ASP 52 2-takt överhettas i motorkåpa :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe O
    • maj 2006
    • 1431

    #16
    Jag tror du skall prova att öppna nålen lite mer, vad har du för oljeblandning?

    Tobbe

    Kommentar

    • zeno
      • maj 2006
      • 536

      #17
      Den går rätt så rikt nu, men lite till går nog att öppna innan den får för sig något (blir väl annat när man kommer upp i luften).

      Soppan jag kör med nu innehåller 10% nitro, 20% olja (hälften recin hälften synthet).
      Har en dunk hederlig Duraglo 5 (5% nitro, Modell Technics) står, ska prova med den nästa gång.



      Ehr... En sak som slog mig nu. Det sitter ett OS A3 stift i. Kan det vara så lätt att det hjälper att sätta i ett kallare stift, typ Rossi 5 eller kanske OS #8?

      Kommentar

      • Tobbe O
        • maj 2006
        • 1431

        #18
        Ja då är det då inte soppan det beror på!

        Tobbe

        Kommentar

        • AM
          Debattglad entusiast

          • maj 2006
          • 3464

          #19
          Ja, det låter som om motorn kan gå för snålt. Nästa sak är om utloppshålen är för små så att du inte blir av med kylluften. Du kan också prova med en mindre propeller. Sist men inte minst - täck för hålet du tagit upp för glödaren. Prova med silvertejp efter motorstart. Det kan ju vara så att du får turbulens vid "stifthålet" och då förlorar du verkan av baffeln.

          Mvh
          Ove
          Ove (AM) Nielsen

          Kommentar

          • zeno
            • maj 2006
            • 536

            #20
            hmmmmmmmm blir knepigt att få upp utloppet, men jao, finns det tejp finns det ju såg

            Men provar att tejpa för gluggen för glödstiftet. Kanske gör susen.
            Och kanske annan soppa.

            Mindre nitro kanske? För motorerna går väl varmare med nitro? Eller tänker jag fel

            Kommentar

            • AM
              Debattglad entusiast

              • maj 2006
              • 3464

              #21
              Jag tror inte mer nitro gör någon skillnad. Då är det bättre med mer bränsle - det kyler bättre.

              Mvh
              Ove
              Ove (AM) Nielsen

              Kommentar

              • Krille
                • maj 2006
                • 1184

                #22
                Precis som AM skrev använd INTE mindre nitro.
                Mer nitro = högre brännslemäng = högre efekt.

                Så länge du inte plågar motorn på fullgas hela tiden så kommer den högre efekten du får av nitro inte påverka motorn nått. Utan du får istället mer brännsle som förs genom motorn = mer kylning.

                Ja finns natyrligtvis en gräns här men 15-20% nitro är inga problem.
                //Kristoffer gustafsson

                Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                Helikopter: T-rex 700 DFC,
                Sändare: Futaba T18SZ,

                Kommentar

                • zeno
                  • maj 2006
                  • 536

                  #23
                  Så var det äntligen vettigt väder och inga andra hinder i schemat.
                  Stack ut imorse för att prova baffel v2.0.
                  Hurra hurra! Det funkade, iallafall när planet kom upp i luften och om man låg på halv gas (rätt lagom hastighetsmässigt så det var ju inte så tokigt).
                  Ville passa på och flyga planet så jag pressade inte på så mycket mer gas än så.
                  MEN jag gjorde en upptäckt, tyckte nålen inte riktigt stod rätt när jag taxade in planet efter landing.
                  Så jag ställde in nålen, gav den ett par klick rikare blanding, markerade hur den stod (har en förlängning på nålen i form av en pianotråd som är bockad 90 grader i ena änden och fastskruvad i nålen i andra).
                  Taxade ut, startade, körde ett par varv, landade.
                  Tittade nu på nålen, och nu har den rackaren ändrat sig! Den lille spjuvern hade nålat in sig.
                  Inte så konstigt ifall motorstackaren går snålt o varmt ifall nålen har hållt på så här... Man tycker att jag borde märkt det tidigare kanske, men jag har varit lite ivrig att få upp planet så jag har tydligen missat detta.

                  Sitter nu o klurar på hur man ska lösa detta.
                  Den lösning jag har sett består av en stycken gummisnodd. Man spänner alltså "spännaren" hårdare mot den räfflade ytan på nålen genom att linda runt och sedan spänna fast en gummisnodd i t.e.x motorbocken.
                  Funkar inte riktigt här tyvärr.
                  Det enda jag har gjort än så länge är att ändra vinkel på pianotråden.
                  Som den förut så gick den upp en bit och pekade sen snett fram (klockan ett (nästan.. mer fem över), om man ska använda sådana termer ). Vet inte ifall det är luftmotståndet eller vibrationer som vridit nålen (när jag kom ner så stod nålen vriden till klockan tre).
                  Har nu ändrat så att den inte sticker upp lika mycket, plus att när motorn står någolunda rätt så är vinkeln riktat bakåt istället.

                  Hur gör ni med nålar o motorkåpor?

                  Kommentar

                  • Krille
                    • maj 2006
                    • 1184

                    #24
                    Ser inte hur du har det. men om nålfärlängaren tar i kåpan så är det AJABAJA!!

                    Hadde en maskin en gång vars nål tog i lite i kåpan när den vibrerade. Då ändrade sig nålen. Tog upp större hål så vart de bra.

                    Det du kan göra annars är att sätta en brännslelang bit åvanpå nålen. och ha den upp genom kåpan istället. Blir den för sladdrig kan du sätta i ett plaströr innuti.
                    //Kristoffer gustafsson

                    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                    Helikopter: T-rex 700 DFC,
                    Sändare: Futaba T18SZ,

                    Kommentar

                    • zeno
                      • maj 2006
                      • 536

                      #25
                      Njae den ligger inte emot kåpan, gjorde ett rätt så rejält hål för att kunna få ned nålen och för att kunna lyckas pricka rätt




                      Vad hade du för innediameter på soppaslangen om du lyckades trä den över hålskallen?
                      Den största jag hade hemma hade en innerdiameter på 3mm, fick inte till det där. Men jag använde kanske fel teknik :wink:

                      Kommentar

                      • Krille
                        • maj 2006
                        • 1184

                        #26
                        Siloconslang går att töja mycket. Använder ofta små bitar av slang som "stopp" utanpå slangarna. Tar då en spetsig tång å håller ut den med. Blir lika förvånat varje gång av hur mycket dom tål
                        //Kristoffer gustafsson

                        Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                        Helikopter: T-rex 700 DFC,
                        Sändare: Futaba T18SZ,

                        Kommentar

                        • AM
                          Debattglad entusiast

                          • maj 2006
                          • 3464

                          #27
                          Annars kan du testa med krympslang - den bör också kunne erbjuda ett visst motstånd...
                          Mvh
                          Ove
                          Ove (AM) Nielsen

                          Kommentar

                          Arbetssätt...