Varför bränner min ASP 1.08 glödstift?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

    #1

    Varför bränner min ASP 1.08 glödstift?

    Hej
    Innan vi kommit upp i luften med Spitfiren är vi på tredje stiftet på ASP 1.08. Det första räknas inte för det var ASP glödstift och de håller dåligt, men den har bränt upp ett OS #8 stift på mindre än en timme. Är det för varmt för den stora motorn? Är det OS #10 jag ska ha som man kan ana på tabellen på sidan nedan? Och nej vi kör inte för snålt vi kör ju in!. 4 klick fetare än maxvarv, och på gränsen till för mycket på lågvarvnålen också.

    Klicka på bilden för större version

Namn: glow-plug-chart.jpg
Visningar: 1
Storlek: 37,0 KB
ID: 519112
    http://www.osengines.com/accys/glowplugs.html

    <strong>

    m.v.h. //Fredrik
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

    #2
    Det är inte så att det är skit i motorn som följer med in i cylindern?
    Kan vara s.a.s en mekanisk åverkan som får stiftet att paja,räcker med en mycket liten flisa så är det rökt..
    Gjutskägg i vevhuset etc.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

    Kommentar

    • freddan_6
      • aug 2006
      • 2655

      #3
      Motorn är ren från skit. Inget gjutskägg finns längre i ASP:arna, i alla fall de jag köpt de senaste 3 åren.

      Kommentar

      • bokis
        • maj 2006
        • 5041

        #4
        Kan du fixa en bild på det trasiga glödstiftet? Skulle underlätta..Och hur mycket låter du den varva på fullgas?
        // Bokis

        ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
        (nu även med biskvier!)

        Kommentar

        • freddan_6
          • aug 2006
          • 2655

          #5
          Tyvärr ingen bild, jag har redan slängt stiften. Men de ser blanka och fina ut ungefär som de nya. Jag får upp den i 10800 rpm med APC 14x6. Jag har klickat upp trotteln 4 klick förbi maxvarv, som låg strax under 12000.
          m.v.h. //Fredrik

          Kommentar

          • Jakob
            • maj 2006
            • 1840

            #6
            Kan vara lagren som är dåliga då får man detta fenomen.
            Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

            ____________________

            ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

            www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

            Kommentar

            • bokis
              • maj 2006
              • 5041

              #7
              Hade den inte smält ihop? Det som är intressant är hur spiralen såg ut,är den oskadd så är det väldigt underligt..
              Då fortsätter motorn och gå om platinan finns där även om det har blivit brott på tråden.
              Dock så kan man inte starta den igen men den funkar så länge förbränningen är igång..
              Och jag tror fortfarande på att du får upp skräp i förbränningsrummet på något vis,Jakobs sätt är ett..
              // Bokis

              ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
              (nu även med biskvier!)

              Kommentar

              • freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

                #8
                Spiralen såg oskadd ut, men stiftet var heldött precis som du beskriver, gick bra men sen omöjligt att starta igen. På ASP-stiftet så kom glöden lägre in så att säga, det glödde mest i mitten av spiralen och inte vid nederkanten, så som vanligt med utslitet, men OS stiftet var hel dött. Lagren är tysta och fina. Skräp skulle det kunna vara från den nya pittsdämparen. Jag tar och tvättar ut med metanol.
                m.v.h. //Fredrik

                Kommentar

                • freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

                  #9
                  Spiralen såg oskadd ut, men stiftet var heldött precis som du beskriver, gick bra men sen omöjligt att starta igen. På ASP-stiftet så kom glöden lägre in så att säga, det glödde mest i mitten av spiralen och inte vid nederkanten, så som vanligt med utslitet, men OS stiftet var hel dött. Lagren är tysta och fina. Skräp skulle det kunna vara från den nya pittsdämparen. Jag tar och tvättar ut med metanol.
                  m.v.h. //Fredrik

                  Kommentar

                  • jaka
                    • maj 2007
                    • 1483

                    #10
                    Hej!
                    Som jag svarat dig på svenkst modellflyg så är det troligen för mycket nitro i soppan. Prova med onitad soppa och se hur motorn går då!

                    Kommentar

                    • freddan_6
                      • aug 2006
                      • 2655

                      #11
                      Hej Jaka. Det var skräp från den Kineskiska Pitts-style dämparen som letade sig in i cylindern och slog sönder stiftet. Jag har visserligen köpt motorn i hongkong men den hade två ringar mellan cylinder och topp för att sänka komp. 5% nitro är lagom. Efter högtryckstvätt följt av after-run olja fungerar den utmärkt.
                      m.v.h. //Fredrik

                      Kommentar

                      • bokis
                        • maj 2006
                        • 5041

                        #12
                        En ledtråd brukar vara att stiftet inte har smällt ihop eller att alltihopa är missfärgat..
                        Lite olika vad som händer men kul att du hittade felet!:applouse:
                        // Bokis

                        ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                        (nu även med biskvier!)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...