Christen eagle

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PontusP
    • jun 2012
    • 1

    #1

    Christen eagle

    Jag har fått överta en färdigbyggd Christen eagle utan motor och elektronik (tror den är byggd från en gammal Pilot-byggstas). Spännvidden är ca 125 cm och jag undrar lite vilken motorstorlek man skall välja till denna modell (metanol 2 el 4 takt)?

    Dessutom undrar jag hur man får fram tyngdpunkten på denna typ av dubbelvinge då undervingen är av rak form medan övervingen är pilformad.



    Tacksam för alla svar!

    mvh/Pontus
  • Thomas

    • jun 2006
    • 7673

    #2
    Låter lagom med en .40:a till .48:a fyrtakt om du ska flyga lugnt och sansat.
    En .60:a i nosen så får du nog vertikalprestanda, beroende på vikten på kärran.

    Om modellen är "normalt" riggad ska tyngdpunkten troligtvis ligga i framkant av undervingen.

    Lite som på denna bilden
    Retroholic!

    Kommentar

    • lennart wiklund
      • maj 2008
      • 275

      #3
      Jag har även en sådan Eagle av pilots fabrikat.spänvidden tror jag är 127cm,flyger som en dröm....men akta dej för motorbortfall,då gäller det att peta dykroder som faan.Den flyger aldrig med en 40-48 fyrtakt.Jag har en Saito 91:a i min,aldeles lagom
      Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
      samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
      Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

      Kommentar

      • freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

        #4
        Angående MAC så är den medelvärdet av MAC för övervingen och undervingen
        http://www.willingtons.com/aircraft_...vity_calcu.htm.

        Väg planet i stället för att prata om spännvidd. Vissa plan är lätt byggda och klarar sig med liten motor. Andra väger mycket, och behöver mer motor och framför allt mer fart i alla lägen.
        Detta tycker jag är minimum:

        2 kg - .32 2-takt
        3 kg - .46 2-takt
        4 kg - .60 2-takt

        mvh //Fredrik

        Kommentar

        • jaka
          • maj 2007
          • 1484

          #5
          Hej!
          Har för mig att den kärran vara avsedd för 10-15cc två eller fyrtakt.

          Kommentar

          • Snickarjävel´n
            • aug 2006
            • 1927

            #6
            Se till att allt sitter monterat som där det ska, skruva dit en motorbock och häng en på påse som du fyller upp med bly eller sand tills den väger rätt på TP. Välj motor efter vilken vikt du behöver i nosen.

            Kommentar

            • bem

              • apr 2009
              • 1643

              #7
              Här: se bilderna.

              /Bo
              Bifogade filer

              Kommentar

              • helifanatic
                • jan 2008
                • 151

                #8
                40-60 2 takt 60-90 4 takt var det som gällde på dom där på 80-90 talet annars hade man inte kraft nog för o få dom o flyga som dom skulle.
                och oftast var det de högre numret som gällde på motor.

                Kommentar

                • freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

                  #9
                  .60 tvåtakt eller .90 fyrtakt. Fyrtakt väger troligen mindre.

                  Tvåtakt ASP .61 675 gram
                  Tvåtakt OS .65 AX 653 gram

                  Fyrtakt ASP .91 640 gram
                  Fyrtakt OS 95V 592 gram
                  Fyrtakt SAITO FA 91-S 520 gram
                  Fyrtakt SAITO FA 100 550 gram
                  mvh //Fredrik

                  Kommentar

                  Arbetssätt...