Motorinstallation Saito 56 i Lancair 360

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kamelkungen
    • sep 2008
    • 238

    #1

    Motorinstallation Saito 56 i Lancair 360

    Hej

    Håller på att fräsa hål i glasfiberkåpan på min Lancair 360 MKII.
    Har monterat i en Saito 56 gold edition. Funderar lite på kylningen.
    Måste öppna upp mer därframme men hur mycket? Nu är det ordentligt kring guldtopparna men inte många kylflänsar på motorn blottas för luftströmmen. Sedan finns ett litet hål på 15mm där framme...inget mer.

    Utåt bakåt öppnar jag destor mer. Men är det någon som vet hur mycket jag ska öppna upp kåpan?
    Lacken är så fin på kåpan att jag vill öppna så lite som möjligt men motorn får inte bli för varm.
  • kamelkungen
    • sep 2008
    • 238

    #2
    Här kommer en bild. Hoppas någon kan hjälpa.Klicka på bilden för större version

Namn: DSC03854.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,4 KB
ID: 482791

    Kommentar

    • kamelkungen
      • sep 2008
      • 238

      #3
      Hej igen,

      Ingen som vet?

      Kommentar

      • Modellflygarn
        • okt 2006
        • 452

        #4
        Svårt att säga hur det funkar men om du har stort hål i botten så kan det räcka. Om du kan försöka utforma "bottenhålet" så att du får lite sug av fartvinden så borde det räcka. Svårt att beskriva i ord men om du gör så att öppningen pekar bakåt så får du lite sug.
        Niklas/
        Absolut söndagsflygare
        http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

        Kommentar

        • freddan_6
          • aug 2006
          • 2655

          #5
          Här skulle jag satsa på att få bort kanten eller bygga upp bakom på brandväggen till samma nivå framåt som motorkåpan. På så sätt skulle flödet öka, och luften skulle inte stå så stilla bakom motorn.

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC03854.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,2 KB
ID: 482818

          Kommentar

          • AmRi
            • jan 2009
            • 223

            #6
            Ursprungligen postat av kamelkungen
            Hej

            Håller på att fräsa hål i glasfiberkåpan på min Lancair 360 MKII.
            Har monterat i en Saito 56 gold edition. Funderar lite på kylningen.
            Måste öppna upp mer därframme men hur mycket? Nu är det ordentligt kring guldtopparna men inte många kylflänsar på motorn blottas för luftströmmen. Sedan finns ett litet hål på 15mm där framme...inget mer.

            Utåt bakåt öppnar jag destor mer. Men är det någon som vet hur mycket jag ska öppna upp kåpan?
            Lacken är så fin på kåpan att jag vill öppna så lite som möjligt men motorn får inte bli för varm.
            Hej,
            Mitt spontana svar är att öppningen räcker som det är för en metanolmotor kyls mycket av bränslet också så det är viktigt att bägge nålarna alltid står lite rikt.
            Sen är det ju snart hösten och vintern med sjunkande temperaturer.

            Kommentar

            • kamelkungen
              • sep 2008
              • 238

              #7
              Ursprungligen postat av freddan_6
              Här skulle jag satsa på att få bort kanten eller bygga upp bakom på brandväggen till samma nivå framåt som motorkåpan. På så sätt skulle flödet öka, och luften skulle inte stå så stilla bakom motorn.

              [ATTACH=CONFIG]22876[/ATTACH]
              Tack för tipset, det blir så jäkla fult om man tar upp mera där sedan står det "LANCAIR" med guldtext precis bakom hålet...kanske bättre som Modellflygarn tipsar om att se till att det finns ett ordentligt hål på undersidan. Motorn brukar dregla endel under gång så det kanske är en bra ide. Ja just..har glömt att ta upp ett hål för vevusventilationen också.


              Håll med om att motorn passar fint där??? !

              Kommentar

              • jaka
                • maj 2007
                • 1483

                #8
                Hej!
                Det lilla originalhålet skulle ha räckt till alldeles utmärkt om du "bafflat" omkring cylindern och tagit upp ett ca 3gånger på stort hål bakom cylindern, snett genom brandväggen och ut (inte som nu ovanför cylindern).

                Kommentar

                Arbetssätt...