

Namn: Foto0600.jpg
Visningar: 1
Storlek: 36,4 KB
ID: 519106
    Retroholic!
  • Snickarjävel´n
    • aug 2006
    • 1927

    #2
    Aluminiumlod kanske..

    Kommentar

    • Diesel
      • maj 2007
      • 352

      #3
      Jag brukar ta en hylsnyckel sats och hittar en lämplig 12kants hylsa som landar på kanten av dämparen med nycklens kona mot själva godset.
      När jag har hittat den lämpliga storleken (om jag inte missminner mig helt fel så är alldeles ypperligt med en 16mm hylsa till en 120 dämpare) så lägger jag dämparen på en lämplig plan yta ( med den gängade delen neråt) och nitar han ihop i den andra lösa änden med hylsan tills den är fast.
      Den lossnar sedan alldrig mer. Tiitar du riktigt noga så ser man att konan är ihopfallsad mot ljuddämparkroppen.
      Funkar kanon och håller resten av dämparens livslängd !

      Kommentar

      • Modellflygarn
        • okt 2006
        • 452

        #4
        Skitsvårt att få sånt där att hålla. Mycket värme och vibrationer särskilt på fyrtaktare.
        Tror också det måste lödas. Nån sorts lim håller aldrig tyvärr...
        Niklas/
        Absolut söndagsflygare
        http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

        Kommentar

        • Thomas

          • jun 2006
          • 7673

          #5
          Packos patent verkar inte allt för dumt... tror jag ska prova!
          Ska försöka tunna ut och pilla in lite värmetåligt packningssilikon oxå!
          Tack för tipset.
          Retroholic!

          Kommentar

          • Modellflygarn
            • okt 2006
            • 452

            #6
            Håller med om att det verkar betydligt bättre än att löda.
            Silikonet gör säkert ingen skada men tror att det försvinner efter ett par flygningar. Testade silikon som används i heta delar på ett svenskt militärplan och det försvann tämligen omgående.
            Haft ett elände med att få dämparen att hålla tätt o sittar kvar i min Storch. Var sugen på att svetsa ihop hela rasket ett tag...
            Niklas/
            Absolut söndagsflygare
            http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

            Kommentar

            • Thomas

              • jun 2006
              • 7673

              #7
              Har tidigare provat detta http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tat...-temperaturer/ med hyfsat resultat.

              Borde gå att förtunna en aning med rödsprit, kanske.
              Värt att prova i alla fall!
              Retroholic!

              Kommentar

              • Modellflygarn
                • okt 2006
                • 452

                #8
                Absolut! Går det så går det.
                Niklas/
                Absolut söndagsflygare
                http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                Kommentar

                Arbetssätt...