Det blev en EMS modell

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Phonta
    • sep 2011
    • 97

    #1

    Det blev en EMS modell

    Det blev en EMS modell , en Ju Stuka , tycker att dessa betingar ett lite väl högt pris men de skall enligt
    uppgift vara mycket välflygande samt välgjorda , valde mellan Corsair och JU Stukan , det blev den senare pga att den väger två kilo mindre än Corsairen . Vikten är viktig efterssom jag ligger på gränsen med en Saito 100
    rek motor är en 120-180. Men efter vad jag kollat upp så flyger den utmärkt med en OS 91 fyrtaktare , Saiton är då¨något vassare vad jag förstår.

    Skall bli kul att bygga under vintern , samt kanske köra "Maiden Flight" på isen , långa fina landningsbanor är bra .
  • Snickarjävel´n
    • aug 2006
    • 1927

    #2
    Tycker du gjort ett alldeles lysande val av kärra. Säkert en väldigt trevlig och välflygande maskin som du kommer få många trevliga turer med, tänk om du valt en tråkig F3a maskin eller ännu värre en q500......

    Kommentar

    • lennart wiklund
      • maj 2008
      • 275

      #3
      Visst flyger ESM otroligt bra,liite för tunga bara.Har nästan nyss provflygit min b25:a på nära 250cm spännvidd,gisses vilken kärra i luften,så skalalik!!
      Flyger otroligt vackert!
      Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
      samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
      Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

      Kommentar

      • Per P
        • jun 2007
        • 1286

        #4
        Personligen är jag ju väldigt förtjust i ESM, och vad gäller vikten, så är det inte något att bry sig om, vissa extremfall de har kan ju dock vara lite stingsliga att landa (typ F7F Tigercat). Men jag har sett Packo flyga sin Stuka flera gånger, och det är en fröjd för ögat. Så grattis till en snygg modell!
        Våga vägra Powerbox!

        Futaba T26SZ

        Kommentar

        • Phonta
          • sep 2011
          • 97

          #5
          Tackar ... lovande recensioner ... med tanke på vikten så ¨hoppas jag den flyger bra med en Saito FA 100.
          Den väger drygt 5 kilo , mot 7 kilo om jag valt en modell med infällbara ställ. Tycker FÖ att Stukan är en vacker maskin

          Kommentar

          • Snickarjävel´n
            • aug 2006
            • 1927

            #6
            Min förra ESM Bearcat med Saito200R3 vägde in fulltankad och klar med armerade fällbomber (2 på vardera vinghalva) på strax över 8,5kilo på 1.86m vinge. Tung som en välbyggd frimärkssamlare flög den som en gud utan vare sig elaka klipptendenser eller andra hyss.

            Kommentar

            • Klavins
              • jun 2008
              • 292

              #7
              Ursprungligen postat av JonnyE
              Min förra ESM Bearcat med Saito200R3 vägde in fulltankad och klar med armerade fällbomber (2 på vardera vinghalva) på strax över 8,5kilo på 1.86m vinge. Tung som en välbyggd frimärkssamlare flög den som en gud utan vare sig elaka klipptendenser eller andra hyss.
              Har du blivit RELIGÖS snickarn,klipp tendenser märker väl inte du som landar bland taggtråd o staket titt som tätt.

              Kommentar

              • Snickarjävel´n
                • aug 2006
                • 1927

                #8
                Ursprungligen postat av Klavins
                Har du blivit RELIGÖS snickarn,klipp tendenser märker väl inte du som landar bland taggtråd o staket titt som tätt.
                Man måste ha en jävligt stark tro när man känner folk som dig Klavins, då är gränsen hårfin till att det blir religöst. Taggtrå och staket e för rediga kisar. Inga mjukis fjollor...

                Kommentar

                • Phonta
                  • sep 2011
                  • 97

                  #9
                  Klipptendenser har jag varit med om , hade en semiscalakärra av en Slin Acro, ingen kul maskin alls , full gas gällde och drog man av vid landning så var det att hålla i skevrodret , minsta rörelse kunde göra att den blixtsnabbt visade uppbtendenser att vilja klippa , usch , minns det mycket väl trots att det var många år sen . Nej tack , snälla kärror vill jag ha nu på äldre dagar

                  Kommentar

                  • Phonta
                    • sep 2011
                    • 97

                    #10
                    Oj, den var stor, men även en mycket stor vingarea.... Det bör ju innebära att den blir hyfsat stadig i luften, enligt manualen skall den flygklar väga ca 6 kilo,

                    Frågar mig om denna verkligen kan flyga med en Saito fa 100 . Jessica på Rc Maffian berättadecatt hennes man flugit en likadan med en 100 fyrtaktare.

                    Nån som har erferenhet ?

                    Kommentar

                    • Björn S

                      • jan 2010
                      • 39

                      #11
                      Hej,
                      Var köper man en ESM Stuka till bra pris?

                      Björn S

                      Kommentar

                      • Phonta
                        • sep 2011
                        • 97

                        #12
                        Jag tycker du skall köpa den av RC Maffian , beställde min och hade den på två dagar.
                        Pris 4500 inkl frakt . En ypperlig finnisch samt kvalitet, denna fina maskin är absolut värd sina slantar

                        Kommentar

                        • jaka
                          • maj 2007
                          • 1483

                          #13
                          Hej!
                          Såg Stukan hängade i taket hos Minicars idag. Snygg sak!
                          proppar" du den rätt kommer säkert Saito 100:an att räcka till. Gissar att 15x6, 16x4W eller 17x4W APC kommer att funka bra.
                          Tröttnar du sedan på att bara puttra runt med stukan så är en Q-500 (och att tävla i pylon) bra mycket roligare.
                          Behöver du hjälp med Stukan så är du välkommen ut till oss i Upplands Väsby.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Phonta
                            • sep 2011
                            • 97

                            #14
                            Tackar , jag kan säkert åka ut till Väsby vid tillfälle , det låter kul att du tror på Saito 100' jag har ju även en
                            Bra maskin för att flyga rent , det ligger en helt orörd Kelly F1 på vindstaket
                            Går ju att konvertera den till metanolmotor om man vill .
                            Jag var ute på Barkaby i går eftermiddag , fanns inget folk där trots lungnt väder ....
                            Mycket vacker modell (DC3) ser det ut som .
                            Snyggt fält verkar ni även ha , jobbar i spånga så Väsby är inte långt alls .

                            Phonta
                            Senast redigerad av Phonta; 2011-10-23, 05:30.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...